Tegnap leckét tartottam a templomban. Erre készültem eddig a legtöbbet. Kb. másfél évet…
A hangminőség elég gyenge, de majd legközelebb jobb lesz. Itt tudod meghallgatni és letölteni:
Drága fiaim! Mindannyian a szívemből születtetek, amely minden lelki tulajdonság bölcsője. Ne legyetek hát olyanok, mint a materialista és irigy emberek! Fogadjátok el legidősebb fivéreteket, Bharatát, aki oly kiváló az odaadó szolgálatban! Ha Bharatát szolgáljátok, azzal Engem is szolgáltok, és a népet is vezetitek.
MAGYARÁZAT: Ebben a versben a hridaya szó a szívre utal, amit urahnak, mellkasnak is neveznek. A szív a mellkasban helyezkedik el, és noha gyakorlatilag a fiúgyermek a nemi szervek segítségével jön világra, valójában a szívből születik. A szív állapotának megfelelően ölti fel a sperma egy test formáját. A védikus szokások szerint ezért amikor valaki gyermeket nemz, a szívét meg kell tisztítania a garbhádhána rituális szertartással. Risabhadeva szíve mindig lelki volt és mentes minden szennyeződéstől, ezért a szívéből született fiúk valamennyien lelki beállítottságúak voltak. Risabhadeva ennek ellenére azt mondta, hogy legidősebb fia áll a legmagasabb szinten, és azt tanácsolta a többieknek, hogy szolgálják őt. Valamennyi ifjabb fivérnek az mondta, hogy hűségesen szolgálják Bharata Maháráját.
Felvetődhet az a kérdés, miért kell az embernek a családtagokhoz ragaszkodnia — hiszen korábban az Úr azt tanácsolta, hogy ne vonzódjunk az otthonhoz és a családhoz. Emellett azonban van egy másik tanács is: mahíyasám páda-rajo-bhiseka, szolgálnunk kell a mahíyánt, azt, aki fejlett lelki szinten áll. Mahat-sevám dváram áhur vimukteh: a mahat, az emelkedett bhakta szolgálata megnyitja előttünk a felszabadulás útját. Risabhadeva családját nem szabad közönséges anyagi családhoz hasonlítanunk. Legidősebb fia, Bharata Mahárája különösen kiemelkedő volt, így aztán a többi fiúnak apjuk azt javasolta, hogy szolgálatukkal tegyék őt elégedetté. Ez volt a kötelességük.
A Legfelsőbb Úr arra kérte Bharata Maháráját, hogy legyen ő a bolygó legfőbb uralkodója. Ez valójában a Legfelsőbb Úr terve. A kuruksetrai csatában Krisna azt akarta, hogy Yudhisthira Mahárája legyen a bolygó legfőbb ura, és sohasem akarta, hogy Duryodhana foglalja el a trónt. Ahogy az előző versben olvashattuk, az Úr Risabhadeva szíve hridayam yatra dharmah. A Bhagavad-gitá a dharma jellemzőjét is elmagyarázza: meghódolás az Istenség Legfelsőbb Személyiségének. Az Úr a dharma védelmében (paritránáya sádhunám) mindig azt akarja, hogy bhaktája uralkodjon a Földön. Akkor minden rendben lesz, és ez mindenkinek a javára válik.
Ha egy démon kerül a Föld uralkodójának trónjára, az csak káoszhoz vezet. Jelen pillanatban a világ egyre inkább egy demokratikus út elfogadására hajlik, ám minden embert beszennyez a szenvedély és a tudatlanság kötőereje, ezért nem tudják kiválasztani a megfelelő személyt, aki a kormány élére állhatna. A tudatlan sudrák szavazataikkal megválasztanak egy elnököt, aki így maga is sudra, s ezzel az egész kormányt nyomban beszennyezik.
Ha az emberek szigorúan követnék a Bhagavad-gitá elveit, akkor olyan embert választanának meg, aki az Úr bhaktája, s akkor a kormány magától értetődően jó kormány lenne. Risabhadeva ebből az okból javasolta, hogy Bharata Mahárája legyen a bolygó uralkodója. Egy bhaktát szolgálni annyit jelent, mint a Legfelsőbb Urat szolgálni, mert a bhakta mindig az Urat képviseli. Ha egy bhakta áll a kormány élén, az államvezetés mindenki számára kedvező és hasznos.
Srimad Bhagavatam 5. ének 5. fejezet 20. vers
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.