Őszentsége Bhakti Caru Swami előadása:
(Itt olvashatod az előző részt)
Idézetek Srila Prabhupadatól
Titulusok (címek) viselése
„Egy dolog, amelyet megfigyelhetünk, mint az illemszabály tartozékát. A lelki tanítómester megszólítása Ő Isteni Kegyelme, az istentestvér Őkegyelme, minden más sannyasi Őszentsége.” SP levele Rayaramanak (1967/1./30.) ???
Hogyan viselkedni az istentestvérekkel?
„A Prabhu definíciója: SP, „ Nem csak használni kell - mechanikusan, hanem alkalmazni kell - értelemszerűen. (VE 68/6./14.) (68/6/18) ???
„Igen, másokat „Prabhu”-nak hívni rendben van, de azzá válni már nem. Másokat elfogadni, mint prabhu s szolgának maradni - ez az elképzelés. Csak azért mert valaki „Prabhu”-nak hív minket, nem kell prabhuvá válni, s a többieket szolgának tekinteni. Más szavakkal, mindenki szolgaként kell, hogy tekintsen sajátmagára, s nem szabad azt hinni, hogy prabhu, csupán azért, mert „prabhu”-nak szólították. Ez kedvezővé teszi a kapcsolatot.
- A „Prabhu” gyakorlati definíciója (jelenése): -Ralph Waldo Emmerson (idézete megtalálható minden angol nyelvű Bhagavad Gíta külső borítóján) azt mondta, „Minden ember, akivel találkoztam az én felettesem. Így én tanulok tőle.”
„A lelki tanítómestert szolgálni annyit jelent, hogy szolgáljuk a tanítványait is.”
SP levele Shivanandának (1969/1./23.) „Ami az istentestvéreid szolgálatát illeti, az egy nagyon jó gyakorlat. A lelki tanítómester sose nincs követői nélkül, ezért a lelki tanítómestert szolgálni azt jelenti, hogy az ő tanítványainak is szolgái vagyunk. Ha a királyt akarod szolgálni, szolgálnod kell az ő miniszterét, a titkárát és mindenkit, aki őt szolgálja. Ha az ő szolgáit szolgálod, az lehet, hogy nagyobb örömet szerez neki, mintha személyesen a királyt szolgálod.”
Ugyanakkor:
SP levele Kirtanadának (1977/.11./23.)
„Miért kell Taittiriyának szolga? Az istentestvérek feladata (rendeltetése) nem az, hogy szolgák legyenek. A lelki tanítómester parancsa (utasítása) nélkül senki sem használhatja istentestvérének szolgálatát, mint személyes szolgájaként.
„Prabhu”-nak nevezzük (hívjuk) egymást, ezért hogyan kezelhetnénk istentestvérünket szolgaként? Az Úr Caitanya Mahaprabhu Govinda das-t alkalmazta szolgájaként, aki istentestvére volt, de ez volt Sri Caitanya Mahaprabhu lelki tanítómesterének parancsa (utasítása).”
SP levele Janardanának(1968/1./21.)
„Megértem, hogy istentestvéreid olyanok , mint fiatalabb- tőled függő testvérek: kedvesen bánj velük, úgy, mint saját- tőled függő testvérekkel, s próbáld fejleszteni őket a Krisna-tudatban, amennyire tudod.”
SP levele Janakinak (1969/1./18.) „Kérlek, végezzétek kötelességeiteket együttesen, s egymás között legyen békés magatartás Mi állandóan azt hirdetjük a világban, hogy a békés légkör fontos, s ha egy kis zavar is keletkezik táborunkban, az nem lesz jó példa. Ezért mindenki legyen türelmes, toleráns és együttműködő.”
SP levele Gargamuninak (1969/9./8.) „Egy dolgot mégis meg kell állítanotok: a testvérek közötti harcot. Máskülönben az egész program kútba esik. Te, Tamal Krisna, Brahmananda, Satsvarupa –mindent együtt kell csinálnotok. Ez az én kérésem. Fokozatosan Krisna kegyével bővülünk. Így ha közöttünk súrlódás van, az veszélyt fog jelenteni.”
SP levele Brahmanandának (1969/11./15.) Ezt nevezik Vaikuntha viselkedésnek. A Vaikunthán valójában nincs hiba, mindenki tökéletes, de egy másfajta verseny létezik. A verseny abból áll, hogy az egyik bhakta a másik bhaktákról úgy gondolkodik, hogy ők milyen szépen szolgálják az Urat. Az anyagi világban ez a magatartás úgy nyilvánul meg, hogy mindenki úgy szeret gondolkodni: én jobban csinálom, mint mások. Ez anyagi felfogás. A lelki világban ez pont az ellenkezője. Mindenki azt hiszi, hogy kartárs bhaktái jobban dolgoznak (ténykednek) mint ő maga. Minket arra tanítanak, hogy istentestvéreinket Prabhu-nak szólítsuk, ami urat jelent. Ez azt jelenti, hogy mindig meg kell próbálnunk meg találni istentestvéreink szolgálatát. Néha kétségek támadnak, de ezeket el kell néznünk. „
SP levele Upendrának (1870/8./4.) „Nem lényeges, hogy mik vagyunk családfenntartók, vagy lemondott rendben élők, a lényeg, hogy a paramahamsák legyünk, teljesen meghódoljunk Úr Krisnának.”
„Brahmana, ksatriya, vaisya, sudra, brahmacari, grihasta, varnaprasta, és sannyasa Ezek mind anyagi felfogás. A Krisna-tudatú mozgalom lényege, hogy transzcendentalistává váljunk ezekhez az anyagi megjelölésekhez. Ezek a fiúk, ezek az idegenek )külföldiek) ebben a szellemben nevelkedtek (tanultak). SP Lil:. V. 21. Oldal)
A családfenntartók viselkedése
SP levele Vrindavana Chandrának ( 1970./24./6.)
„Örülök, hogy azt hallom, hogy a te jó feleséged segít is neked. Ez a kötelessége egy hűséges társnak Ha feleség segítőkész, ő a legjobb barát és filozófus. Így a Krisna-tudatban a feleség soha nem teher, hanem az érem nélkülözhetetlen másik oldala.
Adj (mutass) példát honfitársaidnak, hogyan tud a fiatalabb generáció békében élni, férj és feleség, Krisna szolgálatában. Ilyen fajta férjre és feleségre sok példa van. Ők különböző központjainkban dolgoznak, s ezt a fenséges üzenetet hirdetik (propagálják),”
A lelki tanítómesterrel való bánásmód
Levél Madhudvistának (1970/2./14.) „Ami az imákat illeti Úr Nityananda Prabhuhoz, az előző levelemben írtam, hogy az ilyen ima teljesen megfelelő. Az egyedüli imánk arra kell, hogy vonatkozzon, hogy vágyunk legyen az odaadó szolgálatban fejlődni, s azt az imát nem közvetlenül az Úrhoz kellene intézni, hanem közvetítőin keresztül, hiteles szolgáján, vagy képviselőjén keresztül.”
(megjegyzés: a „közvetítő” többes számban szerepel, nem egyes számban.)
„Én megbüntetlek (megfenyítelek) mert ez az én kötelességem. A tanítványra a fegyelem vonatkozik, így ez az én kötelességem tanítványaim irányában. Máskülönben engem senki nem idegesít. Ezt egyszerűen azért teszem, hogy fegyelmezzelek benneteket, mert ti tanítványaim vagytok. „ (SP Lil. V. 49.. oldal)
Ti lehet, hogy féltek lelki tanítómesteretektől, de ez nem jelenti azt, hogy nem kell eljönnötök őt látni. Én idehívlak benneteket, hogy lássatok engem.” (SP Lil. 196. oldal)
-A tanítványnak sosem szabad lelki tanítómesterét utasítani. „Ramachandra Puri nem tudta miért sír Madhavendra Puri és tanácsot akart adni neki. Ezzel nagy sértést követett el, hiszen egy tanítványnak sosem szabad azzal próbálkoznia, hogy kioktassa a lelki tanítómesterét.” (Cc. Antya 8.21. magyarázat)
- A tanítvány mindaddig nem avathat, amíg lelki tanítómestere él. SP levele Acyutanandának (1968/8./21.)
Az első dolog, hogy felszólítottam Acyutanandát, hogy ne avasson, Ti nem vagytok megfelelő helyzetben, hogy bárkit is felavassatok. Egyébként is az etikett azt mondja, mindaddig, amíg a lelki tanítómester él, minden törekvő tanítványt hozzá kell vinni. Ezért ha valaki ég a vágytól, hogy avatást kapjon először is hallania kell a filozófiánkról, és társulni az éneklésben legalább három hónapig, s ha szükséges elküldöm neki a japafüzért, ha ti javasoljátok.”
-A guruk nem szabad, hogy megszegjék a vaisnava illemszabályt (és felavassák istentestvéreik jó hírű tanítványait):
SP levele Makundának VE (1968/3./26.) „ Kaptam egy levelet Hrshikeshától, amely nagyon leverő. Úgy értesültem, hogy Bon Maharaja rávette, hogy kapjon tőle avatást, s menedéket. Ez a buta gyerek bedőlt neki. Hrshikesha levelére a következőt válaszoltam: „Drága Hrshikesáhám! Nagyon meglepődtem, hogy Bon Maharaja felavatott téged. Mindannak ellenére, hogy tudta én már felavattalak téged. Így ez a vaisnava etikett szándékos megszegése, és egyébként személyem ellen elkövetett szándékos sértés, Nem tudom miért tette ezt , de egyetlen egy vaisnava sem hagyná jóvá ezt a sértő cselekedetet. Tudnod kell, hogy nagy baklövést követtél el. Nem kívánnék most erről bővebb magyarázatot adni, de ha mégis ez a vágyad, hogy erről többet tudj meg, szívesen foglak felvilágosítani...” Ha Hrshikesha ír nekem ki kellene kerülnöm a választ. Nem tudom jóváhagyni sem Hrshikesha, sem Bon Maharaja sértő tettét.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.