"14.3 A férj kötelességei
- Egy igazi vaisnava természetes jellemzője, hogy megérti, hogy milyen sokat segít neki a felesége az odaadó szolgálatban, és hogy a felesége védelmezi mayától. Ettől a megértéstől valódi elismerést és hálát érez iránta.
- Ha valaki a nagy vaisnavák életéről olvas a szentírásokból, sosem talál olyat, hogy elhanyagolnák vagy alárendelnék a feleségüket, vagy rossz megjegyzéseket tennének rájuk. Ehelyett azt látjuk, hogy a nagy vaisnavák gondoskodó és védelmező férjek, miközben szigorúan követik a Krisna-tudat elveit.
- A védikus bölcsesség szerint egy jó feleség a legnagyobb kincs, mind az anyagi, mind a lelki jólét szempontjából..
- A férj és a feleség közötti testi kapcsolat másodlagos. Az elsődleges tényező az, hogy mindketten segítik egymást a Krisna-tudatos fejlődésben.
- A férj és a feleség közötti házasság azt jelenti, hogy a férj minden esetben felelős a feleség jólétéért és védelméért.
- A férjnek gondoskodnia kell róla, hogy a feleség megfelelő képzést kapjon a Krisna-tudatban.
- Ha valakinek gyermeke van, a férj felelőssége gondoskodni arról, hogy a családnak ne kelljen újra visszajönnie és anyagi testet öltenie a születés és halál világában.
- Az Úr Rsabhadeva azt tanítja a száz fiának, hogy aki nem tudja felszabadítani a tőle függőket az ismétlődő születés és halál körforgásából, az sose legyen lelki tanítómester, apa, férj, anya vagy imádandó félisten.
- Ezért ha valaki nem képes felszabadítani a feleségét a születés és halál körforgásából, ne legyen férj. A férjnek lelkileg képesítetté kell válnia és megfelelő Krisna-tudatban kell lennie, hogy megfelelően tudja vezetni a feleségét és meg tudja őt védeni a lelki szinten. Ez egy férj legfontosabb felelőssége.
- A védelem azt is magában foglalja, hogy a feleségnek minden szükségletet biztosít, vagyis biztosítja, hogy ne okozzon neki problémát, hogy hogyan és honnan szerez élelmet, ruhát, menedéket, hogyan tartja fenn az otthont és a gyerekeket. Ezt a terhet a férjnek kell cipelnie. A férjnek nem szabad elhanyagolnia a kötelességét és megfelelő mértékben biztosítania kell ételt, ruházatot, házat, ékszereket és más szükségleteket. Srila Prabhupada magyarázza, hogy a feleségről és a gyerekekről való gondoskodás megpróbáltatásokkal járhat a férj számára, és a feleség azzal teheti kényelmessé ezt a férj számára, hogy nem követel túl sokat.
- Az alázat, a türelem, az érzékenység és a megértés fontos tulajdonságok a férj kötelességének végzésében.
- A férj legyen hűséges, odaadó és kötelességtudó. Srila Prabhupada magyarázza, hogy próbáljon az ember olyan férj lenni, mint Sri Ramacandra. Amikor az Úr Ramacandra azt a kedvtelést mutatta be, hogy kereste Sitadevit, nem úgy kesergett, mint egy közönséges személy. Ő az Istenség Legfelsőbb Személyisége. Bármennyi Sitát létrehozhatott volna a belső energiájából. Az a kedvtelés, melyben Ravana elrabolta Sitát és Rama keresésére indult példát mutat. Srila Prabhupada azt mondja, hogy két tanulságot vonhatunk le ebből a kedvtelésből:
(1) Jobb meg sem házasodni, mert csak bonyodalommal jár.
(2) Ha valaki megházasodik, olyan kötelességtudó férjnek kell lennie, mint az Úr Rama és minden fájdalmat vállalnia kell, hogy megvédje a feleségét, járjon az bármilyen nehézséggel. Az embernek az Úr Rama példáját követve “eka patni vratát” kell tennie.
- Egy férj ne tekintse a feleségét az érzékkielégítés tárgyának annak ellenére, hogy a felesége. Egy grhastha legyen tudatos róla, hogy ugyanúgy, ahogy ő az Úr Krisna tulajdona, hasonló módon a felesége, gyermekei, vagyona is mind az Úr Krisna tulajdonai. A férjnek tehát úgy kell tisztelnie a feleségét, és úgy kell gondoskodnia róla és gyermekeiről, mint Krisna szent tulajdonáról, ami rá lett bízva.
- Egy grhastha büszkévé válhat arra, hogy ő gondoskodik a családjáról, ő védelmezi a feleségét. A férjnek az a szolgálata, hogy ellátja a családot, de nem lehet diktátor vagy egyeduralkodó. Nem szabad rosszul bánnia a feleségével, vernie őt vagy érzéketlennek lennie az érzelmeivel szemben. Biztosítania kell, hogy a felesége teljesen elégedett és minden tekintetben boldog legyen otthon. A férj védelmezze a feleségét fizikailag, érzelmileg és lelkileg.
- Egy férj legyen kifejezetten kedves, figyelmes és szeretetteljes, amikor a felesége terhes. Miközben lehetőséget teremt, hogy a felesége hallhassa a Srimad Bhagavatamot és más szentírásokat, hogy a gyermek megkapja a megfelelő samskarákat, teljes együttműködést kell tanúsítania.
- Egy férj legyen kifejezetten figyelmes, könyörületes és segítőkész, amikor a felesége megszül és átesik az anyává válás nehéz időszakán, ami megzavarhatja a fizikai és mentális állapotát és az odaadó szolgálatát.
- Egy férjnek eleget kell tennie a felesége észszerű elvárásainak és mindig meg kell tennie minden tőle telhetőt, hogy minden lehetséges módon segítse a feleségét.
14.4 A feleség kötelességei
A vallásos kötelességek szempontjából a férj és feleség együtt szolgálják az Úr Krisnát. A nőt a grhastha asramaban ‘ardhangininek’ hívják, ami azt jelenti, hogy a férj testének a fele. A védikus parancsolatok szerint a nőt a férfi teste jobbik felének tekintik, mert ő felelős a férj felelősségei felének elvégzéséért minden vallásos szertartásnál. A férj nem teljes a feleség nélkül.
14.5 A feleség biztonságossá teszi a grhastha asrama-ot
Bár a férj védelmezi a feleségét, egy nagyon fontos módon a feleség is védelmezi a férjet. Ezt szépen illusztrálja Puranjana király története, melyet a Srimad Bhagavatam ír le. Srila Prabhupada azt írja a magyarázatában, hogy a test olyan, mint egy erőd, az érzékek annak fosztogatói, a feleség pedig az erőd parancsnoka. Más szóval, amikor valakinek a tudatát megtámadják az érzékek késztetései, akkor a feleség, az erőd parancsnoka (durgapati) siet az ember megmentésére. Ő a férj védelmezője, aki máskülönben tévútra térne, és vallástalan tetteket végezne. Nem durva szavakkal szabályozza a férjét, nem kihívóan, nem arrogánsan, hanem a szeretetével, az erényességével és a szolgáló hangulatával. Ezzel a grhastha asrama-ot a legbiztonságosabb asrama-má teszi.
A feleség adhat tanácsot a férjének, ha rossz úton halad. Mandodari, aki az erényes feleség mintaképe, jó tanácsot adott Ravanának, aki nem fogadta meg jó tanácsát. Hasonlóan Dhritarastra is jó tanácsot kapott Gandharitól. Vali felesége, Tara tudta, hogy Valit veszély fenyegeti, amikor Sugriva kihívta őt, de az arrogáns, büszke Vali nem törődött erényes és bölcs felesége tanácsával és megölték.
A feleségnek alázatosan és édesen kell jó tanácsot adnia a férjének, anélkül, hogy megbántaná az érzelmeit. Ha a férj makacsul figyelmen kívül hagyja a jó tanácsokat, akkor egyedül neki kell elszenvednie a karmája eredményét.
A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban."
Itt tudod elolvasni az előző részt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.