Rengetegszer hallottam ezt a kérdést, panaszt, stb. Persze ez nem egyedi dolog, hisz ez minden vallásos folyamattal kapcsolatban feljön.

Persze normális dolog, hogy a fát a gyümölcseiről, mint eredményről akarunk megítélni, de ez nem túl tudományos, és gyakran idealisztikus, szentimentális módszer.

És persze ez az ateisták (amik mi is vagyunk még egy kicsit) támadási módszere.

Vissza a témához.

Csak egy szó van mindenkire: „bhakta”. De bhakta Rupa Goswami, és a két hete beköltözött ifjú, de a Szentírások alapján aki egyszer énekli az Úr Szent Nevét, vagy ha egyszer evett Prasadamot.

De azért van különbség, ezt mindenki belátja.

Emlékszem én is meglepődtem, hogy a fő Szentírásunkban, a Srimad Bhagavatamban milyen pontos leírást találunk. És persze Srila Prabhupada magyarázatai.

Az Úr Kapila, az Istenség Személyisége így válaszolt: Óh, nemes hölgy! Az odaadó szolgálatnak számtalan útja van, az azt végzők különféle tulajdonságainak megfelelően.

MAGYARÁZAT:   Az egyik ilyen út a Krisna-tudatban végzett tiszta odaadó szolgálat, mivel ennek végzésekor a bhaktának nincs olyan követelése, amit az Úrnak teljesítenie kellene. Az emberek azonban általában egy bizonyos cél érdekében kezdik el az odaadó szolgálatot. Ahogyan a Bhagavad-gíta elmondja, azokat, akik nem tiszták, négyféle szándék vezérli ebben.

Aki anyagi körülményei miatt szenved, azért válik az Úr bhaktájává, s azért fordul Felé, hogy szenvedése enyhüljön. Akinek pénzre van szüksége, azért fordul az Úrhoz, hogy megkérje Őt, javítson anyagi helyzetén. Odaadó szolgálathoz kezdenek azok is, akik nem szenvednek, s nem anyagi segítségre van szükségük, hanem tudásra vágynak, hogy megértsék az Abszolút Igazságot. Ők a Legfelsőbb Úr természetéről kérdeznek.

Ezt a Bhagavad-gíta (7.16) nagyon szépen leírja. Valójában az odaadó szolgálat útja az egyetlen út, de a bhakták helyzete szerint változatos cselekedetekben nyilvánul meg, ahogy azt a következő versek szemléletesen elmagyarázzák.” SB.3.29.6.

Az irigy, büszke, erőszakos, dühös és szakadár gondolkodású ember által végzett odaadó szolgálat a sötétség kötőerejének hatása alatt áll.” SB.3.29.7.

És ez a vers egy odaadó szolgálatot lelkesen végző személyről szól. A magyarázat talán még egyértelműbb és a helyes viszonyulásra is tanácsot ad:

„Aki azért fordul a Legfelsőbb Úr felé, hogy odaadó szolgálatot végezzen Neki, ám büszke, irigy másokra vagy bosszúálló, az a düh hatása alatt áll. Azt gondolja, hogy ő a legjobb bhakta. Az ily módon végzett odaadó szolgálat nem tiszta, hanem kevert, s a legalacsonyabb szinten, a tamasah szintjén áll.

Srila Visvanátha Cakravarti Thakura azt tanácsolja, kerüljük el azt a vaisnavát, akinek jelleme nem megfelelő. Vaisnava az, aki az Istenség Legfelsőbb Személyiségét fogadta el élete végső céljaként, de amíg nem tiszta, s amíg saját céljait tartja szem előtt, addig nem egy kiváló jellemű, elsőrendű vaisnava.

Felajánlhatjuk tiszteletünket neki, mert elfogadta a Legfelsőbb Urat élete végső céljaként, de nem szabad a társaságát keresnünk egy olyan vaisnavának, aki a tudatlanság kötőerejének hatása alatt áll.” SB.3.29.7. magyarázat részlet

És mi a helyzet a szenvedély kötőerejével?

Amikor egy szakadár gondolkodású ember az anyagi élvezetre, a hírnévre és a gazdagságra vágyva imádja a m¡rtikat a templomban, odaadása a szenvedély kötőerejének hatása alatt áll.

„A nem tiszta bhakták, vagyis azok, akik a szenvedély és a tudatlanság kötőerejének hatása alatt állnak, azt gondolják, hogy a Legfelsőbb Úr érdeke az, hogy a bhakták utasításainak eleget tegyen. Az ilyen bhaktáknak csak az jár a fejükben, hogy annyit követeljenek ki az Úrtól érzékkielégítésük érdekében, amennyit csak tudnak. Ez a szakadár gondolkodásmód.”SB.3.29.8 és magyarázat részlet

A jóságban végzett szolgálat már jobban hangzik:

Amikor egy bhakta az Istenség Legfelsőbb Személyiségét imádja, s felajánlja Neki tettei eredményeit, hogy megszabaduljon a gyümölcsöző cselekedetek mámorától, akkor odaadása a jóság kötőerejébe tartozik.” SB.3.29.9.

De utána megkapjuk a pontos leírást:

A vegyítetlen odaadó szolgálat akkor nyilvánul meg, amikor az ember elméje egyszerre vonzódni kezd a mindenki szívében ott lakozó Istenség Legfelsőbb Személyisége transzcendentális nevének és tulajdonságainak hallgatásához. Ahogy a Gangesz vize természetesen hömpölyög az óceán felé, úgy áramlik a Legfelsőbb Úr felé az ilyen odaadó eksztázis, melyet nem zavar meg semmilyen anyagi körülmény.”SB.3.29.10.

A bejegyzés trackback címe:

https://bhaktijogi.blog.hu/api/trackback/id/tr455143245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása