"Katalinka, szállj el, jönnek a törökök,
Sós kútba tesznek, onnan is kivesznek,
Kerék alá tesznek, onnan is kivesznek,
Ihol jönnek a törökök, mindjárt el is mennek."
Ami persze nem is annyira új.
A vezető óvó néni, Karl Brigitta mataji 2011 tavasza óta fotózza, filmezi a gyerekeket. Ebből összeállított egy hosszabb, másfél órás filmet, amit minden szülő megkapott, de most én egy rövid kis ízelítőt dobtam össze belőle.
Remélem tetszeni fog nektek.
Nekem az egyik első, és kedvenc könyvem volt Srila Prabhupada és Bob Cohen beszélgetése.
Gondoltam, megosztok belőle valamennyit.
A tökéletes tudomány 1972. február 27.
Bob: Mit jelent tudósnak lenni?
Srila Prabhupáda: Tudós az, aki a dolgokat igazi valójukban ismeri.
Bob: Aki azt hiszi, hogy ismeri őket.
Srila Prabhupáda: Tessék?
Bob: Bízik benne, hogy olyannak ismeri a dolgokat, amilyenek valójában.
Srila Prabhupáda: Nem, neki tényleg ismernie kell őket. A tudósnak pontos ismeretekkel kell rendelkeznie, ezért is fordulunk hozzá, ha kíváncsiak vagyunk valamire. Tudós az, aki a maguk igazi valójában ismeri a dolgokat. A „Krisna” név azt jelenti, hogy „a mindenkit vonzó”.
Bob: A mindenkit vonzó.
Srila Prabhupáda: Igen. Ha Isten nem lenne mindenkit vonzó, nem lehetne Isten. Egy ember is attól lesz jelentős, hogy vonzó. Nem igaz?
Bob: De.
Srila Prabhupáda: Istennek tehát vonzónak kell lennie, mégpedig mindenkit vonzónak. Ebből következik, hogy ha Istennek van neve, ha valamilyen néven akarjuk Őt szólítani, akkor az csakis a „Krisna” lehet.
Bob: Miért csak a „Krisna” név?
Srila Prabhupáda: Mert Ő mindenkit vonz. A „Krisna” azt jelenti, hogy „a mindenkit vonzó”.
Bob: Ó, értem már.
Srila Prabhupáda: Igen. Istennek nincs neve, de mi a különböző tulajdonságai alapján különböző neveket adunk neki. Ha egy ember nagyon szép, akkor „szépnek” hívjuk, ha nagyon okos, akkor „bölcsnek”. Tehát a nevet a tulajdonság alapján adjuk. Mivel Isten mindenkit vonz, a Krisna név egyedül Rá illik. Ez a szó azt jelenti, hogy „a mindenkit vonzó”. Ebben minden benne van.
Bob: És mi a helyzet például azzal a névvel, hogy „mindenható”?
Srila Prabhupáda: Igen Ha valaki nem mindenható, hogy lehetne mindenkit vonzó?
Syámasundara [egy amerikai bhakta, Srila Prabhupáda titkára]: Ebben a névben minden benne van.
Srila Prabhupáda: Minden. Biztos, hogy nagyon szép, nagyon bölcs, nagyon hatalmas, nagyon híres
Bob: Krisna a szélhámosokat is vonzza?
Srila Prabhupáda: Hát persze! A szélhámosok között is Ő volt a legnagyobb.
Bob: Tényleg?
Srila Prabhupáda: [nevet] Igen, mert állandóan incselkedett a gopíkkal.
Syámasundara: Incselkedett velük?
Srila Prabhupáda: Igen. Néha, amikor Rádháráni elment otthonról, Krisna rátámadt. Amikor már éppen elesett, felkiáltott: „Krisna, kérlek, ne kínozz!” Erre mindketten a földre zuhantak, s Krisna az alkalmat kihasználva megcsókolta. [nevet] Rádháráni persze ennek nagyon örült, a látszat mégis az volt, hogy Krisna a legnagyobb szélhámos. Ha a szélhámosság nem lenne jelen Krisnában, hogyan létezhetne a világon? A mi felfogásunk az, hogy Isten mindennek a forrása. Ha a szélhámosság nem lenne ott Krisnában, hogyan is nyilvánulhatna meg hiszen mindennek Ő a forrása. De az Ő szélhámossága olyan szeretetreméltó, hogy azt mindenki imádja.
Bob: Mi a helyzet azokkal a gazfickókkal, akik nem annyira szeretetreméltók?
Srila Prabhupáda: A szélhámosság önmagában még nem szeretetreméltó, de Krisna abszolút. Ő Isten, következésképp a szélhámossága is jó. Krisna végtelenül jó. Isten jó.
Bob: Igen.
Srila Prabhupáda: Ezért amikor szélhámosként viselkedik, az is jó. Krisna ilyen. A szélhámosság nem jó, de ha Krisna gyakorolja, a szélhámossága is jóvá válik, mivel Ő abszolút jó. Ezt meg kell értenünk.
Bob: Vannak olyan emberek, akik nem tartják vonzónak Krisnát?
Srila Prabhupáda: Nincsenek. Biztos, hogy mindenki vonzónak fogja találni. Ki ne vonzódna Hozzá? Csak egy példát mondj: „Ez az ember vagy ez az élőlény nem vonzódik Krisnához.” Mutass nekem egy ilyen embert!
Bob: Mondjuk, ha valaki olyan dolgokat akar csinálni az életben, amikről tudja, hogy rosszak, de általuk hatalomra vagy elismerésre vagy pénzre akar szert tenni
Srila Prabhupáda: Igen, folytasd.
Bob: akkor esetleg nem fogja vonzónak találni Istent. Esetleg nem fogja Őt vonzónak találni, mert Isten megbünteti ezért.
Srila Prabhupáda: Nem, nem Isten. Az ilyen ember vonzalma abban áll, hogy hatalomra akar szert tenni. Az emberek hatalomra és gazdagságra vágynak — nem igaz? De nincs senki, aki Krisnánál gazdagabb lenne. Tehát Krisna az, akihez vonzódnak.
Bob: Ha valaki gazdagságra vágyik, és imádkozik Krisnához, gazdag lesz?
Srila Prabhupáda: Természetesen!
Bob: Így is gazdag lehet?
Srila Prabhupáda: Ó, hogyne. Mivel Krisna mindenható, ha valaki Hozzá imádkozik gazdagságért, Krisna gazdaggá fogja tenni.
Bob: Akkor is gazdaggá válhat valaki, ha bűnös életet él, de imádkozik azért, hogy gazdag lehessen?
Srila Prabhupáda: Igen. Krisnához imádkozni nem bűn.
Bob: Ó, értem.
Srila Prabhupáda: [nevetve] Valahogyan imádkozik Krisnához, tehát nem mondhatjuk róla, hogy gonosz.
Bob: Igen.
Srila Prabhupáda: Krisna azt mondja a Bhagavad-gítában: api cet su-durácáro bhajate mám ananya-bhák. Olvastad?
Bob: Igen. Szanszkritul nem tudom, de angolul igen.
Srila Prabhupáda: Hmmm
Bob: „Ha Hozzám imádkozik, még a leggonoszabb ember is”
Srila Prabhupáda: Igen
Bob: „szentté válik.”
Srila Prabhupáda: Helyes. Mihelyt elkezd imádkozni Krisnához, már nem lehet gonosz. Ezért van az, hogy Ő mindenkit vonz. A Védák kijelentik, hogy az Abszolút Igazság, azaz az Istenség Legfelsőbb Személyisége minden gyönyör tárháza: raso vai sam. Az ember azért vágyik mások társaságára, mert abból valamilyen rasát merít.
Bob: Tessék?
Srila Prabhupáda: Valamilyen rasát. Tegyük fel, hogy van egy iszákos ember. Miért iszik? Mert ivás közben valamilyen rasát tapasztal. Az emberek azért vágynak a pénzre, mert a pénz birtoklásából rasát merítenek.
Bob: Mit jelent az, hogy rasa?
Srila Prabhupáda [Syámasundarához]: Mi is a rasa meghatározása?
Syámasundara: Zamat, íz, élvezet, gyönyör.
Bob: Értem már.
Srila Prabhupáda: Élvezetes íz. A Védák tehát kijelentik, hogy raso vai sam. Az íz szó pontos szanszkrit megfelelője az, hogy rasa. [Syámasundara felesége, Málatí lép be, kezében egy tálca étellel.] Mi ez?
Málatí: Sült padlizsán.
Srila Prabhupáda: Ó, Mindenkit Vonzó! Mindenkit Vonzó! [Nevetés.]
Nekem az egyik első, és kedvenc könyvem volt Srila Prabhupada és Bob Cohen beszélgetése.
Gondoltam, megosztok belőle valamennyit.
A tökéletes tudomány 1972. február 27.
Bob: Mit jelent tudósnak lenni?
Srila Prabhupáda: Tudós az, aki a dolgokat igazi valójukban ismeri.
Bob: Aki azt hiszi, hogy ismeri őket.
Srila Prabhupáda: Tessék?
Bob: Bízik benne, hogy olyannak ismeri a dolgokat, amilyenek valójában.
Srila Prabhupáda: Nem, neki tényleg ismernie kell őket. A tudósnak pontos ismeretekkel kell rendelkeznie, ezért is fordulunk hozzá, ha kíváncsiak vagyunk valamire. Tudós az, aki a maguk igazi valójában ismeri a dolgokat. A „Krisna” név azt jelenti, hogy „a mindenkit vonzó”.
Bob: A mindenkit vonzó.
Srila Prabhupáda: Igen. Ha Isten nem lenne mindenkit vonzó, nem lehetne Isten. Egy ember is attól lesz jelentős, hogy vonzó. Nem igaz?
Bob: De.
Srila Prabhupáda: Istennek tehát vonzónak kell lennie, mégpedig mindenkit vonzónak. Ebből következik, hogy ha Istennek van neve, ha valamilyen néven akarjuk Őt szólítani, akkor az csakis a „Krisna” lehet.
Bob: Miért csak a „Krisna” név?
Srila Prabhupáda: Mert Ő mindenkit vonz. A „Krisna” azt jelenti, hogy „a mindenkit vonzó”.
Bob: Ó, értem már.
Srila Prabhupáda: Igen. Istennek nincs neve, de mi a különböző tulajdonságai alapján különböző neveket adunk neki. Ha egy ember nagyon szép, akkor „szépnek” hívjuk, ha nagyon okos, akkor „bölcsnek”. Tehát a nevet a tulajdonság alapján adjuk. Mivel Isten mindenkit vonz, a Krisna név egyedül Rá illik. Ez a szó azt jelenti, hogy „a mindenkit vonzó”. Ebben minden benne van.
Bob: És mi a helyzet például azzal a névvel, hogy „mindenható”?
Srila Prabhupáda: Igen Ha valaki nem mindenható, hogy lehetne mindenkit vonzó?
Syámasundara [egy amerikai bhakta, Srila Prabhupáda titkára]: Ebben a névben minden benne van.
Srila Prabhupáda: Minden. Biztos, hogy nagyon szép, nagyon bölcs, nagyon hatalmas, nagyon híres
Bob: Krisna a szélhámosokat is vonzza?
Srila Prabhupáda: Hát persze! A szélhámosok között is Ő volt a legnagyobb.
Bob: Tényleg?
Srila Prabhupáda: [nevet] Igen, mert állandóan incselkedett a gopíkkal.
Syámasundara: Incselkedett velük?
Srila Prabhupáda: Igen. Néha, amikor Rádháráni elment otthonról, Krisna rátámadt. Amikor már éppen elesett, felkiáltott: „Krisna, kérlek, ne kínozz!” Erre mindketten a földre zuhantak, s Krisna az alkalmat kihasználva megcsókolta. [nevet] Rádháráni persze ennek nagyon örült, a látszat mégis az volt, hogy Krisna a legnagyobb szélhámos. Ha a szélhámosság nem lenne jelen Krisnában, hogyan létezhetne a világon? A mi felfogásunk az, hogy Isten mindennek a forrása. Ha a szélhámosság nem lenne ott Krisnában, hogyan is nyilvánulhatna meg hiszen mindennek Ő a forrása. De az Ő szélhámossága olyan szeretetreméltó, hogy azt mindenki imádja.
Bob: Mi a helyzet azokkal a gazfickókkal, akik nem annyira szeretetreméltók?
Srila Prabhupáda: A szélhámosság önmagában még nem szeretetreméltó, de Krisna abszolút. Ő Isten, következésképp a szélhámossága is jó. Krisna végtelenül jó. Isten jó.
Bob: Igen.
Srila Prabhupáda: Ezért amikor szélhámosként viselkedik, az is jó. Krisna ilyen. A szélhámosság nem jó, de ha Krisna gyakorolja, a szélhámossága is jóvá válik, mivel Ő abszolút jó. Ezt meg kell értenünk.
Bob: Vannak olyan emberek, akik nem tartják vonzónak Krisnát?
Srila Prabhupáda: Nincsenek. Biztos, hogy mindenki vonzónak fogja találni. Ki ne vonzódna Hozzá? Csak egy példát mondj: „Ez az ember vagy ez az élőlény nem vonzódik Krisnához.” Mutass nekem egy ilyen embert!
Bob: Mondjuk, ha valaki olyan dolgokat akar csinálni az életben, amikről tudja, hogy rosszak, de általuk hatalomra vagy elismerésre vagy pénzre akar szert tenni
Srila Prabhupáda: Igen, folytasd.
Bob: akkor esetleg nem fogja vonzónak találni Istent. Esetleg nem fogja Őt vonzónak találni, mert Isten megbünteti ezért.
Srila Prabhupáda: Nem, nem Isten. Az ilyen ember vonzalma abban áll, hogy hatalomra akar szert tenni. Az emberek hatalomra és gazdagságra vágynak — nem igaz? De nincs senki, aki Krisnánál gazdagabb lenne. Tehát Krisna az, akihez vonzódnak.
Bob: Ha valaki gazdagságra vágyik, és imádkozik Krisnához, gazdag lesz?
Srila Prabhupáda: Természetesen!
Bob: Így is gazdag lehet?
Srila Prabhupáda: Ó, hogyne. Mivel Krisna mindenható, ha valaki Hozzá imádkozik gazdagságért, Krisna gazdaggá fogja tenni.
Bob: Akkor is gazdaggá válhat valaki, ha bűnös életet él, de imádkozik azért, hogy gazdag lehessen?
Srila Prabhupáda: Igen. Krisnához imádkozni nem bűn.
Bob: Ó, értem.
Srila Prabhupáda: [nevetve] Valahogyan imádkozik Krisnához, tehát nem mondhatjuk róla, hogy gonosz.
Bob: Igen.
Srila Prabhupáda: Krisna azt mondja a Bhagavad-gítában: api cet su-durácáro bhajate mám ananya-bhák. Olvastad?
Bob: Igen. Szanszkritul nem tudom, de angolul igen.
Srila Prabhupáda: Hmmm
Bob: „Ha Hozzám imádkozik, még a leggonoszabb ember is”
Srila Prabhupáda: Igen
Bob: „szentté válik.”
Srila Prabhupáda: Helyes. Mihelyt elkezd imádkozni Krisnához, már nem lehet gonosz. Ezért van az, hogy Ő mindenkit vonz. A Védák kijelentik, hogy az Abszolút Igazság, azaz az Istenség Legfelsőbb Személyisége minden gyönyör tárháza: raso vai sam. Az ember azért vágyik mások társaságára, mert abból valamilyen rasát merít.
Bob: Tessék?
Srila Prabhupáda: Valamilyen rasát. Tegyük fel, hogy van egy iszákos ember. Miért iszik? Mert ivás közben valamilyen rasát tapasztal. Az emberek azért vágynak a pénzre, mert a pénz birtoklásából rasát merítenek.
Bob: Mit jelent az, hogy rasa?
Srila Prabhupáda [Syámasundarához]: Mi is a rasa meghatározása?
Syámasundara: Zamat, íz, élvezet, gyönyör.
Bob: Értem már.
Srila Prabhupáda: Élvezetes íz. A Védák tehát kijelentik, hogy raso vai sam. Az íz szó pontos szanszkrit megfelelője az, hogy rasa. [Syámasundara felesége, Málatí lép be, kezében egy tálca étellel.] Mi ez?
Málatí: Sült padlizsán.
Srila Prabhupáda: Ó, Mindenkit Vonzó! Mindenkit Vonzó! [Nevetés.]
Pár napja fedeztem fel a facebook-on és nem hittem a szememnek, fülemnek.
Tökéletes black metálos külsőségekkel, zenével vannak elhörögve az ételek elkészítése.
A fő poén persze az benne, hogy ehhez a műfajhoz sok vér, (színpadon is) megölt, feláldozott állatok állnak közelebb, nem pedig a jámbor zöldségevés.
A számomra ismeretlen alkotónak rengeteg energiájába kerülhetett ezt elkészíteni csak úgy „poénból”, nem is tudom mi lehetett az eredeti szándéka.
Mindenesetre sokan megnézték, az 1. részt majdnem 2 millióan!
Ha e miatt áll le valaki a húsevéssel (vagy legalább csökkenti) akkor már megérte.
Csak erős idegzetűeknek és hallójáratúaknak itt egy indiai lakoma elkészítése brutálban előadva:
Ez az első év amikor már nagyon tudatosan készült a fiam erre az eseményre. Magyarán: várta nagyon.
Az oviban van egy nagy öröknaptár, amin be van jelölve mindenki szülinapja és együtt ünnepelik meg.
A közös tortázás/sütizés mellett mindenkiről van egy kis felolvasás, amit nagyon élveznek a gyerekek.
Íme ez Szubál „meséje”:
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy házaspár, akik már régóta együtt voltak és szeretették volna, ha egy kedves kis gyermekkel lenne teljes a család.
Talán kicsit sokat vártak, de megérte, hisz nem akármilyen fiú érkezett.
Már a pocakban is nagyon aktív volt, amilyen ügyesen rúgja most a labdát, úgy lökdöste pici lábaival mamája hasát.
Kibújni se sikerült egyszerűen. Néhány hetet ráhúzott, majd a szülés is majdnem egy teljes napos lett.
A kis Szubál először apukája kezében landolt és rögtön tágra nyitott szemmel fürkészte a világot. Ezt a szokását azóta is megtartotta, minden érdekli ami körülötte történik.
A kórházból hazafelé úton még benézett szüleivel Sri Sri Dayal Nitai Vijaya Gaurangához. Bár édesen aludt, ekkor mégis elmosolyodott. Azóta is nagyon vidám kisfiú, nagyokat nevet és másokat is jókedvre derít.
Persze, ha valami szomorú történik, akkor könnyen megjelennek az óriás könnycseppek és legörbül a pici szája. Nem nehéz megvigasztalni, egy kis szeretet és minden rendben.
Hamar összebarátkozott a többi kis bhaktával. Amikor Krisnapriya mataji vigyázott rá, akkor sokat volt együtt Vénugopállal, majd kicsit később Balagopállal és Vimalával. Sokszor jár át a szomszédba Advaitéhoz, sőt még nyaraltak is együtt. Gauranga-lila és Taruni is kedves pajtás, Nirmalával és Annavédával is sokat játszik, Rádha-lilát és Lila-kirtanát is sokat emlegeti otthon.
Rúpával és Golokával még csak ismerkednek, hisz csak most kerültek az oviba, de Szubi szerencsére mindenkit hamar megszeret.
Gitár lett a kedvenc játéka először, van otthon is belőle egy pár ezekkel koncertezik gyakran. Ez a jele az oviban is. Persze sok kedvenc van, amik időről időre változnak, és újra visszatérnek.
Már másfél éve jár az oviban, ahova néhány ritka napon kívül mindig nagyon vár. Rengeteg sok szép dolgot tanul ott az óvó néniktől és a többi kis bhaktától.
A mai napra is nagyon készült és ezt a szép tortát készítette az anyukájával, hogy mindenkit megvendégeljen.”
Egyszer megkérdeztek egy interjúban, hogy mint zenész milyen albumok voltak rám nagy hatással és a Queensryche „Operation : Mindcrime” az elsők között volt.
Persze ez nem lenne elég ok arra, hogy itt írjak róla.
Ez egy koncept-lemez, ami azt jelenti, hogy egy történetet mond el, olyasmi, mint egy rock-opera. Amikor 1988-89 körül először hallottam rögtön tudni akartam, hogy miről szól, de nehéz volt találni valakit, aki lefordítja.Most már nem kell ilyennel bajlódni, itt leírja a wikipedia.
Akkor számomra nagyon távoli volt minden belőle. Fogalmam se volt róla, hogy mi az a kábítószer, meg mi az a politikai manipuláció. Ezeknek nyoma sem volt Magyarországon.Most már…
Szóval tanulságos lehet mindenkinek.
A zenekar koncertjein gyakran eljátszották a teljes albumot és a háttérben vetítés is ment hozzá. Ez akkoriban különleges volt. Szerintem zeneileg, hangzásban is zseniális.
Itt megnézheted, meghallgathatod, ha nem rettensz el egy kis dallamos metaltól.