Kérdés: Milyen hatása van, amikor az utcán az emberek kimondják, hogy Gauranga?

Mint, amikor az mondja valaki, hogy Hare Krisna, de erre csak később lesznek képesek, mert ez egy ajnáta-sukriti, de sértés nélkül mondják minden hit és tudás nélkül, ami egy alacsony minőségű náma-bhása. De ez tisztítja a szívűket. Gaura és anga, ami ugyan azt jelenti, mint Hare és Krisna.

Kérdés: Van-e különbség ha japázás közben meditálunk vagy más-e ha kirtanázunk és bhajanázunk?

A japázás lényege az, hogy meditálunk a szentnéven, halljuk a szentnevet. Amikor valaki tökéletesen tudja hallani Krisna nevét, akkor természetesen fog majd meditálni más dolgokon. Hasonlóan, amikor valaki zongorázni tud, akkor képes arra is, hogy dallamokat énekeljen, de ha nem tanult zenét, akkor nem tud zongorázni. Ha nem tud valaki hallani, akkor nem tud meditálni sem. A meditáció azt jelenti, hogy koncentrálni. Ha valaki nem tudja azt az alapvető dolgot, hogy Krisna nevén meditál, arra koncentrál, akkor nem tud más dolgokon sem meditálni. Ha valaki nem tanult zenét, akkor nem tud zenélni sem. Először meg kell tanulni a zene alapjait. Szóval, ez ezzel kezdődik: meditálás Krisna nevén.

Kérdés: Lehet, hogy nem a formáján meditál valaki?

Valamikor bhakták meditálnak, japázás közben Krisnáról néznek képeket vagy a múrtik előtt japáznak, de leglényegesebb a név, aztán a forma. Ha valaki igazán érett a néven való meditációban, akkor automatikusan fog jönni az, hogy a formán meditál.

Kérdés: A Suddha-bhakti-cintámaniban arról van szó, hogy amikor az anarthák tisztulnak, akkor ezt különböző szinteken teszik. Nehéz azt elképzelni, hogy amikor japázunk, akkor csak egy anartha tisztul.

Ez attól függ, hogy valaki milyen szinten áll a lelki életben, ami azt jelenti ebben az esetben, hogy milyen ereje van a japázásának. Amikor a japázás ereje minimális, akkor csak egy anarthát tud tisztítani. Ez olyan, mint amikor egy szál gyufával kezdünk tüzet gyújtani. Nem tudunk meggyújtani egy nagy halom fát vele közvetlenül. Először kis szalamaszálakkal kezdünk, és amikor azok égnek, akkor képesek lángra lobbantani vékonyabb gallyakat, melyek aztán már a vastagabb ágakat is képesek meggyújtani. És a tűz a gyufaszálról átterjed az egész rakásra. Hasonlóan, amikor egyre erősebb szentnevet éneklünk, akkor egyre több anarthát képes tisztítani.

Kérdés: Azt lehet tudni, hogy épen melyik anartha tisztul vagy lehet irányítani, hogy melyik tisztuljon?

Amelyik tisztul, azt lehet tapasztalni. Hogy melyek nem tisztulnak, akkor azt is ehet tapasztalni.

Kérdés: Kirtana és bhajana közben más kell, hogy legyen a meditáció, mint japa közben?

A bhajan és főleg a kirtana egy nagyon interaktív dolog, a bhakták táncolnak stb, de a japa más és a bhajana is egy kicsit más. Itt nem arról van szó, hogy máson kell meditálni, de azt kell látnunk, hogy milyen meditáció nyilvánul meg nálunk. Azért mondtam, hogy a kezdő meditáció az Úr szentneve, amiből majd természetesen jönnek magasabb szintű meditációk, ami attól is függ, hogy milyen féle kirtanát, gyakorlatot végzünk. A leglényegesebb számunkra az, hogy énekeljük és halljuk a szentnevet. Ebből aztán minden más megnyilvánul.

Hare Krisna!

(Lecke részlet: Anglia, 2008 01.14)

A bejegyzés trackback címe:

https://bhaktijogi.blog.hu/api/trackback/id/tr845142497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dani 2011.01.21. 14:53:08

Hú, ezt jó, hogy feltetted, mert pont ezeken a dolgokon gondolkoztam. Köszi! :-)

Syáma Mohita dd 2011.01.28. 05:59:43

Jó lenne, már egy jó bhajanon a gyerekekkel addig bent lenni, hogy bele tudjak merülni a szent névbe. :)
süti beállítások módosítása