Őszentsége Bhakti Caru Swami előadása:
(Itt olvashatod az előző részt)
Mások helyreigazítása
„A bhakta azt jelenti, hogy képesnek lenni, elviselni mindenféle fajta kényelmetlenséget és az anyagi természet minden veszélyét, s mivel ő túlzottan belemerül Krisna szolgálatába, nincs ideje mérgesnek lenni (megsértődni), vagy valamilyen hibát találni. Nem. A bhakta azt jelenti, nagyon nagylelkűnek és kedvesnek lenni mindenkivel, mindig úriember, minden életfeltétel közepette.” (SP levele Hansaduttának 1972/12./10)
1. Különbség van a kritizálás és a helyreigazítás között. A bhakta megérti, hogy a vaisnava kritizálása beszennyezi a szívét és akadályozza a lelki fejlődését.
2. Hogy egy bhaktát helyreigazítsunk szükséges, hogy:
a) ne legyünk irigyek,
b) vágyjunk arra, hogy a bhaktát segítsük a Krisna-tudatban
c) abban a helyzetben legyünk, hogy lelkileg vagy igazgatási szempontból jogunk vagy/és szükségünk legyen beavatkozásra
VAGY
A bhakta személyesen kérje, hogy segítsünk nehézségeiben.
3. A bhakta aki helyreigazít, az gyakorlatban is kell, hogy alkalmazza azt, amiről prédikál.
3. A helyreigazítás módjai:
a) A helyre igazítást tegyük meg személyes példánkkal és társulással
b) Vezessük a bhaktát egy fejlettebb bhakta menedékéhez
c) A kezdő bhaktának nem kellene személyesen helyreigazítania más bhaktát. Problémáját egy rangidős bhaktánk kellene feltárnia, aki őt meg tudja nyugtatni és kérni az ő segítségét/tanácsát a helyzet helyrehozására.
d) Durva szavak és tettek nem helyénvalóak (helytállóak) az őszinte bhakta helyreigazításában.
e) Ha őszinte és nyílt kritikát kapunk, hálásnak kell lennünk, nem pedig „kiborulnunk”. Negatívan reagálni egy helyénvaló kijavításra a hamis ego megnyilvánulása.
f) Egy fejlett vaisnava minden neki címzett helyreigazítást az Úr Caitanya Mahaprabhu kegyének fogja tekinteni .
g) A megelőzés jobb, mint a gyógykezelés. Ha minden bhakta felelősséggel áll hozzá a megfelelő tudat kiépítéséhez, a helyreigazítás szükségessége a minimumra csökken.
Idézetek Srila Prabhupadatól
SP levele Patita Uddharannak (1974/12./12) A bhakta aki alázatos - nem hibakereső
„A leveledben nem találsz hibát senkiben sem. Te egy jó vaisnava vagy. Te nem találsz hibásnak senkit sem. Ez képzettség. Ezt tudnod kell. Mindig alázatosnak és béketűrőnek kell lennünk. Így mindannyian együtt kell, hogy működjünk, máskülönben mit fognak az emberek hinni, ha mi egymással veszekedünk (küzdünk)? A bhakta mindig ideális a viselkedésben.”
SP levele Brahmanandának (1969/11./15.) Ezt nevezik Vaikuntha viselkedésnek. A Vaikunthán valójában nincs hiba, mindenki tökéletes, de egy másfajta verseny létezik. A verseny abból áll, hogy az egyik bhakta így gondol, a másik bhaktákra: milyen szépen tudják ők az Urat szolgálni. Az anyagi világban mindenki az hiszi, ő jobban tud valamit csinálni, mint mások. Ez anyagi felfogás. A Lelki Világban ez épp az ellenkezője: Mindenki azt hiszi, hogy velem egy idős bhaktáim mind jobbak tőlem Minket arra tanítanak, hogy istentestvéreinket Prabhunak szólítsuk, ami Mestert jelent. Ez azt jelenti, hogy istentestvéreinknek mindig a szolgai oldalát kell megtalálni. Néha vannak kétségek, de ezt próbáljuk meg elnézni.”
Levél Tamal Krisnának (1973/8./23., 1973/8./26.) „Egy mayapuri indiai bhakta panaszlevelét kaptam meg, név szerint Prabharupa Das Brahmacari, akit az amerikai bhakták „kínoztak”. Óvatosan tudakozódj az esetről, s tedd, ami szükséges. Indiai vagy külföldi, nem lényeges. Bárki csatlakozik hozzánk minden kötelezettségtől mentesül. Az egyedüli kötelék az istenszeretet. A mi határozott prédikálásunk, hogy senki sem részesüljön rossz (durva) bánásmódban, szabadon elmehet. Mi olyan személyeket toborzunk, akik már rengeteg vért adtak. Mindenki a megújulásér jön. Nem tudod elvárni tőlük, hogy tökéletesek legyenek. Ez a mi feladatunk, hogy őket tökéletessé formáljuk amennyire az lehetséges, ezért tehát nagyon elővigyázatosak és óvatosak leszünk ebben a vonatkozásban.
Levél Upendrának (1970/10./28.) A bhakta nem megfelelő viselkedése. „Tartsd szépen a szabályozó elveket, japázz 16 kört, s gondoskodj arról, hogy minden segéded mind ezt tegye. Ha valaki ezt nem teszi, szelíden vedd rá. „
SP levele Bavanandának (1970/10./28) „Ami néhány nem megfelelő iselkedést illeti, tartsd kordában szelíd neveléssel.. A te elnéző és kedves hozzáállásod nagyon szép. Oktasd így őket.”
SP levele Upendrának (1969/3./11.) „Igen, egy új ember kezdetben követhet el baklövéseket, de ez nem azt jelenti, hogy túlzottan türelmetlenek lehetünk vele. Végülis, oktatni annyit jelent, hogy az ember nem tud, így neked kell őt szépen oktatnod. A vaisnava alázatosabb a fűszálnál, így amikor egy új embert oktatsz, ne légy izgatott miatta. Egyébként is, mi prédikátorok vagyunk, s nem várjuk el hallgatóinktól, illetve jelöltjeinktől, hogy minden kihívásunkra válaszoljanak. Ha (már) mindenki képzet, mi értelme a mi prédikálásunknak?”
SP levele Hansaduttának (19974/9./29). „Javítsd ki: ne törd össze.”
„Próbáld barátságosan elintézni és javítsd ki magad. Egy embert nagy nehézségek árán tudunk kiképezni, különösen a lelki életben. Mindenkinek van gyenge pontja és hiányossága. Jobb azt kijavítani, illetve kiigazítani, mint összetörni.”
SP levele Nara-narayanának (1969/2./7.) „Had intézze el az autoritás.”
„Engedd meg, hogy nagyon megköszönjem, utolsó leveled, amelyben néhány ellentmondásra mutattál rá, sok new yorki bhaktánál. Igazad van azokban az esetekben, amelyeket leírtál, mint például a murtik előtt aludni, fel nem ajánlott ételt elfogadni, vizet inni a fürdőszobából, és a japakörök mellőzése. A helyzet azonban az, hogy figyelmet nem lehet kérni, ha nincs szófogadás. Úgy ahogy te szófogadó vagy hozzám, ugyanígy engedelmesnek kell lenned képviselőmhöz. Kijelentésed, miszerint Brahmananda egy csodálatos bhakta, száz százalékban elfogadott részemről. Ő a felelőse a new yorki központnak, s ezért ha megfelelő engedelmességet nem kap, lehetetlen lesz számára a templomi ügyeket irányítani. Ilyen körülmények között azon ellentmondások, amelyeket megfigyeltél, rá is vonatkoznak. Ő meglehetősen ésszerű és elintézi majd az ügyet az illetékes bhaktákkal. „
SP levele Madhumangalának (1972./11./18). „Ami az amszterdami templom ügyeinek általános állapotát illeti, megértem, hogy zavar van köztetek, de ezt nem kell komolyan venni. Az igazi munka a prédikálás. Ha teljes figyelmet szenteltek ennek az ügynek, minden más munka is automatikusan eredményes lesz. Ha egymással veszekszünk (harcolunk), az egyáltalán nem jó. Ha a prédikálást elhanyagoljuk, vagy leesünk a szabályozó elvek követésében - mint négy előtt kelni, tizenhat kört japázni és ilyenek - ha ezeket a dolgokat nem tartjuk be szigorúan, Maya közénk férkőzik, és mindent elront. Ezért az én legjobb tanácsom, hogy szigorúan kövesd ezeket a dolgokat és legyél példa, hogy a többiek követni tudjanak. Egymást, mint vaisnavákat nem szabad kritizálni, mert mindenkiben van hiba, és mi is kritika tárgyává válhatunk. A legjobb, ha egymás között nem vagyunk gyanakvóak. Ilyenkor, ha mi látunk ellentmondásokat, s javaslatokat teszünk, a többiek automatikusan figyelembe veszik és megteszik a lépéseket, hogy kijavítsák az ügyet. Ez együttműködés, és nekünk erre az együttműködésre kell alapozni, máskülönben az egész kudarcra van ítélve, ha mi továbbra is veszekszünk (harcolunk) egymással apró cseprő dolgokban. Próbáljátok hát megszervezni a dolgokat és prédikáljatok együtt ebben a szellemben, s ez engem nagyon elégedetté tesz majd.”
SP levele Vrindavanesvarinak (1969/7./28.) „Említetted, hogy Jayagovinda megkritizált, s emiatt kiborultál. Nem tudom pontosan, miről van szó, de ha valami őszinte kritikát kapunk, nincs okunk kiborulni.”
SP levele Goursundarnak (1972/8./26.). a hiba benned van
„Ha van valami incidens, s azt állítom, hogy senki sem együttműködik velem, vagy senki sem fog velem dolgozni, ez az én hibám, nem az önöké! A vaisnava bhaktának így kell dolgoznia. Másokban nem kell hibát keresnünk, kritizálni, majd továbbmenni. Az nem vaisnava módszer. Jobb, ha mi mindig készek vagyunk másoknak tiszteletünket felajánlani, és mindig úgy tekinteni rájuk, mint feljebbvalóinkra.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.