„Az egész világot az anyagi természet két kötőereje tartja fogságban: a rajo-guna és a tamo-guna, a szenvedély és a tudatlanság. A nők általában nagyon szenvedélyesek és nem túlságosan intelligensek, ezért a férfiaknak valahogy el kell kerülniük, hogy a nők szenvedélyének és tudatlanságának az irányítása alá kerüljenek. A bhakti-yoga, az odaadó szolgálat végzésével a férfiak felemelkedhetnek a jóság szintjére. Ha egy olyan férj, akit a jóság kötőereje jellemez, irányítani tudja feleségét, akire a szenvedély és a tudatlanság kötőereje hat, az nagy áldás a feleség számára.
A feleség megfeledkezik természetes hajlamáról, ami a szenvedély és a tudatlanság felé húzza, s így engedelmes és hűséges lesz a férjéhez, akire a jóság kötőereje hat. Az ilyen élet nagyon kellemes. A férfi és a nő intelligenciája tehát nagyon szépen együttműködhet, s így fokozatosan haladhatnak a lelki megvalósítás felé. Ha viszont a férj a felesége irányítása alá kerül, akkor feláldozza a rá jellemző jóság kötőerejét, és a szenvedély és a tudatlanság hatása alá kerül, s ez beszennyezi a helyzetüket.”
Srimad Bhagavatam 4.27.1. magyarázat részlet
* * *
„A feleségnek kötelessége szépen kicsinosítania magát, hogy hazatérő urának tetsszen ruhája és tisztasága, s így elégedett legyen. A nőtől származik minden ihlet a józan intelligenciához. Amikor a férj látja, hogy felesége szépen öltözik, rendkívül józanul képes a családi kötelességére gondolni. Amikor azonban túlságosan aggódik a családi ügyei miatt, nem tud eleget tenni családi kötelességeinek. A feleségnek tehát ösztönző erőnek kell lennie, és ügyelnie kell, hogy férje intelligenciája rendben legyen, hogy közösen, minden nehézség nélkül végezhessék a családi élet feladatait.”
Srimad Bhagavatam 4.27.2. magyarázat részlet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.