Szombat=Sudevi

2014.02.07. 09:53

Múlt hét szombaton lementem Szubival és Gaurangalilával a "Yoga is Music" programra.

Zseniális volt a hangulat! Nagyon kedvesek a vendéglátók, tényleg örülnek neked, amit már rég tapasztaltam. Sok szuper bhakta, jó bhajanok (kivéve az enyém), így adott a jó hangulat.

yimplaka.jpgPicMonkey Collage.jpg

Házasoknak 2. rész

2014.02.06. 00:47

A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban. 

Itt tudod elolvasni az előző részt.

2. Az asrama-ok közötti különbségek a lemondás ereje és a megélhetés módja szerint

Back-To-Godhead-Marriage-Ties031.jpg- Srila Prabhupada szerint, a négy asrama között a lemondás ereje és a megélhetés módja tesz különbséget. A brahmacariknak, vanaprastháknak és sannyasiknak egyáltalán nincs pénze, vagy legalábbis nem szabadna pénzt keresniük. Ők teljesen a grhastha asrama-on függnek, mely ez az egyetlen olyan asrama, amely hivatott arra, hogy tagjai megkeressék a megélhetésre valót.

- A brahmacarik, vanaprasthák és sannyasik a lemondás szimbólumai és követendő példát kell mutatniuk a grhastháknak. Mivel a grhastha asrama is egy asrama, belül a grhastháknak is ugyanarra a lemondott szellemre kell törekedniük, amellyel a másik három asrama bír. De nagyon fontos, hogy a lemondás szelleme ne csak külsődleges vagy mesterséges dolog legyen.

Ezzel kapcsolatban idézhetjük azt a praktikus utasítást, amit Sri Caitanya Mahaprabhu, Maga a Legfelsőbb Úr adott egy családosnak:
Az Úr így szólt a bhaktájához: „Légy türelmes és térj most haza! Ne legyél őrült! Hamarosan képes leszel átkelni az anyagi létezés óceánján.” (CC. Madya-l. 16. 237) Ne légy „látszat” bhakta és hamisan lemondott! Egyenlőre élvezd a világot megfelelő módon, de ne ragaszkodj hozzá! A szívedben maradj nagyon hűséges, de kívülről viselkedhetsz úgy, mint egy közönséges személy. Így az Úr Krisna hamarosan nagyon elégedett lesz veled és ki fog szabadítani maya karmai közül.

- Egy családosnak nagyon komolyan kell vennie a lemondás elvét, de ne legyen látszatból lemondott.

2.1 A grhastha asrama fontossága

- A grhastha asrama azért fontos, mert belőle születik, ő táplálja és tartja fenn mind a négy asrama-ot. Azáltal, hogy tagjai szolgálják az összes többi asrama-ot, valamint a brahmanákat az asrama-on belül, a grhastha asrama virágzik és fejlődik a védikus civilizáció lelki kultúráján belül.

- A társadalom számára a védikus és a lelki kultúra a grhasta asrama-on keresztül nyilvánul meg a legjobban.

2.2 A grhamedhik és a grhasthák

- Csupán attól, hogy valaki az otthonában él a házastársával és a gyerekeivel, még nem lesz grhastha. A grhamedhi egy olyan személy, aki külsődlegesen grhastha környezetben él, de az életének célja az érzéki élvezet.

- Egy grhastha Isten központú életet él. Ismeri az élet végső célját, de nem tud teljesen lemondani. A grhastha tudja, hogy a számára engedélyezett érzék-kielégítés végül szenvedéshez fog vezetni, és ezért őszintén törekszik arra, hogy legyőzze az érzékkielégítésre való hajlamát a Krisna-tudat gyakorlásával.

- Ha a férj és a feleség Krisna-tudatban kapcsolódnak össze, békésen együtt élnek, segítik és szolgálják egymást, az nagyon kedvező. Viszont ha valaki csupán a szexuális élvezet miatt vonzódik az ellenkező nemhez, az akadályt képez a lelki fejlődésében és az anyagi élet bonyodalmai újra felbukkannak.

- A legkedvezőbb kombináció, amikor a férj az odaadó szolgálatban foglalja le magát és a feleségét, a feleség pedig, követve a védikus utasításokat, hűséges és vallásos.

- A Legfelsőbb Úr, Krisna könyörületesen leírja, hogyan cselekedjen egy családos, amíg le nem győzi az érzékkielégítésre, az érzéktárgyak élvezetére való hajlamát és teljesen szert nem tesz egy tiszta bhakta jellemzőire. „Miután felébredt a hite a dicsőségemről szóló elbeszélésekben, és megundorodott minden anyagi cselekedettől, és tudja, hogy minden érzékkielégítés szenvedéshez vezet, de még mindig képtelen feladni minden érzéki élvezetet, a bhaktám boldog marad és nagy hittel és meggyőződéssel imád Engem. Habár néha elmerül az érzékkielégítésben, a bhaktám tudja, hogy minden érzékkielégítés gyötrelmes eredményhez vezet és őszintén megbánja ilyen tetteit.”

- Az anyagi világban a szexuális ösztön annyira erős, hogy még az Úr szolgálatának egy őszinte jelöltjét is megzavarhatja néha a szexuális vonzódás, vagy a feleség és gyerekek iránti sóvárgó érzelmek. Habár anyagi dolgokhoz ragaszkodik, világosan látja, hogy nem vezetnek jóhoz, mert csak bajt okoznak és megzavarják a Legfelsőbb Úrnak végzett odaadó szolgálatát. Ezért őszintén megbánja ostoba ragaszkodását a sok anyagi dolog iránt és türelmesen várja az Úr Krisna kegyét. [Srimad-Bhagavatam, 11. 20.27-28]

2.3 A varnasrama rendszer és a grhastha asrama helyzete

Srila Prabhupada azt mondta, nem számít, hogy valaki brahmacari, grhastha vagy sannyasi. Meg kell próbálnia az Úr Krisna bensőséges szolgájává válnia.

- A védikus világnézet szerinti házasság intézményét nem szabad elítélni. Az Úr Brahma, az Úr Siva és Yamaraja, akikről azt írják, hogy mahajana-ok, grhasthák. Az Úr Gauranga ideális grhastha volt, később pedig ideális sannyasi. Az Úr Gauranga sok társa is házas volt. Arjuna grhastha volt, király és politikus. A Legfelsőbb Úr, Krisna Arjunát választotta ki arra, hogy megkapja a legmagasabb rendű tudást. Srila Vyasadeva szintén családos volt.

- Szent kötelességünk szolgálni az eredeti rendszert, hogy a Krisna-tudat uralkodhasson az egész társadalomban és mindenki boldog lehessen.

Itt olvashatod az előző részt.

knife.jpgValóban, a kés a megfejtés.

Mint egyetlen anyagi példa, ez sem tökéletes, de jól példáz néhány dolgot.

Vannak, akik rettegnek a késtől, (néha még ők se tudják, hogy miért) és vannak olyanok, akik meg betegesen rajonganak érte. Persze a legtöbben a kettő között vannak, de a két végpont is gyakori. Pláne ha történik valami, amivel a hangulat billenti a mérleget.

Az egészséges helyzet az, amikor tisztában vagyunk a lehető legtöbb előnyéről, nyereségéről, hátrányáról, kockázatáról egy dolognak. Aztán ennek ismeretében hozzuk meg a higgadt döntésünket.

Ha valakinek van olyan szerencséje, hogy kapcsolatba kerül egy ősi, hiteles Szentírással, vagy tradícióval, akkor az abban felhalmozott tudást is felhasználhatja.
Nem kell mindig mindent a nulláról kezdeni és a saját fájdalmas emlékeinkre támaszkodni.

Aztán még ott vannak a bölcsek, személyek, akik az adott dologban tapasztaltak, előttünk járnak. Ők nagy segítségünkre lehetnek abban, hogy a leírt elveket, saját tapasztalatainkat is higgadtan és jól tudjuk értelmezni.

Erre alapul az összes keleti kultúra. A lehető legtöbb ismeret birtokában megadni a tiszteletet mindenkinek és mindennek. Nem véletlen, hogy az embereket ott nem olyan könnyű manipulálni, mint itt.

Mert hogy az egyoldalú megítélések (fekete-fehér) mögött mindig valami ügyeskedés van.

De erről majd a következő részben lesz szó.

Örök bölcsesség :)

2014.02.04. 09:10

yoda.jpg

Ha van valami az életben amit utálok nagyon, az a fekete-fehér, 1/0 megítéléseket.
Ha ez nem derült ki neked az eddigi bejegyzésekből, akkor most nyíltan mondom.

27208a.jpgAz élet sokkal bonyolultabb. Nincsen csak jó és nincs csak rossz.
Bárcsak ilyen egyszerű lenne…

Legyen egy példa.

Adok két jellemzést:

"Több százezer ember halálát okozta már eddig is és akkor a súlyos sérülésekről és más vérfürdőkről nem is beszéltünk. A szülők rettegnek szerte a világban, hogy nehogy gyermekük közelébe jusson. Rémtettei száma szinte végtelen mégis mindenhova beférkőzik, otthonokba, munkahelyekre. Óvakodj tőle, ahogy csak bírsz!"

"Emberek millióinak segít szinte percenként. Ételt, életet ad, nélkülönözhetetlen minden ember otthonába, munkahelyén és sok más helyen. Csendben, szótlanul szolgál bárkit, akár generációkon át. Igazán hálás, segítőkész jó barát."
  
Vajon kiről, miről van szó?
Várom a megfejtéseket.

Folyt. köv.

süti beállítások módosítása