Krisna-völgyben voltunk

2010.08.08. 04:48

Ksatriya jó tanácsára csak utólag mesélem el, hogy egy hetet Új-Vrajadhamban nyaraltunk.

A kérdés-áradat miatt csak most tudok feltenni videót az eseményről, aminek a főszereplője természetesen Szubál. Sajnos nem vettem fel többet, de ez is mahacukiság :)

A tetoválásról

2010.08.07. 04:33

Régi adóságom, hogy írjak az összefirkált testekről.

Erre most jött egy konkrét kérdés:

„Hari! Minden tiszteletem a tied.1 olyan kérdésem lenne feléd miért van az,hogy sok utcán lévő kis bhakta felháborodik azon,hogy le vagyok kicsikét tetoválva?Ő szerintük ez nagyon nem helyes,de konkrétan nem tudják megindokolni.Amúgy a straight edge hardcore színtér felől érkezem és amennyire tudom a Tisztán A Cél Felé egyes tagjai is elég szépen le vannak varva főleg Gulab úr,pedig ő igazi Krisnásként funkcionál.Szóval ha le vagyok varva hiába utasítom el a drogot,alkoholt és az alkalmi kapcsolatokat akkor is esélytelen megbélyegzett szem vagyok egy Guru szemében is ???
Köszönöm türelmedet!
Hari!”


Nem hiszem, hogy felháborodnak, csak számukra furcsa, idegen, talán ijesztő is.
Valóban, nem egyszerű kérdés. Srila Prabhupada közvetlenül nem írt róla semmit, talán akkor nem volt annyira divat.
Vannak olyan sampradáyák (iskolák), ahol tetoválják a tilakot. Ott nincs olyan, hogy meggondoltam magam…

Ez ugye felveti a Krisnás tetoválás létjogosultságát. Ezt a kérdés már sokan feltették nekem. A legegyszerűbb válaszom az az, hogy mi a lelki tanítómesterink példáját követjük és ők nem csinálják. Ha ez segítené a lelki fejlődést, akkor ők lennének az elsők.
Még az egyik „legliberálisabb” (remélem ezért nem haragszik meg senki) ISKCON guru, Srila Indradyumna Maharaja is azt kérte az épp avatásra váró két, jó néhány tetoválással rendelkező bhaktától, hogy „no more tatoo”.
Aztán felavatta őket.

Ez válasz az utolsó kérdésedre is. Ha már megvan, nem számít, de ne pazarold az idődet, pénzedet, fájdalmadat fölöslegesen. Még a fertőzésveszély is szokott érv lenni, főleg durvább országokban.

Aztán, ha mégis folytatja valaki a rajzolgatást az az ő dolga.

A bhakták is, meg én is, ígyis-úgyis szeretni fogjuk…

 

Kérdés: Szeretnem megkerdezni, hogy a vezetesben eltoltott idoszakod alatt volt e olyan idoszak amikor visszabbvettel a szadanadbol (japa, olvasas, lecke)?

Válasz: A napi általános programomról már írtam korábban, abban nem nagyon volt változás az elmút17-18 évben.
Természetesen kisebb hullámok elfordultak, de inkább többet próbáltam teljesíteni, mint az előírt, vagy elvárt.

* * *

Kérdés: Az is erdekelne: kb hany szazalekban voltal jelen a mangalakon az elmult mondjuk 10 evben?

Válasz: Kb. 98-99%, de mostanában gyakran kijövök a felénél japázni, hogy még reggel, sokkal jobb minőségben legyen meg.

* * *

Kérdés: Es arra is kivancsi lennek (ha lehet bovebben fejtsd ki) hogy szerinted milyen tulajdonsagokkal kell rendelkeznie egy szemelynek, aki a bhaktakat vezeti a lelki eletben (mint utmutato-siksat ado) a Krisnahoz vezeto uton; illetve mi kepesiti erre az embert.

Válasz: Ha megengeded, erről majd később fogok írni bővebben. Addig itt a legklasszikusabb meghatározás az Upadesamritából:


„Az a józan személy, aki képes eltűrni a beszéd késztetését, az elme ösztönzését, a düh tetteit, valamint a nyelv, a gyomor és a nemi szervek késztetését, alkalmas arra, hogy tanítványokat fogadjon el az egész világon.”

* * *

Kérdés: Meg valami.. Te tenyleg ugy gondolod, hogy minden dontesedben (megha teves volt is) az adott szituacioban resztvevo szemelyek iranti segitokeszseg es joszandek vezerelt?

Válasz: Igen. Sőt nem gondolom, hanem tudom.
 A Krisna-tudat a legcsodálatosabb dolog mindenki számára (beleértve jómagam), ezért az életem célja, hogy ebből mindenki a lehető legtöbbet megkapja, és minél hamarabb visszatérjen az eredeti otthonába és helyzetébe.

Ez az egyetlen motivációm volt és van, semmi más.

* * *

Kérdés: Kérdeznék én is. Kitiltással kapcsolatban.
Olvastam a választ is, az előző kitiltásos kérdésre.
Arra lennék kíváncsi, hogy volt-e egyáltalán arról szó, hogy nem kitiltás, hanem pl.: kötelező szolgálat kell vállalni az "elkövetőnek" pl.: tudok olyat, hogy Ausztriában ha jól emlékszem több éven keresztül mosogatott egy sannyasi, aki leesett.
És aki ismer storykat volt, akit ti is Egerbe küldtetek ilyen "rehabilitációra"
Szerintem mosogatni való és takarítani való sok központba van és jobban hangzik szolgálatot adni, mint az összeset megvonni.

Válasz: A kitiltás a legvégső szankció, hisz az a cél, hogy jöjjenek az emberek, nem pedig az, hogy ne. Igen, a szolgálat-, vagy hely változtatás egy ilyen segítő lehetőség, de már ettől is sokan kibuknak.

* * *

Kérdés: Engem az érdekelne, ami munit is, hogy mennyire gyakorlod a vaisnava hagyományok szerinti reggeli korán kelést, meg jappa stb. Valamint az, hogy mi a véleményed arról, ha valaki egy lelki vezetőnek van beállítva és elhanyagolja ezeket.

Válasz: Írtam korábban, meg hát tudod is :).

A kérdés második fele kényes téma. Minden lelki gyakorlat hanyagolása veszélyes mindenki számára, de aki nagy felelőséget visz, annak még inkább.

Mondok egy példát.
Voltunk a Balatonnál a múlt héten és nagyon algás volt a vízbe vezető lépcső. Szubált a kezembe vittem le és nagyon óvatosan lépkedtem le rajta (jó az edzőm:).
Mert hogy én seggre esek az egy dolog (az se jó), de az ő épsége az más. A feleségem letépte volna a fejem.
Ugyanúgy Krisna se örül, ha leejtjük a ránk bízottakat. És nagyobb súlynál minden nehezebb, szóval még jobban kell rá készülni.

Srila Sivarama Maharaja véleményét is felraktam már a korán kelés témában.

* * *

Nagyon fontos!!!
Nem rég egy idősebb Istentestvérem kiosztott, hogy miért nyomom ezt a sadhana kérdést, amikor én se vagyok benne tökéletes, kimegyek, nem vagyok benn, meg ilyesmi.

Teljesen igaza volt.

Bocsánatot kérek mindenkitől, akit megbántottam ezzel, én is csak egy törekvő kezdő vagyok, és kérlek, adjátok az áldásotokat, hogy egy szép napon tényleg tökéletes példa legyek.
 
Kérdés: Aztán az is érdekelne, hogy mi a fenéért maradsz ott a közelébe ennek az egész őrületnek ami most zajlik az egyházban és miért nem kezdesz valami saját misszióba. hiszen sokan tudjuk, hogy mire vagy képes?

Válasz: Nekem nincs saját misszióm, lelki tanítómesterem többszöri közvetlen utasítását próbálom azzal követni, hogy maradok és próbálok valami hasznos szolgálatot/munkát felajánlani. Ha van valami képességem az is csak az ő kegyéből van és Krisnától jön.

* * *

Kérdés: Aztán az a kérdésem még, hogy mit gondolsz arról amilyen irányba éppen most halad az egyház. Erről a "lelki" tanácsadói rendszerről.

Válasz: Hiszem, hogy Krisna az Istenség Legfelsőbb Személyisége és minden az ő tudtával és beleegyezésével történik. Remélem minden jól fog alakulni…

Kérdés: Én egerben ismerten meg a Krisna Tudatot és jó pár évet töltöttem ott mielőtt Budapestre költöztem. Nagyon furcsáltam ezekete a dolgokat mikor a templom prezidenti irodád felé jártam:
--Miért volt párnán a papucsod? -és még gyakran virág is volt rajta- (Egerben Caitanya prabu volt a közösség vezetője, és ő ezt sosem várta volna el és nem is hagyta volna senkinek sem hogy megtegye. Mi a tiszteletünket nem párnával és virággal fejeztük ki hanem azzal hogy hűen követtük az ő utasításait)

Válasz: Nem én raktam párnára a papucsom, nem kértem, nem vártam el, sőt kifejezetten utáltam, amikor a bhakták elkezdték csinálni.
Szerinted mi jó van benne? (ha a fejem alá raknak párnát azt értem :).

Semmi. Csak irigykedést szül.

Egyébként érdekes, pont Egerből hozták át a bhakták a lelki vezető tiszteletét (lásd. szülinapi bulik). Azt is egy darabig hagytam, mert tényleg szeretettel csinálták, de amikor meghallottam, hogy néhányan kritizálnak e miatt, akkor megtiltottam.

* * *
Kérdés: Akik egykoron virágot s párnát adtak, később elfordultak tőled, pedig te ugyan az vagy aki akkor voltál. Ez miért történt?


Válasz: Ezt bizony tőlük kell megkérdezni. Ahogy írtad, én ugyanaz maradtam és ugyanúgy szeretem őket és mindenkit. Egy darabig küzdöttem, hogy ezt valahogy kimutassam, megtartsam, de látom, hogy ez most nem megy.

* * *

Egy érdekes és fontos téma, amiről majd egyszer többet fogok írni, az a guru-tattva. Mostanában nagyon aktuális, hogy vannak a hülye vezetők, meg a szegény bhakták. A vaisnava kultúra nem ez.

Íme egy részlet Srila Sivarama Maharaja „A Siksa-guru” című könyvének bevezetőjéből:
„Srila Prabhupada megfogalmazásában a guru definíciója így hangzik: “Bárki, aki a kinyilatkoztatott szentírásokon alapuló lelki tanítást ad.” A lelki tanítást siksának nevezik, ezért a guru lényegében siksa-gurut jelent. A meghatározás alapján nyilvánvaló, hogy életünkben rengeteg siksa-guru játszik szerepet, habár közülük csak egy válik az avatónkká, azaz a diksa-gurunkká. Az a tény azonban, hogy siksa-guruból több is van, még semmit nem von le fontosságukból. Jóllehet a diksa-guru különleges, temérdek különleges vaisnava – siksa-guruink – között az.

Meg kell végre tanulnunk felismerni lelki életünkben vállalt közreműködésüket, kimutatni irántuk érzett hálánkat és megbecsülésünket. Az Úr Krisna szavaival: “Aki él e lelki tanítómesterek adta lehetőséggel, és megfelelő tudást sajátítva el tőlük, átkel az anyagi létezés óceánján, arról az emberről elmondhatjuk, hogy megfelelően használta ki az emberi létformát.” Ezt jelenti a vaisnava kultúra.”

Érdekes hír

2010.08.04. 05:37

Gondolkodtam egy darabig, hogy felrakjam az alábbi hírt, hisz nincs közvetlen kapcsolatban a Bhakti-jógával, de már írtam vezetés-elméletről is (többek kérésére) és az alábbi eset „jó” példa erre.

„Az észak-koreai válogatott nyeretlenül, három vereséggel zárta a dél-afrikai világbajnokságot. A csapat tagjait a torna után leginkább a Portugália elleni 0-7-ért vették elő, a nép előtt kellett feleniük.

A kultúrpalota emelvényére felsorakoztatott játékosok hat órán át hallgatták az ideológiai alapú kritikákat, Kim Dzsonghun szövetségi kapitányt büntették a legkeményebben: kizárták a pártból, a továbbiakban építkezésen kell dolgoznia.
A vádak közül a legsúlyosabb az volt, hogy a csapat nem tartotta be Kim Dzsongil ajánlásait, aki nagyon bízott a válogatottban.

Kiderült, a játékosok családját megfigyelték a portugálok elleni meccstől egészen a futballisták hazatéréséig.
A nyilvános felelősségre vonás három nappal a vb után történt, de csak most, egy jó hónappal később értesült róla a dél-koreai sajtó, és írta meg a Csoszun Ilbo dél-koreai napilap.”

Akkor itt vannak a szuper kérdések első csomagja és a remélem megfelelő válaszok:

Kérdés: Arról szabad többet tudni, hogy miért nem te vagy már a templom vezetője?

Válasz: Tavaly év elején egy hosszabb folyamat eredményként úgy döntött az országos vezetés (velem együtt), hogy egy másfajta vezetési struktúrát vezet be, amiben nincs külön templom/központ elnöki/presidenti funkció.

* * *

Kérdés: Igaz, hogy ha egy Krisna-hívő úgy dönt, hogy házasodni szeretne, a leendő feleséget nem választhatja maga, hanem a tanítómestere mondja meg, kivel kösse össze életét?

Válasz: Nem, ez nem igaz. Ilyen sem itt, sem a világon máshol sincs. Magyarországon pont ilyen félreértések elkerülése végett törvény/szabály született a társulás (a házasságot megelőző ismerkedés), a házasság és szomorú esetben a válásra is. Ennek betartása avatott vaisnavák számára ajánlott.
Íme egy részlet belőle:
„1. Aki asramot akar váltani, megközelíti autoritását, hogy jelezze
szándékát.
2. Az autoritással konzultál, hogy ki lenne egy megfelelő személy, akivel
társulna.
3. Asztrológiai kompatibilitást kell készíteni. Ha a kompatibilitás
megfelelő, az alábbiak szerint elkezdődhet a kapcsolatépítés.”
Ez egy lehetőség, hogy nagyon kulturált módon kezdődhessen ez kapcsolat.
De ez nagyon hosszú téma…

* * *
Kérdés: Egyre többször hallok erről a "templomból kitiltás" témáról. Mivel lehet ezt elérni, hisz mindenhol azt olvastam eddig, hogy mindenki annyit "vállal be" a lelki életből, amit egyéni képességei és lehetőségei megengednek. Akkor milyen súlyos vétséget kell elkövetni?


Válasz: Ha próbálom nagyon tömöríteni a választ, két fő oka van (vagy együtt a kettő) a kitiltásnak:
1. Olyan vallástalan cselekedetet követ el valaki amivel nem szeretne a közösséget vállalni a Templom.
2. Olyan viselkedés miatt, ami zavart okoz a Templomba járok között.

* * *
Kérdés: Tényleg elköltözik a BHF, mit lehet jelen pillanatban tudni erről? Láttam itt egy tervet, de a valóságban nem láttam nyomát mikor 1-2 hónapja arra jártam.


Válasz: Már két hónapja gőzerővel épül az új épület. Igaz, előtte alaposan le kellett bontani, hogy igazán erős és stabil legyen hosszú-hosszú évekig, de most már hamarosan látható lesz a változás.

* * *

Kérdés: Nagyon szomorú, hogy ilyen pletykák terjengenek, most komolyan megijedtem. Én még csak ismerkedek a Krisna tudattal, de meglepődtem ezen, hogy ilyen pletykák vannak Nálatok is. Ez mennyire általános?

Válasz: Nem általános, de itt is emberek vannak. Az egész világ a storykra, pletykákra van ráindulva. Ilyen az emberi természet. Szeretnénk megváltozni, azért vagyunk itt, de nem könnyű a folyamat.
A szívet kell tisztítani a Krisna-tudat gyakorlásával és meg kell próbálni úriember módjára viselkedni.

A másik lehetőség, hogy lehetőséget biztosítasz az igazság áramlására, mint most én… :)

 

A pár nappal ezelőtti bejegyzésre kaptam egy levelet Piroskától, amiben egy saját készítésű verset küldött.

Ezt most megosztom veletek: 

"A kis tolvaj

Mondd csak, mondd csak, a pocidban

Mi vagyon, mi vagyon?

Ghi és joghurt lapul ottan,

  Ha hagyom, ha hagyom.

Jaj, de mégis hogy tűnnek el

  Napestig, napestig,

Kicsiny szádat hófehérre

  Befestik, befestik..."

süti beállítások módosítása