Őszentsége Bhakti Caru Swami előadása
Szeretnék mindenkit üdvözölni a vaisnava etikett leckéinken. Köszönöm, hogy eljöttetek (eljöttek). Néhány idézetet fogok elolvasni a Caitanya Caritamritából, Caitanya Mahaprabhu Sanatana Goswaminak adott utasításait a sadaracararól, a vaisnava tevékenységeiről.
Caitanya Mahaprabhu arra utasította Sanatana Goswamit, hogy írjon „vaisnava smritit” (Hari Bhakta Vilasa), CC. Madhya Lila 24. 324-344. : Sanatana Goswami összetett kézzel így szólt: „Uram!" Meghagytad nekem, hogy írjak egy útmutatót a vaisnavák tetteihez. Rendkívül alacsony sorban születtem, nem tudok semmit a helyes viselkedésről. Hogyan írhatnék útmutatót a vaisnava tevékenységekhez?„ Sanatana Goswami utána megkérte az Urat: „Kérlek személyesen mondd el nekem, miképpen írhatom meg e nehéz könyvet a vaisnava viselkedésről. Kegyesen nyilvánítsd meg Magad a szívemben! Ha megnyilvánítanád Magad a szívemben, és személyesen irányítanál e könyv megírásában, akkor alacsony származásom ellenére remélhetném, hogy képes leszek megírni. Te megteheted ezt, mivel Te Magad vagy az Istenség Legfelsőbb Személyisége, s bármilyen tanítást adsz az tökéletes. „
„Bármit akarsz tenni, az Úr Krisna kegyéből képes leszel helyesen véghezvinni. Meg fogja nyilvánítani a valódi jelentést - felelte Sri Caitanya Mahaprabhu. „Mivel áttekintést kértél Tőlem, kérlek hallgasd meg a következő néhány utalást! Először arról írj, hogy az embernek menedéket kell keresnie egy hiteles lelki tanítómesternél. Könyvedbe foglald bele a hiteles guru és tanítvány jellemzőit. Így a lelki tanítómester elfogadása előtt az ember megbizonyosodhat a lelki tanítómester helyzetéről, s a lelki tanítómester is ugyancsak meggyőződhet arról milyen szinten áll a tanítvány.
Az Istenség Legfelsőbb Személyiségét, Krisnát az imádat tárgyaként mutasd be, és írj a bija-mantráról, mellyel Krisnát, valamint Rámát, vagy az Istenség Legfelsőbb Személyisége bármely más kiterjedését imádják.”
„Szólnod kell a mantra megkapásához szükséges tulajdonságokról, a mantra tökéletességéről, a mantra tisztításáról, az avatásról, a reggeli kötelességekről, a Legfelsőbb Úrra való emlékezésről, a tisztaságról, a száj és a test többi részének megmosásáról. El kell mondanod, hogy az embernek rendszeresen meg kell mosnia a fogát, rendszeresen fürödnie kell, imákat kell mondania az Úrhoz, és hódolatát kell ajánlania a lelki tanítómesternek. Írj arról is, hogy szolgálnunk kell a lelki tanítómestert, hogy testünkre tizenkét helyen urdhva pundrát (tilakát) kell festenünk, hogy testünket az Úr szent neveivel, vagy az Úr jelképeivel, például a korongnak és a buzogánynak a lenyomatával kell díszítenünk.”
„Ezután írd le, hogyan díszítsük testünket gopicandanával, hogyan viseljünk nyakláncot, hogyan gyűjtsünk tulasi levelet a tulasi cserjéről, hogyan tisztítsuk az oltárt és a ruhánkat, hogyan takarítsuk saját lakásunkat, valamint hogyan menjünk a templomba, és húzzuk meg a harangot, hogy felhívjuk magunkra az Úr Krisna figyelmét. Szólj a murti imádatról is, melynek során naponta legalább ötször kell ételt felajánlanunk Krisnának, és megfelelő időben ágyba kell fektetni Őt. Írd le az arati felajánlásának folyamatát is, valamint az Úr imádatát az öt, tizenhat vagy az ötven tartozék jegyzéke szerint!”
Beszélned kell a murtik és a salagrama-silá jellemzőiről. A murtik látogatásáról a templomban, valamint a szent helyek, például Vrindavana, Dvaraka, Mathura bejárásáról szintén szólnod kell.”
„Dicsőítsd a szent nevet, és magyarázd el, hogy az embernek nagy körültekintéssel meg kell válnia az éneklése közben elkövetett sértésektől! Beszélj a vaisnavák tulajdonságairól és mondd el, hogy fel kell adnunk, illetve meg kell semmisítenünk a seva-aparadhát, a murti imádata során elkövetett sértést.”
Ismertesd melyek az imádat elemei, a víz, a kagylóhéj a virágok, a lámpa! Tégy említést a halk japázásról, az imák felajánlásáról, a körbejárásról, és a hódolat felajánlásáról is! Valamennyiről adj alapos leírást!”
„Ezeken kívül írj a purascarana végzésének módszereiről, a krisna-prasadam fogyasztásáról, a felajánlatlan étel elutasításáról, valamint arról, hogy nem szabad gyaláznunk az Úr bhaktáit!”
Ugyancsak fontos, hogy a bhakták megjegyezzék: egy vaisnava nem szabad, hogy valamit is elfogadjon, ha, előzőleg nem lett felajánlva Krisnának. E tekintetben nagyon óvatosnak kell lennünk. Mindezt azért, mert látok egy olyan irányvonalat az egész földkerekségen, hogy olyan dolgokat eszünk, amelyek nem felajánlottak. Az egyedüli kritérium, amit figyelembe vettünk, hogy az étel vegetáriánus legyen. Mi azonban csak Krisnának felajánlott ételt kellene, hogy fogyasszunk.
Próbáljátok ezt, amennyire lehetséges kikerülni. Amikor utaztok, vagy sankirtanon vagytok az más. Mégis törekedjetek arra, hogy mindent felajánljatok Krisnának, mielőtt elfogyasztanátok az ételt.
„Ismertesd a bhakta ismertetőjeleit, azt, hogyan társuljunk a bhaktákkal, hogyan tegyük elégedetté szolgálatunkkal a bhaktákat és hogyan váljunk meg az abhakták társaságától. Magyarázd el azt is, milyen értékes a Srimad-Bhagavatam felolvasásának rendszeres hallgatása!”
Láthatjuk, hogy mindezen utasítást Sanatana Goswaminak, hogyan vezette be Prabhupada szervezetünkbe.
„Írj azokról a rituális kötelezettségekről, melyeket naponta el kell végezni és adj leírást a kéthetenkénti kötelességekről is, különösen arról, hogyan kell betartanunk a kéthetenkénti Ekadasi böjtöt!”
Ugyancsak fontos és figyelembe kell venni, hogy az Ekadasi nem csak azt jelenti, hogy a gabonától tartózkodjunk. Ha Ekadasiról beszélünk valójában böjtre gondolunk. A böjt azt jelenti semmit nem enni. A böjt nem feltétlen a gabonától való tartózkodás. Kezdetben, természetesen, a bhakta tartózkodhat csupán a gabonától Ekadasi napján. Ahogy azonban fejlődik, teljes böjtöt kell tartania. Úgyszintén ahogy már írtuk, fent is maradhatunk 24 órát. Maradjunk fent egész nap.
Amikor leckét tartok az Ekadasiról, a bhakták gyakran kikötik, hogy Prabhupada soha nem utasított bennünket Ekadasin ilyenre. Mégis az Odaadás nektárjában Prabhupada azt mondja, hogy a bhakták fennmaradhatnak egész éjszaka az Úr dicsőségét énekelve és böjtölve. Így Prabhupada utasított bennünket arra is, hogy maradjunk fent egész éjszaka. Valójában ez nem is egy nehéz feladat.
„Javasold a kevert Ekadasitól való tartózkodást és a tiszta Ekadasi megtartását.”
Lehet, hogy megfigyeltétek néha, nem böjtölünk Ekadasin, hanem Dvadasin. Az oka ennek az, hogy az Ekadasi kevert. Ez azt jelenti, hogy a dasami áttevődik az Ekadasiba. Amikor a tizedik nap egybeesik a tizenegyedik nappal, azt kevertnek tekintik, illetve behasadtnak (áthatoltnak). Így valaki nem Ekadasi napján böjtöl, hanem a következőn, ami Dvadasi, a tizenkettedik nap. Már leírtuk, hogy a Maha-Dvadasin való böjtölés ezerszer erősebb, mint az Ekadasi.
„Írj arról a hibáról is, amit az Ekadasi elhanyagolása jelent! Ezzel kapcsolatban nagyon körültekintőnek kell lennünk. Ha az ember nem óvatos, hanyagság uralkodik majd el rajta az odaadó szolgálat végzése során.”
„Amit a vaisnava viselkedéséről, a vaisnava templomok emeléséről, a murtik beavatásáról és minden másról mondasz, a Puranakból származó idézetekkel kell alátámasztanod.”
„Adj általános és közelebbi leírást a vaisnavák viselkedéséről és tevékenységéről! Vázlatosan ismertesd melyek azok a tettek, amelyeket végre kell hajtani és melyek, amelyek tiltottak! Minderről előírások és illemszabályok formájában számolj be!”
Néhány további idézet Srila Prabhupadatól az etikettről:
„Vrindavana minden lakója vaisnava. Életük minden tekintetben áldásos, mert bármilyen módon Krisna Szent Nevét éneklik. „ CC. Adi 5.232. Magyarázat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.