A Sudevi nyílt napokon (május 8-9-10) most minden kötelezettség és költség nélkül kipróbálhatod, hogy nálunk milyen jógázni.
Nem kell félned, ha kezdő vagy, mert nem kérünk lehetetlen dolgokat, és nyugodtan jöhetsz, ha már egy ideje jógázol, mert mindenen lehet csiszolni egy kicsit.
Én pénteken leszek 15 órától és 16:30-tól. Itt a teljes órarend.
Itt a tavasz, itt a nyár, itt az ideje tenni egy kicsit többet az egészségedért, a kinézetedért a legősibb módszerrel!
Sok szeretettel várlak Budapest egyik leghangulatosabb jógatermében.
"15. A siker titka a grhastha asramaban
- A siker titka a grhastha asramaban az, hogy az Úr Krisnát kell a középpontban tartani. A férfi olyan, mint a vaj, a nő pedig mint tűz. Természetes tehát, hogy ha együtt van egy férfi és egy nő, ragaszkodás fejlődik ki a testi szinten. Ha ezt a ragaszkodást az Úr Krisna felé irányítjuk, akkor tökéletes lehet grhastha életünk.
- A házas élet nem a szexualitásra való. A házasság elvének hátterében a jó gyermekek nemzése áll. A családosok havonta egyszer élhetnek nemi életet, közvetlen a feleség menstruációs ciklusa után, ami legalább öt napig tart. Az öt nap után élhet tehát nemi életet a grhastha, feltéve, hogy gyermeket akar. Amint a feleség teherbe esik, nem lehet többet nemi életet élni addig, amíg a gyermek meg nem születik és nem lesz legalább 6 hónapos. Ezután lehet újra nemi életet élni ugyanezen elv alapján. Ha valaki nem akar egy-két gyereknél többet, önként fel kell hagynia a nemi élettel. De szigorúan tilos fogamzásgátló módszereket használni, azért, hogy további nemi életet élhessen. Ez nagyon bűnös dolog [Srila Prabhupada levele Satsvarupa dasanak 68.09.20. San Fransisco]
- Van egy olyan mondás, mely szerint „Az a család, amelyik együtt imádkozik, együtt is marad.”. Ezért a férfinak és a nőnek kizárólag Krisnával kapcsolatban szabad együtt élniük, megértve azt a lelki nézőpontot, hogy ez nem a férjem vagy a feleségem, hanem mindketten az Úr Krisna szerves részei vagyunk.
- Külsőleg végezzük szépen a férj vagy a feleség kötelességeit, de a tudatunk, az életünk célja az legyen, hogy segítsünk egymásnak szeretni és szolgálni az Úr Krisnát. Család azt jelenti, hogy együtt énekeljük a Hare Krisnát, szolgáljuk az Urat, hallgatjuk a Srimad Bhagavatamot, megtiszteljük a prasadamot és boldogok vagyunk. Ez a javára válik minden családnak – a grhasthák családjának, a bhakták családjának, és az emberi faj családjának az egész univerzumban.
- Végezzetek sankirtana yajnát minden nap, halljatok és beszéljetek az Úr Krisnáról, osszatok prasadamot, szolgáljátok a bhaktákat és így tartsátok Krisnát az életetek középpontjában és tegyétek az életeteket tökéletessé.
- Ha azt akarjuk, hogy nőjön egy növény, nem elég elvetni a magot. Szükséges a megfelelő föld, levegő és víz. Hasonló módon, ha azt akarjuk, hogy a Krisnának végzett odaadó szolgálat növénye nőjön, szükséges hozzá az otthonunkban, a templomunkban és a közösségünkben a megfelelő védikus kultúra és környezet. Így lehet boldog Krisna-tudatos életet élni és létrehozni egy Krisna-tudatos közösséget.
16. A gyermekek felkészítése: a családosok fontos tevékenységei
A családosoknak az alábbi tevékenységekkel kell lefoglalniuk a figyelmüket:
Fesztiválok: Ezek nagyon fontosak a családosok számára. A férfiaknak el kell szabadulniuk a munkájukból. A nőknek szépen fel kell öltözniük. Tervezzétek meg előre ezeket, s a tervezésben az egész család vegyen részt. Figyeljetek rá, hogy a gyerekek is részt vegyenek és nagy lelki ízt kapjanak. A megfelelő részvétel az ünnepeken mély samskarákat hagy a gyerekek elméjében, ami nagyon fontos ahhoz, hogy bhaktákká váljanak.
Hallás: A házat töltse meg a transzcendentális hangvibráció. Szóljanak leckék főzés, takarítás és fürdés közben. Mindig hallgassunk kirtana felvételeket. A gyerekek élvezik hallgatni a kirtanát.
Korai kelés: Szeretettel rászoktathatjuk a gyerekeket a korai kelésre. Ki tudják fejleszteni az eltökéltség tulajdonságát. Ha a gyerekek korán kelnek, megtaníthatjuk őket japázni, slokákat mondani, stb.
A tudomány és a technológia használata: A tudomány és a technológia korszakában élünk. Bár használhatunk mindent Krisna szolgálatában, legyünk óvatosak, hogy a technológia ne térítse el a Krisna-tudatunkat. Kapcsold ki a mobil telefonod arati és kirtana alatt otthon is és a templomban is. Tégy így a prasadam megtisztelésekor is. Csak akkor használd az internetet, ha szükséges a munkádhoz vagy Krisna szolgálatához. Kerüld el a TV-t úgy, ahogy van. Ha ez nem praktikus, használd bölcsen és tanítsd meg a gyerekeidnek, hogy felelősségteljesen nézzenek TV-t.
Ragaszkodás a sadhukhoz: A családnak mély ragaszkodást kell kifejlesztenie Krisna bhaktáihoz, főleg a fejlett bhaktákhoz. Ezt elérhetjük azzal, hogy meghívunk sadhukat és fejlett vaisnavákat az otthonunkba prasadamra, sangákat szerzünk stb. A gyerekeket ne kényszerítsük, de bátorítsuk, hogy ilyen kapcsolatokat fejlesszenek ki.
A védikus kultúra követése: Amennyire csak lehetséges a grhasthák kövessék a védikus kultúra sztenderdjeit. S ha már ez elhangzott, van egy másik elv is, mégpedig az, hogy „valahogyan legyen sikeres a családos életed”. Még ha nincs is teljesen jelen a kultúra, legyen béke és Krisna-tudat, ami elégedetté fogja tenni gurut és Krisnát.
MÁSODIK RÉSZ
Siker a Grhastha Asramaban
A sastrában számos irányvonal és mintakép található ahhoz, hogy sikeressé tegyük a grhastha asramát, miért van mégis az, hogy egyre több házasság vall kudarcot még az ISKCON-ban is, nem is beszélve az ISKCON-on kívüli kényelmi házasságokról, amelyek célja a puszta érzékkielégítés? Ezzel a kérdéssel mindenképpen foglalkoznunk kell. El kell ismerni, hogy az, hogy Krisnát tartsuk az életünk középpontjában a siker fontos kritériuma, de van számos más tényező is, amit figyelembe kell venni. A védikus időktől eltérően a férjek nem kaptak tökéletes brahmacari képzést. Emellett a mai háztársakat már nagymértékben feltételekhez köti a modern oktatásból, életstílusból és hibákból származó stressz és nyomás, amit csak akkor lehet kitörölni, amikor valaki eléri a Krisna-tudat közel tökéletes szintjét. A grhastha asrama sikeréhez az egyének pszichológiája és sajátos elmeállapotuk okai nagyon fontosak.
Irányvonalak a partnerválasztáshoz
A grhastha asrama sikeréhez lényeges, hogy megfelelő legyen a partnerválasztás. Az irányvonalak az alábbiak:
- Legyen a kiválasztott személy jó bhakta, vagyis minden nap japázzon szilárdan meghatározott számú kört. Társuljon rendszeresen a bhaktákkal, és törekedjen arra, hogy avatást kapjon egy hiteles ISKCON lelki tanítómestertől.
- A lány legyen engedelmes és erényes, a férj pedig jó jellemű.
- A lelki elkötelezettség legyen a lényeg. A fizikai megjelenés (külső szépség), a műveltség és a gazdagság nem olyan fontos feltételek.
Hat fő szabály
Az alábbi szabályok, melyek nem feltétlen lelki természetűek, hasznosak a boldog grhastha élethez:
- Ne szekáld a partnered!
- Ne próbáld erőszakkal megváltoztatni a partnered természetét! Mutass példát!
- Ne kritizálj!
- Fejezd ki őszinte értékelésed!
- Vedd észre a kis kedvességeket és legyél jó hallgató!
- Legyél udvarias, tiszteletteljes és becsüld meg a partnered!
A Srimad Bhagavatam világosságot hozó magyarázataiban Srila Prabhupada segít, hogy megértsük a férfiak és a nők pszichológiáját.
A férfi egó megértése
Devahuti kétféle módon szolgálta a férjét, az egyik a visrambhena, a másik a gauravena. Ez két fontos folyamat a férj vagy az Istenség Legfelsőbb Személyiségének szolgálatára. A Visrambhena azt jelenti „bensőségesen”, a gauradeva pedig azt „nagy tisztelettel”. A férj nagyon bensőséges barát; ezért a feleségnek úgy kell szolgálnia, mint egy bensőséges barátot, de ugyanakkor értenie kell, hogy a férj magasabb helyzetben van, és ezért minden tiszteletet meg kell adnia neki. A férfi pszichológiája és a nő pszichológiája különböző. A testi adottságokból kifolyólag a férfi mindig felsőbbrendű akar lenni a feleségénél, a nő pedig testi adottságaiból kifolyólag természetes módon alárendeltje a férjének. Ezért a férjnek az a természetes ösztöne, hogy fölé akarja helyezni magát a feleségének és ezt tiszteletben kell tartani. Még ha a férj valamilyen hibát követ is el, a feleségnek tolerálnia kell azt, s így nem lesz nézeteltérés a férj és a feleség között. A Visrambhena azt jelenti „bensőségesen”, de nem szabad túlságosan bizalmaskodónak lenni, mert az lenézéshez vezet.
A védikus civilizációban a feleség nem szólíthatja nevén a férjét. A mai civilizációban a feleség a nevén hívja a férjét, de a hindu kultúrában nem. Ennek következtében a mai kultúrában felsőbbrendűségi és alárendeltségi zavarok figyelhetők meg. Damena ca: a feleségnek meg kell tanulnia kontrollálnia magát, abban az esetben is, ha valamiféle nézeteltérés történik. Sauhrdena vaca madhuraya azt jelenti: mindig jót kívánni a férjnek és édes szavakkal beszélni hozzá. Egy személy számtalan zaklató körülménnyel találkozik kinn az anyagi világban; ezért otthon a feleségének édes szavakkal kell kezelnie.
Általános pszichológia
A férfi és a nő alappszichológiája különböző. Az egyik nem jobb vagy rosszabb a másiknál, egyszerűen csak különböző – mint az alma és a körte, vagy mint a barack és a banán. Ha a férfi és a nő képes elfogadni és tiszteletben tartani a különbségeket, akkor a szeretet virágozni kezd. Tévesen azt várjuk el, hogy ha a partnerünk szeret minket, akkor egy bizonyos módon reagáljon vagy viselkedjen – úgy ahogyan mi reagálunk vagy viselkedünk, ha szeretünk valakit.
A férfi pszichológiája
- A férfi önértékelését az határozza meg mennyire képes eredményeket elérni.
- Kéretlen tanácsot adni egy férfinak azt sugallja, hogy ő nem tudja mit kell csinálni, vagy hogy nem képes a dolgot egyedül megoldani. Vagyis amikor egy nő kéretlen tanácsot ad egy férfinak, vagy próbál „segíteni” neki, el sem tudja képzelni milyen kritikusnak és szeretet nélkülinek tűnhet az a férfi számára.
A nő pszichológiája
- A nő önértékelését az érzelmei és a kapcsolatai minősége határozza meg.
- Ha a férfi nem érti miben más a nő, csak ront a dolgokon, amikor segíteni akar. A férfiaknak nem szabad elfelejteniük, hogy a nők azért beszélnek a problémáikról, hogy közelebb kerüljenek és nem feltétlenül azért, hogy megoldást találjanak rá. A nő sokszor csak meg akarja osztani az érzéseit a napjával kapcsolatban, a férje pedig azt gondolván, hogy segít, félbeszakítja és a problémamegoldások áradatát zúdítja rá. El sem tudja képzelni, miért nem elégedett a felesége."
A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban."
Itt tudod elolvasni az előző részt.