Sok komolyság között itt van két vidám videó, amikre mostanában bukkantam.
Ezek egy eddig számomra ismeretlen zenekartól vannak, akik country stílusban dolgoznak fel rock és metal szerzeményeket. E mellett félelmetesen jó zenészek.
Kitaláljátok az eredeti előadókat?
Srila Sivarama Maharaja közel 10 éve adott leckéje ma is ugyanolyan aktuális mint akkor. Sőt…
Itt csak az elejét olvashatjátok az egészet innen tudjátok letölteni:
"Szóval, a téma a védikus férfi. Ennek a leckének a célja, - és nekem az a tapasztalatom – kicsit ellensúlyozni a védikus nő „slókát”, ami sokszor van használva. Ahogy én látom, nem mindig tiszta tudással és nem mindig jogosan. Először mindig jó meghatározni egy dolgot, de mi védikus, az egy hosszú téma. Aztán, ahány bhakta van, annyi elképzelés arról, hogy mi védikus.
Szigorú értelembe véve, mint védikus az, ami az Úr Rámacandra idejében létezett. Jelenleg nem létezik és a jövőben sem fog. De, ami még Krisna idejében volt, már az sem volt az. És olyan, mint férfi, nő, guru, ksatriya, sannyási stb. sem lesz, mert Kali- yugában vagyunk. Nincsenek olyan minőségű emberek. Lesz egy arany kor még itt a Kali- yugában és volt szintén egy aranykor Krisna idejében. De lehet egy olyan verzió, ami képviseli majd a védius kort ebben a korszakban és mi ezt próbáljuk majd meghatározni, aminek az alapja a Krisna- tudat.
Mint például, Annasuya, aki meg állította a napot, hogy lenyugodjon. Ő mindent eltűrt a férjétől… őt mondom, mint egy védikus nő… a férje leprás volt, prostituáltakhoz járt, sőt ő vitte el férjét egy kosárban a fején és szolgálta ezt a prostituáltat, mert nem volt pénzük. Egyszóval minden eltűrt a férjétől. De Draupadi már nem tűrt el mindent, pedig nem lehetett azt mondani, hogy ő nem volt védikus. Sokszor megcáfolta Yudisthirát és a Pandavákat, mert Dushásana le akart őt vetkőztetni. Annasuya nem beszélt vissza a férjének, de Draupadi nem csak visszabeszélt, hanem nyilvánosan is ellent mondott. Mind a ketten védikusak voltak, de volt különbség közöttük.
De ebben a korban még azt is nehéz elképzelni, hogy Draupadikat lehet majd találni. Nekünk meg kell érteni, hogy mi a formája annak, ami védikus. Srila Prabhupáda azt hangsúlyozta, mi azért vagyunk itt, hogy létre hozzuk a varnásramot. De ugyan akkor azt is mondja, hogy varnásrmot lehetetlen létrehozni a Kali- yugában. Akkor most pazaroljuk az időt? Satya- yugában nincs varnásrama, de ami dvápara – és treta- yugában szokott lenni, olyan nem lesz. De egy másik féle varnásrama, - aminek az alapja Caitanya Mahaprabhu tanítása és sankirtana – olyan lehet. Ez egy módosított verzió, aminek az alapja „samsiddhir hari tosanam.” Úgy éljenek az emberek, hogy Krisnát elégedetté teszik és ugyanakkor visszamennek Krisnához. Ez a fő célja a varnásramának, ahogy élsz és hogyan énekelsz Hare Krisnát ebben az életben. Ezt a kettő dolgot kell megoldani. Ha csak Hare Krisnát énekelsz, akkor nem tudsz enni. Úgy kell élni, hogy mikor eszel, akkor énekelsz Hare Krisnát is.
Szóval, tiszta kell legyen, mit jelent az, hogy védikus. Ez nagyon sok mindent jelenthet, ha nincs pontosan meghatározva. Például használom ezt a szót, elefánt. De, ha senki sem látott még elefántot, - és amikor azt mondom, hogy jön az elefánt - akkor valaki azt hiszi egy nagy kocsi az elefánt, valaki más azt hiszi a szél az elefánt és valaki azt, hogy a madarak azok. Így mindenki mást gondol és akkor az a szó így nem jelent semmit. Hasonló módon, ha senki sem tudja, mit jelent az, hogy védikus, akkor semmit nem jelent az, hogy védikus férfi vagy védikus nő. Aránylag egyszerű, ahogy Prabhupáda használja és meghatározza ezt a szót egy modern és egy tradicionális kontextusban. Célja, hogy lehet módosítani és kivenni az elveket a védikus kultúrából és beoltani Caitanya Maháprabhu mozgalmába és a Kali - yugába.
Egy védikus kultúrának az alapja nem a védikus nő és nem a védikus férfi. Arjuna és Krisna vitája az volt, ha a csatában elpusztulnak a férfiak, akkor végük lesz a védikus nőknek. Nem számít az, hogy mi mit csinálunk, úgy is folytatódni fog a védikus társadalom. Szétesik a társadalom, a család és amikor a férfiak meghalnak és a nők nem lesznek védikusak ez már csak a következménye lesz ennek. Szóval, ha csak a nők védikusak, akkor minden probléma meg van oldva. És általában a grihastáknak az a problémája, hogy a nők nem védikusak. A védikus nőnek mindent kell tolerálnia, de az nem számít, hogy a férfi védikus avagy nem. Ha ez meg van, akkor minden probléma meg van oldva. És ez lehet, hogy így van. Kinek mi a felelőssége… otthon a nő védikus és a társadalomban a férfi. De a társadalom az, ami sok otthon összességének van nevezve. A társadalom sikere az, hogy a férfiak védikusak. És mivel kezdődik egy védikus férfi? …hari tosanam ..ők Krisnának a bhaktái és elégedetté teszik Őt. És ez az alapja annak, hogy ők Krisna tudatosak.
Volt egy jó idézet a 7-dik énekből .. és ott Srila Prabhupáda nagyon egyértelműen azt mondja, hogy egy nő nem egy férfinak a rabszolgája. És magyarázza a slókát, amit Nárada muni tanít az ideális grihasta életről. Egy nő nem egy férfinak a rabszolgája, de kell szolgálnia egy Krisna – tudatos férfit. Ha férfi nem Krisna – tudatos, akkor elutasíthatja, de nem fogadhat el egy másikat. Ez egy védikus probléma.
Szóval, Sríla Prabhupáda azt hangsúlyozza, hogy egy nő nem rabszolga, hanem egy anya és nem lehet egy férfi rabszolgája. Egy férfinak az a szerepe, hogy Krisna – tudatos és azért, mert Krisna- tudatos ő védelmet ad. És amikor védelmet ad, akkor jönnek más személyek, akik tudják szolgálni azt, aki adja a védelmet. Prabhupáda hangsúlyozza, mikor valaki nem ad védelmet csak kihasznál valakit, akkor az illető képtelen szolgálni és szolga lenni. Egy nő mindig függ egy apán, egy férjen, egy fiún. Hogyan tud valaki függeni valakin, ha nem kap védelmet? Szükséges az, hogy legyen egy viszony. A társadalomban és a grihasta életben – ahogy én értettem - az első felelősség a férfin van. Ő Krisna- tudatos és megfelelő menedéket ad."
2002 01. 20 NVD.
Ezt mindenki eltalálta a Guns N Roses álltal híressé vált, de eredetileg Bob Dylan dal a „Knocking On Heaven's Door”
2. Ki énekel?
A főének én vagyok, hisz ez egy kirtan-szerű dolog volt és a többiek még fiatal bhakták voltak akkor. Így bár hármunk közül nekem volt/van a legrosszabb hangom rém maradt a feladat.
3. Kik a zenekar tagja, milyen hangszeren játszanak?
Tehát én gitároztam és énekeltem, Jaya Hari (akkor még bh. Jenő) dobolt és Acyuta (akkor még bh. Ákos) basszusgitározott és vokáloztak. Acyuta még rájátszott egy gitársávot, de a többi teljesen élő.
3. Hol és mikor készült a felvétel?
A Gopál nevű központban, Pestimrén, 1999 júliusában, amikor a hely 1 éves megnyitását ünnepeltük. A dolog nagyon rendhagyó volt. A szigeten kívül még senki nem csinált ilyet.
Rekkenő nyári hőségben be kellett csukni az ablakokat, és így mindenkiről ömlött a víz. És persze remegett az egész ház.
A legnagyobb élménye a szemben lévő magán nőgyógyászati rendelő doktorának és vendégeinek volt. 2 üveg ajtó választott el minket és egyenesen rájuk szólt.
A felvételt 5 számmal Gopál Band néven kiadtuk műsoros kazettán :).
A fő poén persze az, hogy 1 hónap múlva ugyanezek az emberek megalapították a Mantrát…
Erről már volt szó többször, de most csak egy aranyos ábrát rakok fel, amit egy kedves barátom küldött.
A tanulságot mindenki vonja le saját maga :).
Két szempontból is érdekes az alábbi hír.
Az egyik, hogy sokszor még bhakták is szednek nyugtatót vagy altatót, pedig van más mószer.
És íme a különleges megoldás: a tej.
A másik érdekesség pedig az, hogy ezt Srila Prabhupada rengetegszer javasolta bhaktáknak, gyerekeknek.
Egyébként a fiam, Szubál, aki még este is lelőhetetlen, mindig meleg tejjel alszik el.
"Németországban jóformán népbetegségnek számítanak az alvászavarok: a 82 millió lakos közül minden harmadiknak megkeserítik az életét. A baj ellen altató tablettákkal lehet védekezni - vagy pedig azzal a "szenderítő itallal", amelynek receptjére nemrég kért szabadalmi oltalmat egy müncheni cég.
A nedű nem más, mint tej - viszont különleges tej. Rendkívül magas ugyanis a benne lévő alváshormon, a melatonin aránya. Ez az anyag szabályozza valamennyi emlősállat (és az ember) nappal-éjjel ciklusát. A melatonin kizárólag sötétben kerül a vérbe - tehenek esetében pedig a tejbe.
Ezt az adottságot használták ki bajorországi kutatók. A müncheni Milchkristalle GmbH szakemberei olyan fejési módszert dolgoztak ki, amelynek révén a többszörösére növelhető a tej melatonin-tartalma.
Bár a tejről régóta ismert, hogy van benne alváshormon, a nagyüzemi tehéntartás körülményei között ennek a mennyisége minimális. Egyrészt azért, mert az ilyen istállókban még éjszaka is erős fényű lámpák világítanak, másrészt az állatoknak adott takarmányban alig van olyan alapanyag, amely serkentené a melatonin képződését.
A müncheni módszer lényege: az istállóban éjjel csak vörös, narancs és sárga fénykeveréket adó lámpák égnek. E fénysugarak hullámhossza nem csökkenti a tejben képződő melatonin mennyiségét. A tehenek ugyanakkor látnak, ami szintén fontos, mert teljes sötétségben elveszítenék tájékozódásukat, nyugtalanná válnának, egymás felé döfnének, ami megnehezítené a fejést - a tejükben pedig szinte nullára redukálná a melatonint.
A fenti fényspektrum hatására az állatok nyugodtak maradnak, viszont szervezetük úgy reagál, mintha teljes volna a sötétség: beindul a melatonin termelése - árulta el a Berliner Morgenpost című újságnak Tony Gnann, a Milchkristalle igazgatója.
A másik serkentő tényező a takarmány. A tehenek egyfajta gyógynövény-keveréket kapnak, amelyhez jócskán kevernek gondozóik lucernát. Ez a hereféle növény nemcsak rendkívül gazdag fehérjében, de sok benne a tryptophan, amely viszont a melatonin-termelés "alapanyaga".
A teheneket hajnali 2 és 3 óra között fejik, a fejőgép csöveiben áramló tej 25-ször annyi melatonint tartalmaz, mint a boltokban kapható biotej. A jobb eltarthatóság és a könnyebb kezelhetőség érdekében a "csodatej" kristályosított por alakban kerül forgalomba. Lefekvés előtt egy órával tejbe, joghurtba vagy más tejtermékbe keverve kell bevenni - és a hatás garantált. A kísérleti személyek - akik között "éjjeli baglyok" is voltak - könnyen elaludtak, átaludták az egész éjszakát, reggel pedig a szokásosnál kipihentebben ébredtek. Némely altatóval szemben az új szernek, amely már kapható német gyógyszertárakban, semmilyen mellékhatása nincs.
És mi van a tehenekkel? Őket megfosztják éjjeli nyugalmuktól csak azért, hogy az emberek nyugodtan tölthessék az éjszakát - kérdezhetik állatvédők. Erről szó sincs - mondta el a berlini újságnak Heiko Dustmann, a Weihenstephan tejfeldolgozó üzem innovációs részlegének főnöke. - Az új fejési módszernek köszönhetően az istállókban is helyreálltak a nappal és éjjel váltakozását tükröző fényviszonyok. Nappal fényárban úszik a csarnok, éjjel viszont csak derengő fényt sugároznak a lámpák: így a tehenek is jobban alszanak, és több tejet adnak."
„Minden féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet, mert abból indul ki minden élet.”
Példabeszédek 4:32, Biblia
(Itt olvashatod az előző részt)
Ezt hogyan lehet elérni?
Először is ezt kell megcélozni. Erre akartam utalni a Győr/ Debrecen példával.
Hát nem ezt akarja mindenki?
De igen, csak e mellett sok minden mást is. Viszont ha kevés az erőforrás (értsd.: ember, pénz, stb.) akkor nem lehet mindent egyszerre csinálni. Vagy megvárjuk, hogy mindenre jut, vagy prioritást állítunk fel közöttük.
Melyik a fontosabb/sürgősebb: apa megjavítsa az autót, vagy az, hogy elmenjünk bevásárolni. Bár szép cél a bevásárlás nem megy addig, amíg nem indul el az autó. Persze lehet anélkül is menni, de egy ponton el fogunk akadni.
Emlékezetes élményem volt, amikor két banános-ládányi könyvvel kellett eljutnom egyedül a Moszkva téri postára, busszal, átszállással…
Ezt én találtam ki?
Nem, itt van még néhány idézet Srila Prabhupadatól:
“Tegyünk valamit, ami békés forradalmat hoz az egész emberi társadalomnak!
(levél Syámasundarának 1974. április 1.)
Miként ezek a fiúk megváltoztatják a szokásaikat és gondolataikat, ugyanígy a nagytömegek is megtehetik.
(beszélgetés, Mayapura, 1975. március 30.)
Ramesvara: ... Az emberek nagy tömege is bhaktává válhat?
Srila Prabhupada: Igen, száz százalékig bhaktává válhatnak.
(beszélgetés egy vonaton, India, 1977. január 11.)
... Az a kérésem, hogy működjetek együtt, s így mutassátok be e Krisna-tudatos mozgalmat másoknak!
(levél Balavantának, 1972. december 13.)
... A Kali-yugában a Krisna-tudatos emberek betölthetik a demokratikus kormányt. Ha ez sikerül, nagyon boldoggá tehetik az ország népét.
(Srimad-Bhagavatam 4.16.4. magyarázat)
Rámesvara: Prabhupáda a múlt héten azt mondta, hogy a jövőben a történészek tanulmányozni fogják a világtörténelem ezen időszakát, azt, hogyan is változtatta meg ez a mozgalom a világot. Azt mondta, hogy a jövőben ez az időszak arról lesz híres, hogy mennyire megváltozott a világ.
Srila Prabhupáda: Igen, ez egy új reneszánsz... történelmi reneszánsz.
(beszélgetés Bhuvanesvarban, 1977. január 22. )
... ez a Krisna-tudatos mozgalom arra szolgál, hogy teljesen átalakítsa a társadalmi, politikai, vallási, erkölcsi és egészségügyi elveket.
(levél Sri Balmukundjinak, 1969. január 18.)
Mivel míg Srila Prabhupada jelen volt a Földön javarészt templomokban és farmokon éltek a bhakták, így azt, hogy hogyan kell nagyobb tömegeknek átadni a Krisna-tudat tudományát, értékeit és életmódját ránk maradt.
Történelem
Érdekes megvizsgálni, hogy „idegen” környezetben hogyan tudott elterjedni egy vallás.
Ha nagyon leegyszerűsítjük:
1. Elkötelezett prédikátor(ok) érkezik a helyre és lelkes személyeket gyűjt maga köré
2. Próbálnak egy fix helyet építeni/bérelni a vallásgyakorlás segítésére
3. Rendszeres szertartásokat tartanak, oktatást adnak. Születéstől a halálig minden eseményen ott vannak
4. Társadalmi gondoskodást szerveznek, elsősorban iskolát, később orvos, kórház, öregek otthona, stb.
Az első kettőig általában eljutottak az ISKCON központok, de 3. és a 4. nagyon-nagyon ritka.
Így az eredmény nem meglepő: beolvadás, felmorzsolódás, eltűnés.