Itt olvashatod az előző részt.

Bob:   De vajon azt meg kell-e tanítani, hogy hogyan lehet hidrogénből és oxigénből vizet létrehozni? Azt, hogy milyen eljárással lehet a kettőt elégetni — ezt is meg kell tanítani? Vagyis azt, hogy hidrogént és oxigént együtt elégetünk
Srila Prabhupáda:   Ez másodlagos. Ez nem túl bonyolult. Például Málatí ma purit [indiai kenyérféleség] sütött. Fogta a lisztet és a ghít [tisztított vaj], és készített belőlük purit. De ha nem lett volna ghí és liszt, hogy tudott volna purit csinálni? A Bhagavad-gítában szerepel egy kijelentés: „A víz, a föld, a levegő, a tűz — ezek mind az Én energiáim.” Mi a tested? Ez a külső test nem más, mint a te energiád. Érted? A testedet a te energiád alkotja. Például ha eszem
Bob:   Igen
Srila Prabhupáda:   termelek bizonyos mennyiségű energiát, s ezáltal a testem fenn tud maradni.
Bob:   Ó, értem.
Srila PrabhupadaSrila Prabhupáda:   Vagyis a tested a te energiádból épül fel.
Bob:   De amikor eszünk, az ételben benne van a nap energiája is.
Srila Prabhupáda:   Akkor mondok egy példát. Amikor megemésztem az ételt, energiát termelek, és ez működteti a testem. Ha az energiaellátás nem megfelelő, a test legyengül vagy megbetegszik. A te testedet a te energiád építi fel, a hatalmas kozmikus testet — az univerzumot — pedig Krisna energiája. Ezt nem tagadhatod. Ahogy a te testedet a te enegiád alkotja, ugyanígy az univerzum testét is valakinek az energiája alkotja. Ez a valaki Krisna. [Hosszú szünet.]
Bob:   Ezen még gondolkodnom kell, hogy megértsem.
Srila Prabhupáda:   Mit kell itt megérteni? Ez tény! [Nevet.] A hajad mindennap nő valamennyit. Miért? Mert rendelkezel energiával.
Bob:   S ezt abból nyerem, amit megeszek.
Srila Prabhupáda:   Mindegy, hogy honnan nyered, a lényeg, hogy valahogyan hozzájutottál ehhez az energiához, s ennek köszönhető, hogy nő a hajad. Ahogy a te testedet a te energiád hozta létre, ugyanígy a hatalmas kozmikus megnyilvánulás Isten energiájából kellett hogy létrejöjjön. Ez tény! Nem a te energiádból.
Bob:   Ó, értem már.
Egy bhakta:   Mint ahogy az univerzum bolygói nem a Nap energiájából állnak? Nem a Nap energiájának a termékei?
Srila Prabhupáda:   De igen, de ki hozta létre a Napot? Ez is Krisna energiája. Hőből áll, Krisna pedig kijelenti: „Bhumir ápo 'nalo váyuh — a hő az Én energiám.” A Nap Krisna hőenergiáját képviseli. Nem a te energiádat. Nem állíthatod, hogy te csináltad a Napot. Valakinek azonban létre kellett hoznia, s Krisna kijelenti, hogy Ő volt az, aki létrehozta, mi pedig hiszünk a szavaiban. Ezért vagyunk „Krisnások”.
Bob:   Krisnások?
Srila Prabhupáda:   Igen. A mi tudásunk tökéletes. Ha azt mondom, hogy a hő Krisna energiája, ezt nem tudod megcáfolni, mivel nem a te energiád. A te testedben is van bizonyos mennyiségű hő. Ugyanígy a többi hő is valakinek az energiája. S ki ez a valaki? Krisna. Krisna kijelenti: „Igen, ez az én energiám.” Az én tudásom tehát tökéletes. Mivel a legnagyobb tudós álláspontját fogadom el, a legnagyobb tudós vagyok. Lehet, hogy egyébként egy ostoba vagyok, de mivel a legkiválóbb tudóstól származik a tudásom, a legkiválóbb tudós vagyok. Nem igaz?
Bob:   Tessék?
Srila Prabhupáda:   Nem jelent gondot, hogy a legnagyobb tudóssá váljak, mivel a tudásom a legnagyobb tudóstól, Krisnától származik. [Hosszú szünet.] „Ez a föld, a víz, a tűz, a levegő, az éter, az elme, az intelligencia, az ego — ezek alkotják az Én nyolcféle különálló energiámat.”
Bob:   Különálló energiák?
Srila Prabhupáda:   Igen. Mint ahogy ez a tej is. Mert mi ez a tej? A tehén különálló energiája. [Syámasundara és Bob először meglepődnek, aztán elnevetik magukat.] Nem így van? A tej a tehén különálló energiájának a megnyilvánulása.
Syámasundara:   Egyfajta melléktermék?
Srila Prabhupáda:   Igen.
Bob:   Mit jelent az, hogy ez az energia különáll Krisnától?
Srila Prabhupáda:   A „különálló” azt jelenti, hogy a tehén testéből jött létre, de nem egyenlő a tehénnel. Ezt jelenti a különállás.
Bob:   Ez a Föld tehát, és minden más is, Krisnából jött létre, de nem Maga Krisna?
Srila Prabhupáda:   Nem Maga Krisna. Vagy úgy is mondhatjuk, egyidejűleg Krisna is, meg nem is. Ez a mi filozófiánk. Egység és különbözőség. Nem állíthatod, hogy ezek a dolgok különböznek Krisnától, mert Nélküle nem létezhetnének. Ugyanakkor azt sem mondhatod, hogy „Akkor inkább a vizet imádom. Minek imádnám Krisnát?” A panteisták azt állítják, hogy mivel minden Isten, mindegy, mit teszünk, hiszen az úgyis Isten-imádat. Ezt hívják máyáváda filozófiának: mivel minden Istenből áll, ezért minden Isten. A mi filozófiánk ezzel szemben az, hogy minden Isten, ugyanakkor mégsem az.
Bob:   Akkor mi az, ami ezen a földön Isten? Van egyáltalán valami, ami ezen a földön Isten?
Srila Prabhupáda:   Igen. Hiszen minden Isten energiájából áll. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ha az ember egy tetszőleges dolgot imád, akkor Istent imádja.
Bob:   Akkor mi az a földön, ami nem máyá [illúzió]? A
Srila Prabhupáda:   Máyá azt jelenti, hogy „energia”.
Bob:   Energia?
Srila Prabhupáda:   Igen. A máyá szó másik jelentése pedig az, hogy „illúzió”. Az ostoba emberek az energiát az energia forrásának vélik. Ez máyá. Vegyük például a napfényt. A napfény behatol a szobába. A napfény a Nap energiája, de ettől még nem mondhatod, hogy a Nap hatolt be a szobádba. Ha valóban ez történne, akkor a szoba, veled együtt, abban a pillanatban megsemmisülne. Annyi időd sem lenne, hogy felfogd, mi is történt. Nem igaz?
Bob:   De.
Srila Prabhupáda:   De azt sem mondhatod, hogy a napfény nem a Nap. Ugyanakkor mégsem az. A Nap is, meg nem is. Mindkettő igaz. Ez a mi filozófiánk. Acintya-bhedábheda: felfoghatatlan. Anyagi érzékekkel nem lehet felfogni, hogy valami lehet egy időben pozitív is meg negatív is. Ezt nem lehet elképzelni. Ilyen a felfoghatatlan energia is. S mivel minden energia Krisnáé, Krisna bármilyen energiából megjelenhet. Ha tehát Krisnának egy agyagból, kőből vagy valamilyen más anyagból készült formáját imádjuk, az Krisna. Nem mondhatjuk, hogy nem Krisna. Amikor Krisnának ezt a fémből öntött formáját [a templomi murtit] imádjuk, az Krisna. Ez tény, hiszen a fém Krisna egyik energiája, s ezért nem különbözik Tőle. Krisna olyan képességekkel rendelkezik, hogy teljes Lényével meg tud jelenni az energiában. A murti-imádat tehát nem valamiféle pogányság, hanem valóban Isten imádása — feltéve, ha tudjuk, mi ennek a módja.
Bob:   Ha valaki tudja a módját, akkor a murti Krisnává válik?
Srila Prabhupáda:   Nem válik Krisnává, mert már eleve Krisna.
Bob:   A murti tehát Krisna, de csak akkor, ha tudjuk, hogyan kell ezt csinálni?
Srila Prabhupáda:   Igen. Ahogyan ez a villanydrót is áramot jelent. Aki érti a módját, áramhoz juthat belőle.
Syámasundara:   Különben csak drót.
Srila Prabhupáda:   Pontosan.
Bob:   Ha tehát készítek egy szobrot Krisnáról, akkor az addig nem Krisna, amíg
Srila Prabhupáda:   De igen, Krisna, csak éppen ismerned kell azt a folyamatot, melynek révén megértheted, hogy az Krisna. Mert az Krisna.
Bob:   Nem csupán agyag és sár.
Srila Prabhupáda:   Nem. Az agyagnak Krisna nélkül nincs önálló léte. Krisna azt mondja, hogy az az Ő energiája. Az energiát és az energia forrását nem lehet különválasztani egymástól. Lehetetlen. A hőt sem lehet különválasztani a tűztől, pedig a tűz különbözik a hőtől, s a hő is különbözik a tűztől. A hőt fel lehet használni anélkül, hogy az ember hozzáérne a tűzhöz. A tűz, annak ellenére, hogy hőt áraszt magából, megőrzi eredeti azonosságát. Ugyanígy, habár különböző energiái révén Krisna teremt mindent, továbbra is Krisna marad. A máyávádí filozófusok azt hiszik, hogy ha Krisna minden, akkor Krisna önálló léte szükségszerűen elvész. Ez materialista gondolkodás. Ha például kortyonként megiszom ezt a tejet, a végén nem marad belőle semmi — az egész eltűnik a gyomromban. Krisna azonban nem ilyen. Ő mindenható. Mi folyamatosan használjuk az Ő energiáját, de Ő továbbra is ugyanúgy jelen van. Ez olyan, mint amikor egy férfi korlátlanul sok gyermeket nemz, mégis ugyanolyan marad. Ez egy meglehetősen durva példa, de a lényeg, hogy attól nem fog megsemmisülni, hogy száz gyermeket nemzett. Ugyanígy Isten — Krisna —, annak ellenére, hogy végtelen sok gyermeke van, zavartalanul létezik tovább.
purnasya purnam ádáya
purnam evávasisyate
„Mivel Ő a teljes egész, annak ellenére, hogy megannyi teljes egység árad ki Belőle, maradéktalanul megőrzi teljességét.” Ez a Krisna-tudat. Krisna sohasem szűnik meg létezni. Krisna nagyon hatalmas — ezért is vonz mindenkit. Ez Krisna energiájának egyik megnyilvánulása, de Ő végtelen sok energiával rendelkezik. Ha tanulmányozzuk Krisna energiáját, az csak az érem egyik oldala, az egésznek csak egy része. Ha tehát folytatod a Krisnáról szóló tanulmányaidat, akkor ez maga a Krisna-tudat. Ez nem valami humbug — „talán”, „esetleg mégsem”. Egyáltalán nem! Ez létezik, ez valóság!
Syámasundara:   És a tanulmányozásnak soha nincs vége.
Srila Prabhupáda:   Hát persze hogy nincs! Hiszen Krisna energiája


A bejegyzés trackback címe:

https://bhaktijogi.blog.hu/api/trackback/id/tr755142943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása