A Hűségről

2009.09.24. 06:25

A napokban beszélgettem egy bhakta barátommal, akinek komoly gondjai vannak a házasságában, nem jönnek ki jól a feleségével és nemrég kiderült hogy más felé kacsingat(ott) az oldalborda. Ez onnan jutott eszembe, hogy ma olvastam, hogy az Országgyűlés elfogadta az ptk-t (Polgári Törvénykönyvet), benne ilyenekkel:

„Komoly vitákat váltott ki a törvény megalkotása során, hogy a házasság intézményének szabályozásakor a törvényalkotó elhagyta a házastársak kötelezettségei közül a hűséget. Az új Ptk. ehelyett együttműködési kötelezettséget ír elő a házastársaknak. Ez a módosítás komoly tiltakozást váltott ki az ellenzéki képviselők körében, de végül benne maradt a törvényszövegben.”

Ennél a bhaktánál is nem az a gond, hogy volt egy hiba, mert az előfordul, ahogy a Bhagavatamban is áll (remélem senki sem háborodik fel rajta, mert ezt egy nő mondja!):

„Urvasi így szólt: Kedves királyom, te férfi vagy s hős! Ne légy türelmetlen, és ne mondj le az életedről! Légy józan, s ne hagyd, hogy az érzékek legyőzzenek, mint a rókák! Ne engedd, hogy a rókák felfaljanak, azaz ne kerülj az érzékeid irányítása alá! Értsd meg inkább, hogy a nő szíve olyan, mint a rókáé! Nem érdemes nőkkel barátságot kötni.
A nők általában kegyetlenek és fortélyosak. A legkisebb sértést sem tűrik el. Saját boldogságukért bármilyen vallástalan dologra képesek, s így még attól sem riadnak vissza, hogy hűséges férjüket vagy fivérüket megöljék.
A nőket nagyon könnyen megrontják a férfiak. A beszennyezett nők ezért elhagyják annak a férfinak a társaságát, aki a jóakarójuk, és ostobákkal kötnek hamis barátságot. Valójában mindig újabb és újabb barátokat keresnek.”

Srimad Bhagavatam 9. ének 14. fejezet 36-38 vers

A probléma az a fenti pár női oldalával, hogy már nem is látja nagy hibának a hűtlenséget. Sőt, a férj a hibás, mert nem törődött vele eléggé. Ha fordítva történt volna az eset nem valószínű, hogy ugyanilyen megértő lett volna a házastársával, mint saját magával.

Sajnos ilyen önzőek vagyunk, egy dolog számít, hogy most épp mi a jó nekem, minden más leszarva. Ameddig ezen nem tudunk változtatni, addig hiába adjuk ki magunkat krisnásnak, kereszténynek, vagy bárminek, itt fogunk rohadni az anyagi világban az idők végezetéig.

Bocs, most nincs hepiend. Gondolkozz és dönts helyesen.

A bejegyzés trackback címe:

https://bhaktijogi.blog.hu/api/trackback/id/tr155141992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ninmami · http://www.bujinkankagamidojo.hu 2009.09.25. 06:50:31

Szerintem mostmar teljesen felesleges abban dagonyazni hogy a nok vagy a ferfiak ilyenek vagy olyanok. Az ember eredendoen nem tokeletes leny, nagyon konnyen a negativ erzelmek hatasa ala kerul. Mindenki. Egy Turorudiban fogadok hogy meg a bhaktak is :) Es azt sem tudhatjuk biztosan, hogy a feleseg a ferjenek hany ilyen "egy dolog számít, hogy most épp mi a jó nekem" hozzaallasa utan keseredett meg. Nem tudhatjuk. Ne iteljunk. (Mi sem vagyunk jobbak, csak lehet hogy nem vesszuk eszre. Nagy trukkokre kepes az ego. Elhiteti velunk hogy mi mar bizony haladobb gyakorlok vagyunk oszt' a nagy ... csudat.) A lenyeg most nekik eldonteni, hogy akarjak-e a mindketten kapcsolatot, ertekes-e nekik annyira a masik hogy meg akarjak menteni vagy nem. Ha nem, vagy nem mindkettojuknek, akkor nincs mirol beszelni. Azonban ha igen, akkor most itt az ideje hogy dolgozzanak rajta. Eloszor is gondolkozzanak a kerdesen: "Vajon hol rontottam el?" es ne azon: "Vajon hol rontotta el?" Ha ugy latja mindket fel hogy sehol: akkor ime egy ujabb gondolkozni valo: "Semmi nincs ok nelkul". Ha ezeket jozanul atlatjak, akkor lehet tovabblepni. De mindketto dolgozzon rajta! A sok barati "bolcs" tanacs meg nagyon sok hazassag szethullasahoz vezetett mar, mert nem elfogulatlan tanacsokat adtak a baratok, hanem az egyik fel iranti puszta joakaratbol olyat ami az adott fel erdekeit vedi. Altalaban a masik fel elleneben. Ahelyett hogy olyat adtak volna ami mindketto javat szolgalta volna, igaz, munkasabb uton megvalositva. Ez nem rosszindulatbol vagy szamitasbol ered, hanem a nemtudasbol. Ezert az egyutterzeshez fontos hogy a bolcsesseg is meglegyen. Szerintem.

gaobr 2009.09.25. 07:30:01

Hari! A hattyúk több kultúrkörben is a hűség jelképei, a szivecskén kívül is remek választás volt az illusztrációhoz. Rám is ezért került fel egy anno :-) g

Ismeretlen_117989 2009.09.25. 10:55:01

Kedves Ninmami! Köszönöm a szép és hosszú kommentet. Úgy gondolom sok dologban egyetértünk és néhányban nem teljesen. Vagy lehet, hogy nem fejtettem ki eléggé, de most itt az alkalom: 1. Én azt gondolom érdemes ismerni a férfi és a női természet előnyét és hátrányát. Mint egy fegyvernél (hogy stílszerű legyek ), nincs jó vagy rossz eszköz csak különböző előnyök és hátrányok. De ezt érdemes tudni, még ha alkalomadtán nincs is más választásunk. 2. Nyertél, tied a túrórudi, a bhakták se tökéletesek. De az elvek igen. Amiről én akartam beszél az az, hogy az elveket ne adjuk fel és főleg ne gyártsunk újakat helyette. 3. A család a társadalom legfontosabb egysége és kell, hogy bizonyos elvek megmaradjanak. Ebből a házastárs az egyetlen ami választható, a többi adott. Nem hiszem, hogy bárki komolyan gondolná azt, hogy nem jövök ki jól a gyerekkel és választok egy másikat az oviból. Bár ma már minden elképzelhető. Lehet, hogy én vagyok régimódi, de én így gondolkodok a házasságról: ha nincs valami extrém indok, akkor fenn kell tartani. 4. Természetesen, abban igazad van, hogy ehhez mindkét oldal szép viselkedése is ott kell, hogy legyen. De ahogy te mondtad senki se tökéletes és ez nem indok arra, hogy kidobják… 5. Én nem a személyeket ítélem el (a természetemből adódóan ez nem is menne), hanem a cselekedetet. 6. Igazad van, óvatosnak kell lenni a „baráti” tanácsokkal. Az említett ügyből pont ki is szálltam, de annak sok oka volt. Remélem, nem volt semmi bántó abban amit írtam. Még egyszer, köszönöm a hozzászólást, sokat tanultam belőle. vgd

balanuja.das 2009.09.25. 12:51:42

Azért a hűség mindenképpen egy 2személyes dolog.igenis mindkét fél hibás,ha valaki félrelép.Ha egy férj/feleség elégedett, akkor nem keresné másnál a boldogságot.persze tudjuk,hogy a női természet ilyen meg olyan,de a férfiakat sem kell félteni.Azért vagyunk családosok,mert szükségünk van egy kapcsolatra az ellenkező nem tagjával. Ha ez a kapcsolat működik,akkor kapunk belőle egy erős védelmet,és egy viszonylagos boldogságérzetet.De ha nem, akkor a természetünk szerint valaki másnál fogjuk keresni ezt a menedéket.Aki 5+ éve házas,az tudja mit jelent ez... mindenesetre Srila Prabhupda ezt írja az egyik magyarázatában: "A bűnös nemi kapcsolat ezért szigorúan tilos. Az embernek meg kell elégednie törvényes feleségével, mert a legkisebb félrelépés is zavart okoz. Egy Krisna-tudatos családosnak mindig emlékeznie kell erre. Legyen elégedett egy feleséggel, és a Hare Krisna mantra éneklésével éljen békességben, másképp bármelyik pillanatban elbukhat, s elvesztheti jó lehetőségeit, ahogy ezt Ajámila esete is mutatja."

tanide 2009.09.25. 21:56:54

Annyira jó lenne már ha a bhakták nagyobb figyelmet szentelnének Gurukul Maharaja tanításainak, sok problémát megspórolhatnának maguknak. Megérten, hogy a cikk írója épp férfi testben van és azt is hogy érintett hisz a barátjával történt ez, de azt jó lenne nem elfelejteni, hogy a kapcsolatban a férfi az autoritás, a nő "csak" követ... Ha a nő érzelmi igényei nincsenek kielégítve ez lesz a kapcsolat sorsa!!!mindig!!!! És igenis ennek fényében tisztán látszik hogy egy kapcsolat megromlása mindenképp a féri kudarca, nagyobb a felelőssége mindig! Jó lenne ha ezt nem hárítanák mindig a nőre! Fel kell nőni egy házassághoz, és tudom bár nem divat, de felelőssléget kell vállalni a nőért!, minden szinten!Ennyi... Ja és ez nem saját "fikció", ez gurukul Maharaja véleménye...

Ismeretlen_117989 2009.09.26. 07:56:37

Kedves Tanide! Sejtettem, hogy sokan meg akarják védeni a nőket. Maradva az analitikus oldalnál, pontokban: 1. Jómagam 19 éve vagyok együtt a feleségemmel és mi is átmentünk nehézségeken. 2. 1996 óta segítem mentorként a bhakták társulásait és házasságait. Sokat elmond erről, hogy többen engem hívnak az esküvőjükre apjuk helyett. 3. Amikor Bhaktividyapurna Maharaja 1997-ben először kezdett előadásokat tartani ebben a témában én ott ültem az elsősorban és állandóan kérdeztem. Ha meghallgatod a leckéket úgy fog hívni engem Maharaja, hogy „question man”. 4. Azóta is minden leckéjét meghallgattam és alkalmazom. 5. A cikk, ahogy a címe is mondja a Hűségről szól és nem a nőkről. 6. Az idézet pont arról szól, hogy hülyék a férfiak. 7. Remélem azért a SB-ot elfogadod, mint hiteles dolog… 8. A pár hölgy tagja is ugyanúgy a barátom, nincs különbség. 9. A történet ennél sokkal bonyolultabb, több évre nyúlik vissza, és akkor nem is beszéltem a hozott sérülésekről. Ezért nem kéne ítélni. Én se teszem.

Ismeretlen_24757 2009.09.26. 10:25:09

Nekem anyám jut eszembe mindig mikor ez a téma jön fel. Egy igazi kőkemény asszony. Fater alkesz volt, kiabált vele, mindenféle kurvának elkiabálta mikor ivott. (Na meg ha józan volt akkor is.) Mikor lecsukták sikkasztásért, anyám pulóvereket kötött munka után, hogy el tudjon tartani bennünket. Aztán fater kijött a sitről és folytatódott az egész. (Persze a történetbe beletartozik egyszer 3 év antialkoholizmus és jó apa, jóférj történet, de a nagyobb százalék az még mindig az én csak otthon agresszív alkoholista faterom.) Pár éve mióta már nem élek otthon, beszélgettem anyámmal, és kérdeztem, hogy miért nem hagyta el, csalta meg soha, miért nem vált el tőle, ha így bánt vele... Ezt mondta anyám: "Fiam, én az esküvőn igent mondtam, hogy míg a halál el nem választ... Az én döntésem, választásom volt. Az, hogy rosszul döntöttem, az az én hibám, hiszen mondhattam volna nemet is, vagy el se kellett volna mennem az esküvőre... De ha már bevállaltam, akkor nincs vissza út..." Szóval azt hiszem, hogy ha egy nő, vagy egy férfi becsületes és lehet adni a szavára, akkor nem fog félre menni. Persze manapság, ahol már katonaság sincs és a férfiak talán rosszabbak mint az egykori nők, a nők meg mindent megtesznek, hogy férfiak legyenek, úgyhogy teljes a gáz... De ettől még a Dharma dhrama marad és a férj is férj és a feleség is feleség... Aztán, hogy miként játszák ezt a szerepüket, hogyan veszik az akadályokat, ez azon múlik, hogy mennyire sikerült felnőniük... És hogy a személyes magán véleményemet és jó tanácsomat elmondjam a házasságot bevállalt férfi társaimnak: "Csinálj neki minél hamarabb minél több gyereket és akkor azokkal lesz elfoglalva nem azzal, hogy mi a gáz benned, vagy hol tudna dobbanni... Aki nem csinál gyereket a feleségének, az ne csodálkozzon azon, hogy a felesége félre megy, hiszen egy nő akkor lesz igazi nő, mikor megszüli az első gyermekét. És legbelül ez mozgatja, ez hajtja... Mikor meg van a baba, utána általában ezzel már sokkal kisebb százalékban van probléma..." Gauranga

Ismeretlen_111978 2009.09.27. 22:26:54

Most, hogy én is picit "okoskodjak", így nő létemre... az elöttem szólókhoz csatlakozva én is azt mondom, hogy egy kapcsolathoz 2 ember kell... és hogy őszinte legyek engem kicsit bánt, hogy mielött felkerült volna ez a bejegyzés, már tudtam az egészről.. hogy kikről van szó, mit csináltak, pontosabban hogy az egyik fél mit csinált..összeszorul a szívem, hogy "meg lettek alázva".. mert, hogy itt ha a mataji is volt a hibs,a prabhut is érinti az, hogy mindenki róluk beszél... Mert ogy én is tudok a dologról, pedig ez akaratlan részemről, csupán halom, hogy mindenki erről beszél, holott semmi közöm nem lenne hozzá :(

Ismeretlen_117989 2009.09.28. 11:42:07

Kedves Silas! Szerintem nem tudod, hogy kikről van szó, mert az esetről még mindig csak 1-2 ember tud. Szó sincs semmilyen alázásról. Sajnos több hasonló eset is van, hisz ez az anyagi világ. Ez a bejegyzés ismétlem a "Hűség"-ről szól. Arról, hogy mint elvet ne adjuk fel, vagy ha igen, legalább tudjuk, hogy azt tettük. De úgy látom népszerű a téma, szóval lesz folytatás... :)

Ismeretlen_111978 2009.09.28. 12:24:46

Haribol! Lehet, hogy nem konkrétan ez az eset, csak ismerek mostanság többet, ami hasonló, és sokan beszélnek róla. Engem igazságszerint csak az zavar, hogy annyi rossz pletyka kering, és ez az én elmémet is befolyásolja.. meg hát sajnálom az érintetteket, mert nem mindenki képes ezekről az esetekről olyan hangnembe beszélni, hogy az elfogadható legyen.. Sok kedves ismerősömet érintették az utóbbi időbe bizonyos pletykák, és most kissé érzékenyebb vagyok erre.. Hare Krisna!

balanuja.das 2009.09.28. 14:38:49

pletykák mindíg lesznek és voltak.itt igazából nem hiszen hogy a konkrét személyekről szól a történet,hanem egy jelenségről,ami (sajnos) bhakták között is előfordul.De mivel az anyagi világban élünk és azon belül is a kali-yugában, budapest közepén,(a "szamszkár"-unkat meg inkább ne is említsük)ezért nem kell csodálkozni ha ilyenek történnek.Az lenne csoda ha nem történnének.Inkább tanulni kéne az esetekből. Mindenestere ez is benne van egy kapcsolatban.(mármint az hogy próbára lesz téve a hűségünk) Senki nem mondta,hogy könnyű lesz együtt élni egy férfivel/nővel 20-30 éven át.... De ahogy Kisor pr. anyukája mondta:"De ha már bevállaltam, akkor nincs vissza út..." Szóval nagyon meg kell gondolni hogy kivel mit vállalsz be......

Mes 2009.09.28. 18:06:07

Azthiszem a hűtlenség alapja az, hogy még mindig nem értettük meg, hogy a kapcsolatban a szenvedés elkerülhetelten. Amint jön a nehézség inkább elfutunk, mert azt gondoljuk az a könnyebbik út. Pedig ez nem így van. Nemrégiben tanúja voltam egy bhakta pár válásának és nagyon megrendítő volt számomra ezt átélni. Úgy váltak el, hogy tulajdonképpen a mai napig szeretik egymást, a bizalom viszont megingott és azt a legnehezebb (ha nem lehetetlen) visszaszerezni. Azthiszem a házassághoz és az abban felmerülő problémákhoz úgy kellene hozzáállni, ahogy Bhakti Tirtha Maharaj írja a Lelki harcos 2-ben (http://btswami.hu/konyvek/a-lelki-harcos-ii.php); "Egy kapcsolatban a problémák csodaszép lehetőségek, hogy felfedezzük, mennyire gondoskodunk a másik személyről. Az ilyen helyzetek próbára tehetik a készségünket, mennyire vagyunk elkötelezettek, felelősek és megbízhatóak. De amikor jönnek a kihívások, sajnos megtörténhet, hogy az egyik házastárs el akar menekülni, és a kapcsolat meginog. Ha azonban kitartunk, és a nehéz problémákat a partnerünkkel oldjuk meg, nagyobb lesz a szeretet, mert becsületesek maradtunk egymáshoz, és együttműködve győztük le a nehézségeket."

Ninmami 2009.09.30. 11:41:50

Meg ide akartam beirni mert azt hiszem kapcsolodik a bejegyzes temajahoz: Ismerek egy part, ahol a no olyan sokat dolgozott hogy alig volt otthon munka utan, a ferj pedig egyre maganyosabb lett. Lassankent kialakult egy kotodes a ferj reszerol egy kozos bartjuk irant aki viszont mindig meghallgatta ot. A feleseg mire eszbe kapott a ferj es a masik holgy kozott erosebb kapcsolat alakult ki. A feleseg megbeszelte a ferjevel a dolgot es megertette annak a bajat. Onanntol kezdve meg jobban figyelt ra, es adott neki idot hogy a ferj eldontse kivel akar lenni. Ez ido alatt minden figyelmet neki szentelte, vacsoraval, jo szoval es meleg otthonnal varta a ferjet annak tavolletei utan. A ferj nem sokkal azutan azt mondta sajnalja hogy vak volt es nem latta milyen nagyszeru felesege van. Mindketten bocsanatot kertek egymastol es boldogan folytattak tovabb. Aztan egyszer pont forditott felallasban de ugyanez megtortent veluk megegyszer. A vege a lenyeg, hogy ujra megbeszeltek (gyakorlatilag mondhatni egyenlitettek) es helyre tettek a dolgokat. Azota ugy latom hogy a kornyezetemben ok a legkiegyensulyozottabb par, akik nagyon szeretik es megbecsulik egymast, realisan hibakkal es erenyekkel rendelkezo embernek latjak a masikat. Nem istenitik a masikat. Amiben lehet tamogatjak egymast, meg akkor is ha az sajat maguk reszerol valamirol valo lemondassal jar. A masikat elengedik, nem akarjak megkotozni, es nem varjak el hogy a masik igy vagy ugy viselkedjen. Ha a kisertes felbukkan neha az eletukben, ugy allnak hozza, hogy "lassuk minek nem dolunk be mar megint". Szoval eleg stabilnak tunnek. Persze ok is atmentek a "szamarletran" ehhez, hiszen senki sem ugy szuletik hogy minden "elokepzettseg" nelkul kapasbol 'tisztan' tudjon elni. Van egy folyamat ami soran az ember ezeket megtanulja (vagy nem) a sajat boren. De a feleseg szerint ennek koszonheto hogy most meg jobban meg tudjak becsulni egymast es a kapcsolatukat. Kivanom minden parnak hogy ugyanolyan tudjanak osszetartani mint ok! Es meg egy dolog szerintem: ugy gondolom nem kell letargiaba sullyedni amiatt hogy sz@r a vilag, nincs erkolcs, stb. Persze, rossz, ez nem kerdeses. Gyerekek vagyunk meg mindannyian. Azonban ezen lehet valtoztatni! Legjobb ha az ember magan kezdi, de nem varja el szuksegszeruen masoktol is. Az ember tegye meg amit csak lehet - es legyen nyitott minden leny fele, mert meg mindenki csak gyerek. Ahogy a mondas is tartja: "Ne atkozd a sotetseget - gyujts vilagot!"

Ismeretlen_117989 2009.10.01. 08:07:42

Kedves Ninmami! Köszönöm, hogy megosztottad ezt a szép példaértékű történetet. Én is a hűség, a kitartás, a nehézségeken együtt átmenés híve vagyok. Azt hiszem erről is írok egyet valamikor… vgd

Reni · http://www.lettudatoskonyha.blogspot.com/ 2009.10.05. 08:34:51

Haribol! Kisorától hozott ide a link. Tetszik az írásod probléma felvetése és a hozzáállásod. Elég összetett a téma, több szemszög is érvényesül benne. Nekem a Ramayana szinte végigkíséri az életemet, -utoljára 4 éve olvastam, egy nagyon jelentős időszaka volt az életemnek- folyamatosan szembe jön velem (film, részlet, téma) vagy csak egy olyan dolog, ami köthető hozzá. Írhatnál a fenti témáról, hozzá egy elgondolkodtató kérdés: mi számít hűtlenségnek: aki tettben hűtlen vagy már aki gondolatban az?

Ismeretlen_117989 2009.10.06. 09:01:34

Haribol, kedves Reni! Köszönöm a szuper kérdést, a mai posztban válaszoltam rá.
süti beállítások módosítása