Módszer

2013.01.13. 01:40

 

"Az embernek egy olyan módszerrel kell felülemelkednie minden emberi konfliktuson, amely elutasítja a bosszút, az agressziót és a megtorlást. Ennek a módszernek az alapja a szeretet."
Martin Luther King

 

"Az embernek egy olyan módszerrel kell felülemelkednie minden emberi konfliktuson, amely elutasítja a bosszút, az agressziót és a megtorlást. Ennek a módszernek az alapja a szeretet."

Martin Luther King

A lélek útja

2013.01.12. 01:34

Nőknek (is)

2013.01.11. 01:48

Találtam egy nagyon szép gondolatot:

"

Az igazi nő - így mondják évezredek óta - odaadó. Ez a természetes.

Az igazi nő - így mondják évezredek óta - odaadó. Ez a természetes.

De milyen az igazi férfi? Erről soha nem esik szó.

Mint ahogy arról sem, hogy odaadni magatokat egy ilyen önzetlenségre, megbízhatóságra, egy életen át tartó, hűséges szeretetre képtelen férfinek: felelőtlenség.

Minden szeretet alapja az önmagunkkal való viszony rendezése. Elsősorban önmagunkat kell megszeretni - ez minden kapcsolatunk alapja.

Szeresd a társadat, mint önmagadat - mondja Jézus.

De mi van, ha önmagamat nem szeretem? Akkor senkit sem tudok szeretni?

Ezért én híve vagyok annak - nem az örök női szerep, hanem a jelenlegi állapotok miatt -, hogy tanuljatok meg, női barátaim, egyedül lenni!

Tanuljátok meg önmagatokat megismerni.

Jól érezni magatokat nélkülünk is.

Tanuljatok meg befelé fordulni.

Saját lelketekért is élni.

Tanuljatok meg szabadnak lenni.

Ismerjétek fel, hogy az odaadás nem azonos a méltóság elvesztésével.

Tőlünk, férfiaktól ezt nem fogjátok megtanulni, mert mi már régen elfelejtettük.

A legfontosabb, amiért éltek, nem másokban, hanem bennetek van!

Méltóságnak hívják.

Élhettek másokért. Mindeneteket odaadhatjátok a gyerekekért, a szerelemért, a férjetekért, még az életeteket is odaadhatjátok - de a méltóságotokat: soha!"

Müller Péter

De milyen az igazi férfi? Erről soha nem esik szó.
Mint ahogy arról sem, hogy odaadni magatokat egy ilyen önzetlenségre, megbízhatóságra, egy életen át tartó, hűséges szeretetre képtelen férfinek: felelőtlenség.
Minden szeretet alapja az önmagunkkal való viszony rendezése. Elsősorban önmagunkat kell megszeretni - ez minden kapcsolatunk alapja.
Szeresd a társadat, mint önmagadat - mondja Jézus.
De mi van, ha önmagamat nem szeretem? Akkor senkit sem tudok szeretni?
Ezért én híve vagyok annak - nem az örök női szerep, hanem a jelenlegi állapotok miatt -, hogy tanuljatok meg, női barátaim, egyedül lenni!
Tanuljátok meg önmagatokat megismerni.
Jól érezni magatokat nélkülünk is.
Tanuljatok meg befelé fordulni.
Saját lelketekért is élni.
Tanuljatok meg szabadnak lenni.
Ismerjétek fel, hogy az odaadás nem azonos a méltóság elvesztésével.
Tőlünk, férfiaktól ezt nem fogjátok megtanulni, mert mi már régen elfelejtettük.
A legfontosabb, amiért éltek, nem másokban, hanem bennetek van!
Méltóságnak hívják.
Élhettek másokért. Mindeneteket odaadhatjátok a gyerekekért, a szerelemért, a férjetekért, még az életeteket is odaadhatjátok - de a méltóságotokat: soha!Az igazi nő - így mondják évezredek óta - odaadó. Ez a természetes.

 

Döntés minden nap

2013.01.10. 01:20

Őszentsége Bhakti Caru Swami előadása:

(Itt olvashatod az előző részt)

 

Hogyan járjunk el az Indiai brahmanákkal, mayavádikkal és más sampadayákkal

Indiai brahmanák és mayavadik

1. Ha kapcsolatba kerülünk smarta brahmanákkal, emlékeznünk kell, hogy nekik nincs hiteles tanítványi láncolatuk. Ezért nincsenek abban a helyzetben, hogy transzcendentális tudást fogadjanak el.

2. A vaisnava emelkedettebb, mint a brahmana.

3. Srila Prabhupada második pranam-mantrája arra utal, hogy minimalizálni kell a kapcsolatunkat a  mayavádikkal.

4. Tiszteletünket felajánljuk a mayavadiknak, de ételüket sohasem szabad elfogadnunk.

5. Hogyan legyőzni a mayavadikat:

a) Ismeretük az Abszolútról nem teljes.

b) Az Abszolút iránti keresésükben ők relatív (viszonylagos) eszközöket használnak.

c) Elferdítik a szentírások lényegét.

d) Az Úr Síva Sankaracarya személyében jelent meg, hogy félrevezesse a démonikus embereket a Kaly-korszakban a mayavadi filozófiával.

6. A legjobb, ha nem prédikálunk a mayavádiknak vagy smarta brahmanáknak. Azonban prédikálnunk kell az ártatlanoknak, akiket ők befolyásolnak.

Más sampradayák

1. Nagy különbségek vannak a négy sampradaya között - Sri, Brahma, Rudra, Kumara.

2. Nagy különbség van ezen sampradayák és a miénk között.

3. Hajszálnyi különbség van az ISKCON és más gaudiya sampradayák között

4. Srila Prabhupada lelki helyzete páratlan. Ez a mi jó szerencsénk, hogy kapcsolatban vagyunk Vele.

5. A kaszt-goswamik felfogása a tanítványi láncolatról teljes félreértés.

6. Függetlenül attól mennyire emelkedett,  a vaisnava mindig tiszteletét ajánlja. Minél fejlettebb, annál alázatosabb. Ezért kapcsolatunk más sampradayákkal nagyon tisztességes kell, hogy legyen.

7. A mi kapcsolatunkban tisztában kell lennünk azzal, hogy mi a különbség az engedelmesség, alázat és tisztelet között.

8. Mindig tiszteletadónak kell lenni más sampradayákkal - legalább külsőlegesen - hogy megvédjük Srila Prabhupada hírnevét.

9. Jó, ha tudjuk a különbségeket és hiányosságokat a mi lelki közösségünkben.

10. Mindig tisztában kell lennünk a Vraja Bhusik páratlan helyzetével.

Idézetek Srila Prabhupadatól

„Swamiji, az ön tanítványai nem szépen ejtik ki a sanskrit nyelvet. Még a Hare Krisna mantrát se mondják megfelelően.”

Prabhupada: „Igen, ezért jöttünk mi ide - hogy önökkel társuljunk, s így taníthassanak bennünket.” (SP Ll. V. 63. oldal)


SP levele Alfred Fordnak (1974/7./30.) „Ami kérdéseidet illeti, Indiában a sannyasit, azt a személyt aki a lemondott rendben él, mindig tisztelik. Még ebben a leesett helyzetben is Indiában mindefelé tisztelik a sannyasit, és megélhetését tekintve nincs problémája. Ezért igazad van, hogy a lemondott rendben élő személyt megbecsülik.

Adj mindenkinek megfelelő tiszteletet (1970/10./30.) Jayapataka „Kérdéseddel kapcsolatban, hogyan fejezzük ki tiszteletünket a sannyasiknak: Minden sannyasinak, még ha mayavadi is, ajánljuk hódolatunkat - így nem lesz sérelem. Amint megfigyelted, mi az Úr Caitanya utasításait követjük, miszerint kellő tiszteletet adunk másoknak, helyzetüknek megfelelően , de nincs szükség mindig társulni mindegyikükkel. Még ha valaki vaisnava is, de nem jó személyiség, mi megadhatjuk neki a vaisnavának kijáró tiszteletet, de nem társulhatunk vele.”

SP Nektár (3.30.)

„Egy alkalommal, amikor Prabhupada a Bhaktivedanta Manorban tartózkodott, egy mayavadi sannyasi jött látogatóba. Srila Prabhupada nagyon barátságosan fogadta őt, és belekezdtek valamilyen vitába. Amikor az ember eltávozott, szándékosan otthagyott egy rakás brosúrát. A brosúrák egy rövid  esszét tartalmaztak, a monista dotrináról, hogy „minden egy”, dacolva a védikus szentírások közvetlen jelentésével, és teljes mértékben kihagyva Úr Krisnát, mint az Istenség Legfelsőbb Személyiségét.

A következő délután Prabhupada találkozott a bhaktákkal. Gyakorlata volt, hogy elfogadott egy nagy tál (tálca)  gyümölcsöt és diót. Ebből egy keveset saját magának vett el, a megmaradt maha-prasadamot pedig megkérte egyik tanítványát, hogy ossza ki az összes bhakta között. Ezen a különleges napon kérte a brosúrákat. A bhakták meglepődtek, -  „Miért keresi Prabhupada ezeket a brosúrákat?” Amikor azokat behozták, Srila Prabhupada azt mondta: Minden bhaktának ossz egyet A bhakták megzavarodtak, amint a mayavadi brosúrákat egytől egyig kiosztották.

Majd Prabhupada megszólalt: „Mindenki vegye a brosúrát, nyissa ki és vegye a kezébe”. Elvett néhány gyümölcsöt a tálcáról és elkezdte azokat enni. Utána jelzett, hogy a maradékot osszák ki. Azt mondta, hogy a bhakták a brosúrát papírtálcának kell, hogy használják.

Egy bhakta később megjegyezte, hogy Prabhupada ezzel az egyszerű tettel az yukta-vairagyát gyakorolja. Egy ateista értekezést hasznos célra használt, egyidejűleg kigúnyolva szerzőjét, ugyanakkor lekötve őt az odaadó szolgálatban.

A mayavadikkal való bánásmód... majd a másik sannyasi (mayavadi) elkezdett beszélni. Srila Prabhupada ránézett, és azt mondta: „Azonnal kezdjetek kirtant.”  Így mi felkeltünk a sannyasi beszédének közepén és kirtanozni kezdtünk. ”Ő imperszonalista filozófiát prédikált és én nem tudtam ezt elviselni.”, mondta Prabhupada,

(Bhurijan w/SP JapánbanSP Ll. V., 92. oldal)

Pada-kamalam - ajándékba

2013.01.08. 01:25

Srila Indradyumna Maharajanak sok kiváló tulajdonsága van, többek között nagyon szép hangja is van.

Jó pár évvel ezelőtt készült egy csodálatos felvétel vele, aminek a dallamai és szövegei tradicionális vaisnava dalok, de a hangszerelése nyugati klasszikus.

Nem rég valaki meghallotta nálunk és elkérte azonnal.

Gondoltam megosztom veletek is és innen letölthetitek a teljes lemezt.

Illusztrációnak itt egy kép Indrdyumna Maharajaról, feleségemről (aki a tanítványa) és az akkor féléves Szubálról.

 

Rengetegszer hallottam ezt a kérdést, panaszt, stb. Persze ez nem egyedi dolog, hisz ez minden vallásos folyamattal kapcsolatban feljön.

Persze normális dolog, hogy a fát a gyümölcseiről, mint eredményről akarunk megítélni, de ez nem túl tudományos, és gyakran idealisztikus, szentimentális módszer.

És persze ez az ateisták (amik mi is vagyunk még egy kicsit) támadási módszere.

Vissza a témához.

Csak egy szó van mindenkire: „bhakta”. De bhakta Rupa Goswami, és a két hete beköltözött ifjú, de a Szentírások alapján aki egyszer énekli az Úr Szent Nevét, vagy ha egyszer evett Prasadamot.

De azért van különbség, ezt mindenki belátja.

Emlékszem én is meglepődtem, hogy a fő Szentírásunkban, a Srimad Bhagavatamban milyen pontos leírást találunk. És persze Srila Prabhupada magyarázatai.

Az Úr Kapila, az Istenség Személyisége így válaszolt: Óh, nemes hölgy! Az odaadó szolgálatnak számtalan útja van, az azt végzők különféle tulajdonságainak megfelelően.

MAGYARÁZAT:   Az egyik ilyen út a Krisna-tudatban végzett tiszta odaadó szolgálat, mivel ennek végzésekor a bhaktának nincs olyan követelése, amit az Úrnak teljesítenie kellene. Az emberek azonban általában egy bizonyos cél érdekében kezdik el az odaadó szolgálatot. Ahogyan a Bhagavad-gíta elmondja, azokat, akik nem tiszták, négyféle szándék vezérli ebben.

Aki anyagi körülményei miatt szenved, azért válik az Úr bhaktájává, s azért fordul Felé, hogy szenvedése enyhüljön. Akinek pénzre van szüksége, azért fordul az Úrhoz, hogy megkérje Őt, javítson anyagi helyzetén. Odaadó szolgálathoz kezdenek azok is, akik nem szenvednek, s nem anyagi segítségre van szükségük, hanem tudásra vágynak, hogy megértsék az Abszolút Igazságot. Ők a Legfelsőbb Úr természetéről kérdeznek.

Ezt a Bhagavad-gíta (7.16) nagyon szépen leírja. Valójában az odaadó szolgálat útja az egyetlen út, de a bhakták helyzete szerint változatos cselekedetekben nyilvánul meg, ahogy azt a következő versek szemléletesen elmagyarázzák.” SB.3.29.6.

Az irigy, büszke, erőszakos, dühös és szakadár gondolkodású ember által végzett odaadó szolgálat a sötétség kötőerejének hatása alatt áll.” SB.3.29.7.

És ez a vers egy odaadó szolgálatot lelkesen végző személyről szól. A magyarázat talán még egyértelműbb és a helyes viszonyulásra is tanácsot ad:

„Aki azért fordul a Legfelsőbb Úr felé, hogy odaadó szolgálatot végezzen Neki, ám büszke, irigy másokra vagy bosszúálló, az a düh hatása alatt áll. Azt gondolja, hogy ő a legjobb bhakta. Az ily módon végzett odaadó szolgálat nem tiszta, hanem kevert, s a legalacsonyabb szinten, a tamasah szintjén áll.

Srila Visvanátha Cakravarti Thakura azt tanácsolja, kerüljük el azt a vaisnavát, akinek jelleme nem megfelelő. Vaisnava az, aki az Istenség Legfelsőbb Személyiségét fogadta el élete végső céljaként, de amíg nem tiszta, s amíg saját céljait tartja szem előtt, addig nem egy kiváló jellemű, elsőrendű vaisnava.

Felajánlhatjuk tiszteletünket neki, mert elfogadta a Legfelsőbb Urat élete végső céljaként, de nem szabad a társaságát keresnünk egy olyan vaisnavának, aki a tudatlanság kötőerejének hatása alatt áll.” SB.3.29.7. magyarázat részlet

És mi a helyzet a szenvedély kötőerejével?

Amikor egy szakadár gondolkodású ember az anyagi élvezetre, a hírnévre és a gazdagságra vágyva imádja a m¡rtikat a templomban, odaadása a szenvedély kötőerejének hatása alatt áll.

„A nem tiszta bhakták, vagyis azok, akik a szenvedély és a tudatlanság kötőerejének hatása alatt állnak, azt gondolják, hogy a Legfelsőbb Úr érdeke az, hogy a bhakták utasításainak eleget tegyen. Az ilyen bhaktáknak csak az jár a fejükben, hogy annyit követeljenek ki az Úrtól érzékkielégítésük érdekében, amennyit csak tudnak. Ez a szakadár gondolkodásmód.”SB.3.29.8 és magyarázat részlet

A jóságban végzett szolgálat már jobban hangzik:

Amikor egy bhakta az Istenség Legfelsőbb Személyiségét imádja, s felajánlja Neki tettei eredményeit, hogy megszabaduljon a gyümölcsöző cselekedetek mámorától, akkor odaadása a jóság kötőerejébe tartozik.” SB.3.29.9.

De utána megkapjuk a pontos leírást:

A vegyítetlen odaadó szolgálat akkor nyilvánul meg, amikor az ember elméje egyszerre vonzódni kezd a mindenki szívében ott lakozó Istenség Legfelsőbb Személyisége transzcendentális nevének és tulajdonságainak hallgatásához. Ahogy a Gangesz vize természetesen hömpölyög az óceán felé, úgy áramlik a Legfelsőbb Úr felé az ilyen odaadó eksztázis, melyet nem zavar meg semmilyen anyagi körülmény.”SB.3.29.10.

süti beállítások módosítása