A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban.
Itt tudod elolvasni az előző részt.
2. Az asrama-ok közötti különbségek a lemondás ereje és a megélhetés módja szerint
- Srila Prabhupada szerint, a négy asrama között a lemondás ereje és a megélhetés módja tesz különbséget. A brahmacariknak, vanaprastháknak és sannyasiknak egyáltalán nincs pénze, vagy legalábbis nem szabadna pénzt keresniük. Ők teljesen a grhastha asrama-on függnek, mely ez az egyetlen olyan asrama, amely hivatott arra, hogy tagjai megkeressék a megélhetésre valót.
- A brahmacarik, vanaprasthák és sannyasik a lemondás szimbólumai és követendő példát kell mutatniuk a grhastháknak. Mivel a grhastha asrama is egy asrama, belül a grhastháknak is ugyanarra a lemondott szellemre kell törekedniük, amellyel a másik három asrama bír. De nagyon fontos, hogy a lemondás szelleme ne csak külsődleges vagy mesterséges dolog legyen.
Ezzel kapcsolatban idézhetjük azt a praktikus utasítást, amit Sri Caitanya Mahaprabhu, Maga a Legfelsőbb Úr adott egy családosnak:
Az Úr így szólt a bhaktájához: „Légy türelmes és térj most haza! Ne legyél őrült! Hamarosan képes leszel átkelni az anyagi létezés óceánján.” (CC. Madya-l. 16. 237) Ne légy „látszat” bhakta és hamisan lemondott! Egyenlőre élvezd a világot megfelelő módon, de ne ragaszkodj hozzá! A szívedben maradj nagyon hűséges, de kívülről viselkedhetsz úgy, mint egy közönséges személy. Így az Úr Krisna hamarosan nagyon elégedett lesz veled és ki fog szabadítani maya karmai közül.
- Egy családosnak nagyon komolyan kell vennie a lemondás elvét, de ne legyen látszatból lemondott.
2.1 A grhastha asrama fontossága
- A grhastha asrama azért fontos, mert belőle születik, ő táplálja és tartja fenn mind a négy asrama-ot. Azáltal, hogy tagjai szolgálják az összes többi asrama-ot, valamint a brahmanákat az asrama-on belül, a grhastha asrama virágzik és fejlődik a védikus civilizáció lelki kultúráján belül.
- A társadalom számára a védikus és a lelki kultúra a grhasta asrama-on keresztül nyilvánul meg a legjobban.
2.2 A grhamedhik és a grhasthák
- Csupán attól, hogy valaki az otthonában él a házastársával és a gyerekeivel, még nem lesz grhastha. A grhamedhi egy olyan személy, aki külsődlegesen grhastha környezetben él, de az életének célja az érzéki élvezet.
- Egy grhastha Isten központú életet él. Ismeri az élet végső célját, de nem tud teljesen lemondani. A grhastha tudja, hogy a számára engedélyezett érzék-kielégítés végül szenvedéshez fog vezetni, és ezért őszintén törekszik arra, hogy legyőzze az érzékkielégítésre való hajlamát a Krisna-tudat gyakorlásával.
- Ha a férj és a feleség Krisna-tudatban kapcsolódnak össze, békésen együtt élnek, segítik és szolgálják egymást, az nagyon kedvező. Viszont ha valaki csupán a szexuális élvezet miatt vonzódik az ellenkező nemhez, az akadályt képez a lelki fejlődésében és az anyagi élet bonyodalmai újra felbukkannak.
- A legkedvezőbb kombináció, amikor a férj az odaadó szolgálatban foglalja le magát és a feleségét, a feleség pedig, követve a védikus utasításokat, hűséges és vallásos.
- A Legfelsőbb Úr, Krisna könyörületesen leírja, hogyan cselekedjen egy családos, amíg le nem győzi az érzékkielégítésre, az érzéktárgyak élvezetére való hajlamát és teljesen szert nem tesz egy tiszta bhakta jellemzőire. „Miután felébredt a hite a dicsőségemről szóló elbeszélésekben, és megundorodott minden anyagi cselekedettől, és tudja, hogy minden érzékkielégítés szenvedéshez vezet, de még mindig képtelen feladni minden érzéki élvezetet, a bhaktám boldog marad és nagy hittel és meggyőződéssel imád Engem. Habár néha elmerül az érzékkielégítésben, a bhaktám tudja, hogy minden érzékkielégítés gyötrelmes eredményhez vezet és őszintén megbánja ilyen tetteit.”
- Az anyagi világban a szexuális ösztön annyira erős, hogy még az Úr szolgálatának egy őszinte jelöltjét is megzavarhatja néha a szexuális vonzódás, vagy a feleség és gyerekek iránti sóvárgó érzelmek. Habár anyagi dolgokhoz ragaszkodik, világosan látja, hogy nem vezetnek jóhoz, mert csak bajt okoznak és megzavarják a Legfelsőbb Úrnak végzett odaadó szolgálatát. Ezért őszintén megbánja ostoba ragaszkodását a sok anyagi dolog iránt és türelmesen várja az Úr Krisna kegyét. [Srimad-Bhagavatam, 11. 20.27-28]
2.3 A varnasrama rendszer és a grhastha asrama helyzete
Srila Prabhupada azt mondta, nem számít, hogy valaki brahmacari, grhastha vagy sannyasi. Meg kell próbálnia az Úr Krisna bensőséges szolgájává válnia.
- A védikus világnézet szerinti házasság intézményét nem szabad elítélni. Az Úr Brahma, az Úr Siva és Yamaraja, akikről azt írják, hogy mahajana-ok, grhasthák. Az Úr Gauranga ideális grhastha volt, később pedig ideális sannyasi. Az Úr Gauranga sok társa is házas volt. Arjuna grhastha volt, király és politikus. A Legfelsőbb Úr, Krisna Arjunát választotta ki arra, hogy megkapja a legmagasabb rendű tudást. Srila Vyasadeva szintén családos volt.
- Szent kötelességünk szolgálni az eredeti rendszert, hogy a Krisna-tudat uralkodhasson az egész társadalomban és mindenki boldog lehessen.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.