"Képzése során a fiút arra nevelik, hogy viselje gondját a feleségének, legyen fogékony a szükségleteire és gondoskodjon azokról, a feleséget pedig arra, hogy mindig legyen elégedett azzal, amit a férj, az apa vagy a fiú nyújtani tud. Mindkettőjüket arra oktatják, hogy a tudatukat tanulják meg elkülöníteni az érzékeiktől.
A fiúnak és a lánynak is meg kell tanulnia, hogy visszafogja az érzékeit, és a figyelmét a lelki értékekre irányítsa. A fiút ezenkívül az egyszerű életstílussal járó lemondásokra is megtanítják. Ha egyszerű az életstílusa, könnyebben tudja a lelki értékekre rögzíteni az elméjét. A lány a dharma, azaz a vallásos tevékenységek terén kap képzést, és megtanítják neki, hogyan rögzítheti egy dologra az elméjét.
Mindezekből természetesen következnek a másodlagos tulajdonságok. Ez azt jelenti, hogy a fiú csak akkor tud majd másokkal törődni, ha az érzékeit kellőképpen irányítani tudja. A naisthika brahmacári esetében a másokkal való törődés főként azt jelenti, hogy a prédikálás és mások érdekében dolgozik. Az upakurvana esetében szintén jelen van ez a prédikáló mentalitás, de ugyanakkor abban is jártasságot kell szereznie, hogy hogyan váljon fogékonnyá a feleség igényei iránt. Ha az érzékek nem irányítottak, nagyon nehéz megszabadulni attól a vágytól, hogy a saját szükségleteinket próbáljuk kielégíteni. Ki kell fejleszteni ezt az érzékenységet.
A lány esetében ez azt jelenti, hogy ha nem erényes, és nem tudja egy dologra rögzíteni az elméjét, akkor sosem lesz elégedett. Ha az elméje nem rögzített, a nő hajlamos lesz az önzésre, és sosem lesz elégedett azzal, amit kap. Ezen a két elven alapszik a működőképes házasság.
Nagyon leegyszerűsítően hangzik, de ha jobban megnézzük, a házasságok éppen amiatt szoktak széthullani, mert hiányzik a fogékonyság mindkét fél részéről. A férfit csak a saját szükségletei érdeklik, és nem vesz tudomást a feleségéiről; a feleség pedig szintén csak a saját vágyai miatt aggódik, és állandóan arra biztatja a férjét, hogy mindig egyre több és több anyagi lehetőséget biztosítson."
részlet Srila Bhaktividyapurna Swami: Daiva varnasrama című könyvéből
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.