Érdekes téma került középpontba a keddi leckémben: mit engedhet meg magának egy vezető és hogyan tud (akár:) alázatos is maradni:
Itt tudod letölteni és itt pedig meghallgatni:
"Tény azonban, hogy ezek az ártatlan emberek, akik fizetség nélkül viszik gyaloghintódat, szenvednek e miatt az igazságtalanság miatt. Helyzetük rendkívül sajnálatraméltó, mert rákényszeríted őket, hogy a gyaloghintódat hordozzák. Ez bizonyítja, hogy kegyetlen és rosszindulatú vagy, ám áltekintélyed miatt mégis azt gondoltad, hogy védelmezed alattvalóidat. Ez nevetséges! Olyan ostoba vagy, hogy a nagy tudásúak körében biztosan nem csodálnának mint kiváló személyiséget.
MAGYARÁZAT: Rahugana király büszke volt arra, hogy király, és azt gondolta, úgy irányíthatja alattvalóit, ahogy akarja, valójában azonban azzal, hogy fizetség nélkül szállíttatta az emberekkel a gyaloghintóját, minden ok nélkül gondot okozott számukra. Ennek ellenére azt gondolta magáról, hogy ő a polgárok védelmezője. Valójában a királynak az Istenség Legfelsőbb Személyisége képviselőjének kell lennie — ezért nevezik nara-devatának, az Úrnak az emberi lények között. Amikor azonban egy király azt gondolja, hogy mivel ő áll az ország élén, alattvalóit saját érzékkielégítése érdekében kihasználhatja, téved. Az ilyen szemléletet a művelt tudósok nem sokra értékelik.
A védikus elvek szerint a művelt bölcseknek, a bráhmanáknak és a tudósoknak kell tanácsot adniuk a királynak, a dharma-sástrában meghatározott utasításoknak megfelelően, és a királynak kötelessége követni ezeket az utasításokat. A művelt körök elítélik, ha a király a nép igyekezetét a saját hasznára fordítja. Az uralkodó kötelessége az, hogy megvédje alattvalóit. Nem szabad olyan gazemberré válnia, hogy kizsákmányolja az embereket. A Srimad-Bhágavatam leírja, hogy a Kali-yugában a kormány vezetői fosztogatók és tolvajok lesznek. Ezek a tolvajok és fosztogatók erőszakkal vagy bűnpártolással elveszik az emberek pénzét és tulajdonát. A Srimad-Bhágavatam ezért azt mondja: rájanyair nirghrinair dasyu-dharmabhih.
Láthatjuk, hogy a Kali-yuga előrehaladtával egyre több ilyen jellemű ember tűnik fel. Elképzelhetjük, milyen mélyre süllyed majd az emberi civilizáció a Kali-yuga végére. Nem lesz egyetlen józan ember sem, aki képes lesz megérteni Istent és Vele való kapcsolatunkat. Úgy is mondhatnánk, hogy az emberi lények éppen olyanok lesznek, mint az állatok. Hogy jó útra terelje az emberi társadalmat, az Úr Krisna eljön majd ekkor Kalki avatára alakjában. Missziója az lesz, hogy elpusztítson minden ateistát, hiszen végül is Vi¢nu, Krisna az igazi védelmező. Amikor az úgynevezett királyok és államfők rosszul irányítják a dolgokat, az Úr alászáll, és rendet teremt. Ahogyan Krisna mondja a Bhagavad-gitában, yadá yadá hi dharmasya glánir bhavati bhárata. Ez természetesen sok időbe telik, de az alapelv ott van.
Amikor a király vagy a kormány vezetője nem követi a megfelelő elveket, a természet kiszabja a büntetést háború, éhínség és hasonló katasztrófák formájában. Ha tehát az ország vezetője nem ismeri az élet célját, nem szabad elfogadnia azt a felelősséget, ami az emberek feletti uralkodással jár. Valójában az Úr Visnu minden dolog legfelsőbb tulajdonosa, s Ő mindenki eltartója. A király, az apa és az oltalmazó csupán az Úr Visnu képviselői, akiket az Úr hatalmaz fel, hogy irányítsanak és gondoskodjanak a dolgokról. Az állam vezetőjének tehát kötelessége oly módon gondot viselni az emberekre, hogy végül megismerjék az élet célját. Na te viduh svártha-gatih hi visnum.
Sajnos azonban az ostoba vezetők és az emberek nem tudják, hogy az élet végső célja nem más, mint megérteni az Úr Visnut, és eljutni Hozzá. E tudás hiányában mindenkit a tudatlanság kerít a hatalmába, a társadalom pedig csalók és becsapottak gyülekezete lesz."
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.