Pozitív vs. Negatív

2014.03.02. 00:24

Winston Churchill.jpg"Egy pesszimista minden lehetőségben látja a nehézséget; egy optimista minden nehézségben meglátja a lehetőséget."

 

 

Winston Churchill

Srila Prabhupada 1973

2014.02.28. 10:27

Vezetőkről

2014.02.27. 00:37

Vagy pontosabban: ki milyen vezető?

Munkahelyi főnökök, tanárok, szülők, autoritások, edzők, idősebb személyek és még sokan mások.
Mindannyiunknak van velük jó, rossz, vagy vegyes tapasztalatunk. Sőt mi magunk és voltunk, vagyunk, leszünk ebben a helyzetben.

Varnashram.jpgDe mitől jó egy vezető? Van egyáltalán jó belőle?

Ha neked a jó azt jelenti, hogy minden pillanatban neked tetsző, akkor ne is olvasd tovább.

A védák szerint 4 különféle társadalmi csoport van:
1. Bráhmanák: papok, tanítók
2. Ksatriyák: harcosok, adminisztrációs irányítók
3.  Vaisyák: kereskedők, földművesek
4. Sudrák: munkások

Mivel ez a felosztás az uralkodó kötőerők alapján történik, ezért amikor ők vezető helyzetbe kerülnek különböző módon fognak cselekedni.

A bráhmanák oktatnak, prédikálnak, meggyőznek, ezért nagyon jók, de a politikai csatározásokat, fúrásokat nagyon rosszul viselik.

A ksatriyák lételeme a vezetés, menedékadás, ezért ideálisak az irányításra, de nagyon kell ügyelniük a megfelelő vallásosságra.

A vaisyák a vezetést gyarapodásra, felvirágoztatásra használják, de nekik a profit az elv, ezért nem feltétlenül kitartóak.

A sudrák érzékkielégítésre használják a vezető helyzetet, és arra, hogy mások ne mondhassanak nekik semmit.

Természetesen ezek a tulajdonságok keverednek is, de nagyon jellemzőek.

Ismerősek?

Érzékenyebb személyek ezt viszonylag hamar látják, de a nagytöbbség csak jóval később, amikor már baj van, vagy még akkor se. A fát legkönnyebben a gyümölcsérről lehet felismerni, de aki még azt sem ellenőrzi, az igazán ostoba.      

Mivel ebben a korszakban a sudrák (vagy még rosszabbak) vannak túlnyomórészt, ezért nagyon óvatosnak kell lenni a vezető választásnál. Aztán vannak szükséghelyzetek is, például mindenki lesz szülő, de minél nagyobb befolyással jár egy helyzet, annál veszélyesebb.

Egy 3 kerekű biciklivel az udvaron nem tudunk nagy kárt csinálni, de buszvezetőként már más a helyzet.

Jó elmélkedést kívánok ezen mindenkinek!

Házasoknak 4. rész

2014.02.26. 00:57

A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban. 

Itt tudod elolvasni az előző részt.

"6. A grhastha és a murtiimádat

image002.jpgEgy grhastha fő tevékenysége az odaadó szolgálat végzése. A sravanam, kirtanam, smaranam és padasevanam után következik a murtiimádat. Srila Prabhupada javasolta, hogy az avatott bhakták kövessék a Narada pancaratra elveit azáltal, hogy imádják a templomi murtit. A murtiimádat útja kifejezetten javasolt azoknak a családos bhaktáknak, akik bőségesen rendelkeznek anyagi javakkal. Egy gazdag háztartó pompás kellékeket tud vásárolni a murti imádatához anélkül, fukarság nélkül. Egy kevésbé jómódú személy is végezhet murtiimádatot otthon egyszerű, de odaadó módon. A Krisna-tudatos mozgalomban vannak brahmacarik, grhasthák, vanaprasthák és sannyasik, de a templomi murtiimádatot kifejezetten a családosoknak kell végeznie. [Srimad-Bhagavatam, magyarázat 7.5.24]

- Srila Prabhupada azt mondta, hogy a grhastha bhakták általában anyagi cselekedeteket végeznek és ezért imádniuk kell a murtit. A grhastha bhakták számára javasolt, hogy végezzenek murtiimádatot a lelki tanítómester által meghatározott elrendezések és útmutatások szerint. A murtiimádat különleges célja az, hogy mindig kívül-belül tisztán tartsuk magunkat. A grhastha bhaktáknak például kell szolgálniuk a tisztaság terén. [Srimad-Bhagavatam Purport 7.5.24]

- Hol végezzen az ember murtiimádatot? Ha valakinek van murtija, akkor végezhet egy egyszerű imádatot otthon. A templomi murtik azonban elsőbbséget élveznek az otthoni murti imádatával szemben. Ha a grhastha a templom közelében lakik, akkor a templom látogatása és az ottani fesztiválokon való részvétel legyen a figyelme középpontjában.

6.1 Hogyan keressük meg a kenyerünket a grhastha asramban: Mit tegyünk és mit ne?

- Egy grhasthának meg kell keresnie a kenyérre valót a családja fenntartásához. De ezt egyszerű módon kell tennie.
- Egy Krisna-tudatos grhastha mottója az egyszerű élet, emelkedett gondolkodás. Nem túlságosan ambiciózus személy, aki több pénzt próbál keresni, mint amennyi szükséges, vagy aki a szükségesnél több anyagi javat halmoz fel.
- Kenyérkeresete során a grhastha ne legyen igazságtalan másokkal szemben, ne használjon ki vagy csapjon be másokat, és ne legyen kegyetlen másokhoz.
- Ne végezzen bűnös tetteket. Becsületesen kell dolgoznia a képességei és az előírt kötelessége szerint.
- Ne legyen korrupt a pénzkeresés és a pénzköltés során.

Az elv az, hogy egy grhastha egyenes, Krisna-tudatos módon keresse meg azt a pénzt, ami szükséges ahhoz, hogy összetartsa a testét és a lelkét, hogy szolgálja a Legfelsőbb Urat, hogy összetartsa a családját, együtt japázzanak, együtt imádják a murtikat és hogy meghívják a bhaktákat az otthonukba, szolgálják őket és prasadammal kínálják.

- Ha egy bhakta nagy mennyiségű pénzt akar keresni Krisna szolgálata érdekében, kérjen hozzá útmutatást egy idősebb vaisnavától, és vigyázzon, hogy ne keveredjen kétes vagy kockázatos vállalkozásokba, melyek veszélyeztetik az elméje nyugalmát és az egészségét.

- A grhastha asrama teli van aggodalmakkal, mint például a gyermekek megházasítása, a gyermekek oktatása, ház vásárlása, stb., amelyek mindegyikéhez pénz szükséges. Ne aggódjon az ember túlságosan a háztartás ügyei miatt. Egy grhastha miközben szülői kötelességeit végzi, tudatos róla, hogy gyermekeinek meg van a saját karmikus sorsuk és szabad akaratuk. Az embernek csupán meg kell próbálnia eleget tenni a felelősségeinek, miközben teljes hittel meghódol Krisnának. Az asraya szó valódi jelentése, ami kimondatlanul is benne foglaltatik a grhastha asramaban az, hogy valaki minden cselekedete során teljesen az Úron függ és menedéket vesz Nála.

Bhaktivinoda Thakura így énekelt: “Énekeljétek Krisna szent nevét sértés nélkül. Krisna az anyánk, Krisna az apánk és Krisna az életünk kincse.”

- Egy grhastha lássa családtagjait Krisna képviselőiként, annak ellenére, hogy meg kell tennie minden tőle telhetőt, hogy fenntartsa és védelmezze őket. Belül az legyen a megértése, hogy ez Krisna családja. Ha ilyen tudatban végezzük a kötelességeinket, úgy érezhetjük, hogy mi vagyunk azok, akinek gondoskodnia kell másokról és olyan hozzáállásra nevel bennünket, hogy jámbor úton keressük meg a kenyérre valót.

- Hogyan gyakorolja egy grhastha az elkülönülést? A gyerekektől, a feleségtől és az otthontól való elkülönülés nem jelenti azt, hogy az embernek nincsenek érzelmei velük kapcsolatban. Ők a szeretetünk természetes tárgyai, de ha nem kedvezőek a Krisna-tudatunk számára, akkor nem szabad ragaszkodnunk hozzájuk. Nem szabad azonban feladni azt az őszinte erőfeszítést, hogy Krisna-tudatossá tegyük őket. A Krisna-tudat folyamata nagyon egyszerű és örömteli. Minden grhasthának törekednie kell rá, hogy képezze a családtagjait a Krisna-tudatra. Egy olyan háztartásban, amelynek minden tagja Krisna-tudatos nincs szükség a családi életből a lemondott életrendbe lépni.


7. Az adományozás – Szent kötelesség a grhastha asramaban

- Az adományozás és a vendégek szolgálata teszi a grhastha asrama-ot a legkedvezőbbé. Egy grhastha lelki fejlődésre tesz szert azáltal, hogy adományoz a másik három asramanak, melyek célja kizárólag a lelki fejlődés. Őket nem szabad, hogy az étel, ruha és menedék megteremtéséhez szükséges pénz előteremtésének problémája terhelje. Ez a grhastha asramaban rejlő erő és szépség. Ez egy nagy áldás.

- A Bhagavad–gitában az Úr azt mondja, hogy adományt a megfelelő tudatban (a jóság kötőerejében), a megfelelő személynek kell adni, a megfelelő időben, a megfelelő helyen. Egy családosnak rendszeresen adományoznia kell a templomnak, még akkor is, ha nagyon kevés az, amit adni tud. Ezt a szokást a Krisna-tudatos életük kezdetétől fogva gyakorolniuk kell. Néhány bhakta azt gondolja, hogy megvárja, amíg sok pénzt keres. A rendszeres adományozás segíti Krisna-tudatunkat, attól függetlenül, hogy mennyi vagyont biztosít számunkra az Úr. Srila Prabhupada szerint ideális esetben egy családos személynek a jövedelme 50%-át Krisnának kell adnia, 25%-át a családjának és 25%-ot pedig tartalékolhat a vészhelyzetekre.

- A grhastháknak felelősségérzettel kell rendelkezniük és könyörületesnek kell lenniük mindazok iránt, akik szenvednek vagy szűkölködnek."

Öt

2014.02.25. 00:48

Így indult ez az oldal pont 5 éve :-)

"Na, elkezdtem végre.

apa és fia

 

Bár évekkel ezelőtt majdnem megtörtént barátom, Manorama (aki mellesleg a Krisnás blogolás egyik úttörője) bátorítására. Csak akkor mégse futottam neki. A fő ok, hogy nagyon makacs természetem van. Nehéz bármire is rávenni, viszont ha elkezdek valamit, azt tűzön-vízen át folytatom. Így tervezem ezzel a bloggal is.

Igyekszek, hogy minden nap legyen bejegyzés. Hosszabb-rövidebb, majd meglátjuk. Nézz vissza gyakran, hogy hogyan alakulnak itt a dolgok."

Hajvágás

2014.02.24. 00:55

Eljött az idő. Az ősi tisztító ceremóniák közül az egyik első a hajvágás, amelyen most Gaura Krisna prabhu és Nupura mataji gyermeke, Govinda, és a mi Gopálunk esett át.

Az alábbi ki videó mutatja a bensőséges eseményt.

És ilyen volt 2009-ben Szubálnak:

süti beállítások módosítása