"1. Fejezet.
Megyek az utcán lefelé. Egy mély lyuk van a járdán. Beleesek. El vagyok veszve… nincs segítségem, tehetetlen vagyok. Ez nem az én hibám. Talán végtelen ideig is eltart, amíg egyszer kijutok innen.
2. Fejezet
Ugyanazon az utcán megyek lefelé. Egy mély lyuk van a járdán. Úgy teszek, mintha nem látnám. Megint beleesek. Nem tudom elhinni, hogy ugyanazon a helyen vagyok, de nem az én hibám. Még mindig sokáig tart, amíg kijutok belőle.
3. Fejezet
Ugyanazon az utcán megyek lefelé. Egy mély lyuk van a járdán.
Látom, hogy ott van, mégis beleesek… Ez egy szokás. Nyitva van a szemem, Tudom,hogy hol vagyok. Ez az én hibám. Azonnal kijutok.
4. Fejezet
Ugyanazon az utcán megyek lefelé. Egy mély lyuk van a járdán. Kikerülöm.
5.Fejezet
Egy másik utcán megyek lefelé."
Önéletrajz öt rövid fejezetben
Portia Nelson (1920-2001) amerikai színész, szerző
Bár sejteni lehetett abból, hogy a nem csak a sportban, hanem a filmvásznon, majd a politikában is komoly sikereket elérő Arnold Schwarzenegger nem csak egy izomagy, de azért meglepett engem is az alábbi videó.
Az eredeti angol mellett magyar felirattal is el van látva.
Érdemes megnézni és elgondolkodni rajta:
Kb. két hete várom, hogy jobb hangulatba kerüljek és legyen motivációm valami épületes gondolatra.
Persze sok minden kering a fejemben, de valahogy nem jön ki. Legalább így cikkírás formájában. Kedden, a leckén rendesen belejöttem, és ezen kívül is belefutottam egy-két őszintébb beszélgetésbe, amikor megeredt a „nyelvem”, de ide most nem megy.
Mivel a kommentek szinte kihaltak csak egy-két „like”-ból sejtem, hogy olvassa valaki az oldalt, meg persze a beépített stat-gépből. Kicsit magányosnak érzem így itt magam...
Többször írtam, hogy inkább a kimondott szavak embere vagyok nem az írásé. Ez most is így van. Persze megtanultam így is kifejezni magam, de most valahogy nem ez a csillagállásom, vagy mi.
Legszívesebben csak mondanám a magamét, mint a régi szép időkben, pedig már elég jól kezdtem belejönni a „remeteségbe”.
Meglátjuk mit hoz a holnap…
Érdekes téma került középpontba a keddi leckémben: mit engedhet meg magának egy vezető és hogyan tud (akár:) alázatos is maradni:
Itt tudod letölteni és itt pedig meghallgatni:
"Tény azonban, hogy ezek az ártatlan emberek, akik fizetség nélkül viszik gyaloghintódat, szenvednek e miatt az igazságtalanság miatt. Helyzetük rendkívül sajnálatraméltó, mert rákényszeríted őket, hogy a gyaloghintódat hordozzák. Ez bizonyítja, hogy kegyetlen és rosszindulatú vagy, ám áltekintélyed miatt mégis azt gondoltad, hogy védelmezed alattvalóidat. Ez nevetséges! Olyan ostoba vagy, hogy a nagy tudásúak körében biztosan nem csodálnának mint kiváló személyiséget.
MAGYARÁZAT: Rahugana király büszke volt arra, hogy király, és azt gondolta, úgy irányíthatja alattvalóit, ahogy akarja, valójában azonban azzal, hogy fizetség nélkül szállíttatta az emberekkel a gyaloghintóját, minden ok nélkül gondot okozott számukra. Ennek ellenére azt gondolta magáról, hogy ő a polgárok védelmezője. Valójában a királynak az Istenség Legfelsőbb Személyisége képviselőjének kell lennie — ezért nevezik nara-devatának, az Úrnak az emberi lények között. Amikor azonban egy király azt gondolja, hogy mivel ő áll az ország élén, alattvalóit saját érzékkielégítése érdekében kihasználhatja, téved. Az ilyen szemléletet a művelt tudósok nem sokra értékelik.
A védikus elvek szerint a művelt bölcseknek, a bráhmanáknak és a tudósoknak kell tanácsot adniuk a királynak, a dharma-sástrában meghatározott utasításoknak megfelelően, és a királynak kötelessége követni ezeket az utasításokat. A művelt körök elítélik, ha a király a nép igyekezetét a saját hasznára fordítja. Az uralkodó kötelessége az, hogy megvédje alattvalóit. Nem szabad olyan gazemberré válnia, hogy kizsákmányolja az embereket. A Srimad-Bhágavatam leírja, hogy a Kali-yugában a kormány vezetői fosztogatók és tolvajok lesznek. Ezek a tolvajok és fosztogatók erőszakkal vagy bűnpártolással elveszik az emberek pénzét és tulajdonát. A Srimad-Bhágavatam ezért azt mondja: rájanyair nirghrinair dasyu-dharmabhih.
Láthatjuk, hogy a Kali-yuga előrehaladtával egyre több ilyen jellemű ember tűnik fel. Elképzelhetjük, milyen mélyre süllyed majd az emberi civilizáció a Kali-yuga végére. Nem lesz egyetlen józan ember sem, aki képes lesz megérteni Istent és Vele való kapcsolatunkat. Úgy is mondhatnánk, hogy az emberi lények éppen olyanok lesznek, mint az állatok. Hogy jó útra terelje az emberi társadalmat, az Úr Krisna eljön majd ekkor Kalki avatára alakjában. Missziója az lesz, hogy elpusztítson minden ateistát, hiszen végül is Vi¢nu, Krisna az igazi védelmező. Amikor az úgynevezett királyok és államfők rosszul irányítják a dolgokat, az Úr alászáll, és rendet teremt. Ahogyan Krisna mondja a Bhagavad-gitában, yadá yadá hi dharmasya glánir bhavati bhárata. Ez természetesen sok időbe telik, de az alapelv ott van.
Amikor a király vagy a kormány vezetője nem követi a megfelelő elveket, a természet kiszabja a büntetést háború, éhínség és hasonló katasztrófák formájában. Ha tehát az ország vezetője nem ismeri az élet célját, nem szabad elfogadnia azt a felelősséget, ami az emberek feletti uralkodással jár. Valójában az Úr Visnu minden dolog legfelsőbb tulajdonosa, s Ő mindenki eltartója. A király, az apa és az oltalmazó csupán az Úr Visnu képviselői, akiket az Úr hatalmaz fel, hogy irányítsanak és gondoskodjanak a dolgokról. Az állam vezetőjének tehát kötelessége oly módon gondot viselni az emberekre, hogy végül megismerjék az élet célját. Na te viduh svártha-gatih hi visnum.
Sajnos azonban az ostoba vezetők és az emberek nem tudják, hogy az élet végső célja nem más, mint megérteni az Úr Visnut, és eljutni Hozzá. E tudás hiányában mindenkit a tudatlanság kerít a hatalmába, a társadalom pedig csalók és becsapottak gyülekezete lesz."
Bár már tettem fel hasonló praktikus tanácsokat autósoknak az új évszak és a szinte naponta dráguló üzemanyag aktuálissá teszi.
Tudatosnak lenni mindig jó…
"1. Ellenőrizze a gumiban a nyomást! Mindig a megfelelő értékre kell állítani, ugyanis ha alacsonyabb a nyomás, többet fogyaszt az autó. Ráadásul az alacsony nyomás negatívan befolyásolja a gumi élettartamát is: ha az előírtnál több mint 20 százalékkal kisebb a nyomás benne, az élettartama is ennyivel csökken. Az sem jó viszont, ha magasabb a nyomás, mert ilyenkor oké, hogy csökken a fogyasztás, de az autó tapadása is.
2. Kérje meg egy ismerősét, hogy ellenőrizze autójában a gyújtógyertyákat és a légszűrőt. Ha a kettő közül bármelyik nem működik megfelelően, többet fogyaszt az autó.
3. Ha már úgyis megkérte egy ismerősét, hogy segítsen, kérje meg, hogy kísérje önt el motorolajat venni. Az alacsony viszkozitású motorolaj hatékonyabb, mint a hagyományos, és legalább 2,5 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a széndioxid-kibocsátást.
4. A tetőcsomagtartót, díszantennát, az édes kis mütyüröket és az összes oda nem illő vackot le kell szerelni, mert növelik a légellenállást.
5. Ne csak a ruhásszekrényében, a kocsijában is tartson nagytakarítást. Mind az utastérből, mind a csomagtartóból is dobálja ki a felesleget: minél nehezebb az autó, annál többet fogyaszt.
6. Mindig tervezze meg, hogy merre fog menni: próbálja meg egy napra szervezni azokat a találkákat, bevásárlást stb., amit egy irányban el tud intézni.
7. Ha lehet, ne üljön csúcsforgalomban autóba, de ha nincs más lehetősége, legalább kerülje el a várost. Keresse meg (vagy kérdezze meg barátját, ő biztosan fogja tudni) a kerülő- és egérutakat, ugyanis a kocsi akkor fogyaszt a legkevesebbet, ha – akár kertek alatt – egyenletes sebességgel halad. A sok elindulás és fékezés maximum a lábizmaira van jó hatással.
8. Igyekezzen olyan útvonalakat választani, ahol nincsen közlekedési jelzőlámpa. Nincs annál idegesítőbb, mint a pirosnál várakozni; vagy még rosszabb, ha még az ön előtt kígyózó sort is ki kell várni.
9. Tévhit, hogy üresben járassa a motort, míg az eléri az üzemi hőfokot! Indítsa el a motort, és egy-két perc után már indulhat is. Persze ne úgy, hogy tövig nyomja a gázpedált!
10. Tartsa be a követési távolságot, vagy annál nagyobb úthosszt. Teljesen fölöslegesen tapos bele a fékbe, ez is növeli a fogyasztást.
11. Ne használja a fűtést a legmagasabb fokozaton, inkább vezessen kabátban.
12. Állítsa le a motort, ha a barátnőjére vagy gyermekére vár, és tudja, ez legalább félpercnyi rostokolást jelent. Ilyenkorra az újraindítással már kevesebb üzemanyag fogy, mintha folyamatosan járatná a motort.
13. Váltson időben sebességet! Az alacsony sebességfokozaton pörgetett motor zabálja az üzemanyagot.
14. Kapcsoljon minél nagyobb sebességfokozatra: amikor csak lehet, kapcsoljon egy-két fokozattal a szükséges fölé.
15. Ne tegye üresbe a sebváltót, ha gurul! Mindig legyen sebességben az autó. Higgye el, dombról lefelé való száguldáskor is motorfékkel fogyaszt a legkevesebbet! Piros lámpánál viszont lehet üresben a sebváltó.
16. Vezessen megfontoltan, és ne száguldozzon, így a fék helyett tudja használni a motorféket, vagy csak gurulhat a megállásig.
17. Autópályán se nyomja veszettül a gázt. Teljesen értelmetlen, és még egy szép kis csekket is begyűjthet gyorshajtásért. Ha nem siet, a megengedett 130 km/h sebességet sem feltétlenül célszerű tartani, mert az ideális 90-100 km/h sebességgel sem érkezik sokkal később a célba (maximum 30 perc), viszont minimum 1500 forintot megtakaríthat.
18. Ne csak az utat tervezze meg előre! Például, ha már látja, hogy pirosra fog váltani a jelzőlámpa, ne nyomja tovább a gázt.
19. Hiába drága az üzemanyag, szorítson ki annyit, hogy mindig legalább félig tudja tankolni az autóját, ezáltal nem kell fölöslegesen 2-3 naponta meglátogatnia az egyébként-sem-útba-eső benzinkutat. Tankolásnál arra is ügyeljen, hogy még otthonról ellenőrizze hol a legolcsóbb az üzemanyag lakása környékén, ezzel a technikával akár 20-30 forintot is megspórolhat literenként.
20. Ha egész nap a városban van dolga, inkább tegye le az autóját a legközelebbi P+R parkolóban, ahol nem kell parkolódíjat fizetni, és intézze el gyalogosan a dolgait. Meglátja, milyen kellemes lesz a nap végén beülni a kocsiba és ellazulni."