Házasoknak 8. rész

2014.04.02. 10:14

A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban. 

Itt tudod elolvasni az előző részt.

 

"13. Samskarák

Samskarák.jpgA samskara „tisztító rítust” jelent. A grhastha házaspár örömmel végzi el a védikus samskarákat rögtön a gyermek születésétől fogva annak érdekében, hogy Krisna-tudatossá tegyék őt, s így segítik, hogy elérje a lelki szintet.
Meg kell értenünk, hogy az emberi társadalom lelki egészségét és így a jólétét is, nagymértékben befolyásolják a gyermek számára végzett samskarák.

janmana jayate shudrah samskarat bhavet dvijah

Születésénél fogva mindenki sudra, a samskarák elvégzésével azonban az ember brahmanává válik. A Mahabharata (Shanti parva) megemlíti, hogy minden emberi lény számára 48 samskarát kell elvégezni. Srila Gopal Bhatta Gosvami 10 samskarát tekintett elsődleges fontosságúnak a Gaudiya Vaisnavák számára, és le is írta, hogy hogyan kell elvégezni őket Satkriya sar dipika cimű könyvében, melyet Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura a leghitelesebb könyvnek tekintett a samskarákról a Kali-yugában. Jelen tanulmányunkban csak a Garbhadan-samskaráról lesz szó.

Garbhadan samskara: Az emberi lény tisztulása már a születése előtt megkezdődik és ezt a samskarát Garbhadana-samskarának hívják. E samskara elvégzése megszentesíti a férfi és a nő közötti fizikai kapcsolatot. Valamint a samskara elvégzésének hatására intelligens, jámbor és Isten-tudatos gyermekek születnek. Ez a legfontosabb samskara, amit Srila Prabhupada minden e témával kapcsolatos magyarázatában hangsúlyozott. A grhastáknak az Úr Visnunak végzett áldozatként kell gyermeket nemzeniük. A grhasthák azért hoznak a világra gyermekeket, hogy Krisna-tudatossá tegyék és felszabadítsák őket.

- Srila Prabhupada azt mondta, hogy e samskara elvégzése előtt a férj és a feleség japázzanak 50 kör Hare Krisna maha mantrát [Levél Syamanak, Los Angeles, 1968. 01.18], és egész nap végezzenek különféle odaadó szolgálatokat, mint az olvasás és a hallás. Ez segíteni fog megtisztítani a tudatukat.

- Meg kell jegyezni, hogy minden alkalommal japázni kell 50 kört, amikor a pár egyesül. Prabhupada kifejezett utasítása volt, hogy a házaspárnak külön-külön 50-50 kört kell japáznia a Garbhadan Samskara napján.

- Ne használjuk azt az érvet a Garbhadan samskara elveinek felhígítására, hogy mi is bhakták lettünk, pedig a szüleink nem japáztak.


14. A nő helyzete a varnasrama rendszerben

Egy feleség szerepet betöltő nő kiemelkedő helyzetet foglal el az ősi védikus tradíció szerint. A Védák a nőt az emelkedettség magas talapzatára helyezik, ahogy arra az alábbi vers is utal: yatra nariyastu poojayante ramante tatra devah
„Ahol egy nőt imádnak, ott laknak a félistenek.”

14.1 Hogyan kell bánni egy nővel a varnasrama rendszerben?

A grhastha asrama sikere azon múlik, hogy hogyan bánunk a nőkkel. Mi a nő helyzete? A Mahabharatában Bhismadeva tanítja Yudhisthira Maharaját erről. Manu is beszél erről a fontos témáról a Manu-samhitában.
Bhismadeva azt mondja:

- Nagyon fontos, hogy minden egyes nő szeretet kapjon, imádni és tisztelni kell őket, és a szentírások szerint, ahol tisztelik a nőket, ott még a félistenek is elégedettek. Egy olyan otthonban, ahol a család nő tagjai nem kapnak tiszteletet, semmilyen tett nem hoz gyümölcsöt.

- Ha a család hölgytagjai bánatban élnek, a család ki fog pusztulni és a ház megsemmisül. Ilyen hatalma van annak, ha egy nő elégedetlen vagy nem kap tiszteletet.

- A nők a jólét murtijai. Ők Laksmi devi megtestesülései. Tiszteletlenül viselkedni egy nővel olyan, mintha Laksmi devivel lettünk volna tiszteletlenek, aki ezután nem fogja jóindulatú pillantását vetni az otthonunkra.

- A férfiak erényessége a nőktől függ. A férfiak függnek a nőkön, mert minden erénnyel csupán amiatt rendelkeznek, hogy a nők – az anyjuk, a leánytestvérük és a feleségük – átadták nekik ezeket. Ezért a nők minden férfitől megérdemlik a szeretetet, az imádatot és a tiszteletet.

- A védikus utasítások azt mondják, hogy minden férfi tekintsen a feleségén kívül minden nőre úgy, mint az anyjára.

- Srila Prabhupada azt mondta, hogy az ISKCON-ban a nőket matajinak szólítsuk, amely egy tiszteletteljes kifejezés, amit az anyánk felé használunk. A védikus társadalomban a nő a tisztelet, a nagyrabecsülés és az imádat szimbóluma.

- Egy nő a grhastha asramában samskarákat ad át a gyermeknek. Így jó gyermekek nőnek fel, s biztosítva van a jó népesség, ami kedvező egy Isten-tudatos, boldog és virágzó emberi társadalom létéhez. Az erényes és jámbor nők a társadalom helyzetét a jóság kötőerejébe tudják emelni, amely a lelki fejlődés síkja. Máskülönben pokoli helyzet alakul ki a társadalomban.

- Azt a végkövetkeztetést kell levonnunk, hogy a nő mindig az imádat tárgya a védikus társadalomban, nem pedig a kizsákmányolásé. E védikus nézőpont hiánya számtalan rossz dolgot eredményez az úgy nevezett “modern” társadalomban.

14.2 Egy nő mindig védelmet élvez

- Aki elfogad egy feleséget, annak hűségesnek kell lennie. Egy nő fizikailag gyenge, s ezért ki van téve annak, hogy lelkiismeretlen személyek kihasználják. Egy nő természeténél fogva odaadó, bízik és hűséges, s ezért mindig egy férfi védelme alatt kell állnia. A védikus rendszer szerint egyetlen lány se maradjon hajadon. Egy nőt gyermekkorában az apjának, fiatal korában a férjének, idős korában pedig a fiának kell védelmeznie.

- A mai társadalomban megjelent a női egyenjogúság és a független nő elképzelése. Srila Prabhupada azt mondta, hogy a női egyenjogúság azt jelenti, hogy egy nő függetlenné válik, egy férfi kihasználja, törvénytelen gyermeke lesz, elveteti a gyermeket és folytatódik a kihasználás.

- Ha egy nő szégyenlős, erényes és visszafogott, akkor nem lehet kihasználni, mert a férfi családtagok, az apa, a férj és a család védelme alatt áll. Tehát a nők erényességét és tisztaságát mindenáron meg kell védeni. Ez a sastráink szent elve. A Bhagavad-gitában az áll, hogy a családi hagyományok pusztulása a családot a vallástalanságba dönti. Amikor a családban eluralkodik a vallástalanság, a család nő tagjai beszennyeződnek, a nők degradálódásából nem kívánt utódok jönnek létre, ez pedig pokoli állapothoz vezet. Az ilyen romlott családok ősei szintén leesnek, mert nem ajánlanak többé ételt és vizet számukra.

- A nők védelme tehát szükséges saját boldogságuk, valamint a család és a társadalom boldogsága érdekében.

- Ha egy nő tiszta, erényes és szégyenlős, és ezeket a tulajdonságokat az Úr Krisna szolgálatában használja, kedvező helyzetben van, és tiszteletet kap a férfitól. Srila Prabhupada azt mondta: „Mi a Krisna-tudatot egyformán adjuk a férfiaknak és a nőknek is, megkülönböztetés nélkül, de hogy megvédjük a nőket attól, hogy a férfiak kihasználják őket, azt tanítjuk nekik, hogy házasodjanak meg és teremtsenek otthont.

- Bármit is mondjon egy férfi külsődlegesen, a saját érzékkielégítése érdekében, nem tiszteli az úgynevezett egyenjogú nőket."

A bejegyzés trackback címe:

https://bhaktijogi.blog.hu/api/trackback/id/tr935890248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása