A könyv eredeti címe "Grihasta-ashrama kézikönyv", és H.H. Radhanatha Maharaja kérésére állították össze Bombayban a bhakták 2003-ban.
Itt tudod elolvasni az előző részt.
"A vendégek szolgálata / a másokkal való bánásmód
- Egy grhastha tegyen meg minden tőle telhetőt, hogy hibátlanul viselkedjen másokkal. Lehetőségei szerint szolgálja a vendégeit és próbálja őket minden lehetséges módon elégedetté tenni. A védikus hagyományban egy vendég a Legfelsőbb Úr képviselője, még akkor is, ha nem bhakta (atithi devo bhagavan). Az atithi szanszkritul egy olyan személyre (vendégre) utal, aki bármelyik napon érkezhet (a-tithi), bejelentés nélkül. Egy grhasthának kötelessége nagyon szép, Krisna-tudatos módon gondoskodnia a vendégéről.
- A családban a feleséget Dharmapatninak hívják. Kötelessége, hogy segítse a férjét a szülők, a rokonok és a vendégek kedves szolgálatában.
8.1 Hogyan fogadjunk vendégeket? A megfelelő tudat
- A vendéglátás nem a formaságok, hanem a tudat kérdése. Egy vendégnek úgy kell éreznie, hogy szívesen látják.
- Egy grhasthának biztosítania kell, hogy egyetlen vendég se távozzon elégedetlenül otthonából.
A vendéglátás elsődleges alapelve a szeretet és a melegség. A szolgálat folyamata nem lehet rituális vagy mechanikus. A Srimad Bhagavatam [1. 13. 5-7.] leírja, hogyan fogadta Yudhisthira király és családja Mahatma Vidurát Hastinapuraban, miután hosszú ideig távol volt:
„Mindannyian nagy örömmel indultak felé, mintha az élet tért volna vissza testükbe. Felajánlották hódolatukat, s öleléssel üdvözölték egymást. A hosszú távollét és az aggodalom miatt szeretetükben mindannyian sírva fakadtak. Yudhisthira király elrendelte, hogy hozzanak neki ülőhelyet s fogadják őt illendően. Miután Vidura bőségesen evett és kipihente magát, kényelmes ülőhellyel kínálták. A király ekkor beszélni kezdett hozzá, a jelenlévők pedig hallgatták.”
Srila Prabhupada a magyarázatban azt mondja: „Yudhisthira király abban is gyakorlott volt, hogyan kell valakit fogadni, még családtagjai esetében is. Vidurát rokonai meleg fogadtatásban részesítették, megölelték és tiszteletüket ajánlották neki. Yudhisthira Maharaja ezután fürdőt és ízletes vacsorát rendelt el Vidura számára, s pihenhetett is eleget. Pihenője után kényelmes ülőhellyel kínálták, majd a király beszélni kezdett neki arról, mi minden történt a családban és egyébként. Így kell fogadni egy szeretett barátot, de még egy ellenséget is. Az indiai erkölcsi tanítások szerint, az embernek még az ellenségét is úgy kell fogadnia otthonában, hogy az ne érezzen egy parányi félelmet sem. Az ember mindig fél az ellenségétől, de ez nem történhet meg, amikor ellensége az otthonában fogadja őt. Ez azt jelenti, hogy azzal, akit otthonunkban fogadunk, úgy kell bánni, mint egy rokonnal, nem beszélve egy olyan családtagról, mint Vidura, aki a család minden tagjának jóakarója volt.”
- A vendégszeretetet valódi szeretet és odaadás érzésével kell felajánlani, úgy tekintve a vendégre, mint a Legfelsőbb Úr megtestesülése. Az Úr azt mondja a Bhagavad-gitában: „Ha valaki szeretettel és odaadással ajánl Nekem egy levelet, egy virágot, egy gyümölcsöt vagy egy kevés vizet, Én elfogadom azt.”
- A Legfelsőbb Úr tehát a szeretettel és odaadással végzett szolgálatot fogadja el és a vendéget, aki az Úr képviselője, ugyanilyen tudatban kell szolgálni. Duryodhana meghívta Krisnát egy lakomára, de Krisna nem ment el a házába, a királyi vendégségbe. Inkább Vidura otthonába ment, aki a bhaktája és az általa felszolgált, egyszerű ételeket fogadta el.
8.2 Az idősek / szülők szolgálata
- Ha egy vendég szeretettel és odaadással való szolgálata védikus alapelv, mennyire készségesnek kell akkor lennie egy grhasthának saját szüleit és idősebb családtagjait szolgálni ugyanebben a tudatban? Az idősekkel és a szülőkkel nagyon kedvesen, udvariasan, előzékenyen és tisztelettel kell beszélni még akkor is, ha nem bhakták.
- Az alázat kardinális elv a Krisna-tudatban és egy grhastha semmiképp sem érezheti magát felsőbbrendűnek amiatt, hogy ő bhakta, családtagjai pedig nem azok! Ne legyen az ember nyers, goromba vagy arrogáns az idősebbekkel szemben. Ugyanakkor ne engedjen a Krisna-tudat elveiből. Légy szilárd a Krisna-tudatodban, de maradj kedves és tiszteletteljes a szüleiddel és az idősebbekkel szemben és szolgáld szépen őket.
- Hogyan fejezd ki tiszteletedet az idősebbek felé? A szülők lábának megérintése a védikus kultúra egyik fontos eleme. A grhastháknak ezt a kultúrát kell gyakorolniuk. Ahogy egy elültetett virágnak szüksége van egy bizonyos fajta földre, oxigénre, fényre, hasonló módon a Krisna-tudat odaadó növényének is egy bizonyos fajta kultúrára és atmoszférára van szüksége. Mi ez a kultúra? Ez a kultúra a vaisnava kultúra, amelyben minden élőlény tiszteletet kap, nem beszélve az idősekről és a szülőkről.
8.3 Hogyan viszonyuljunk más élőlényekhez?
Az alábbi verset a Panca Tantrában olvashatjuk:
ayam nijah paro vyakti gananam laghucetasam
uädar caritanam tu vasudhaiv kutumbakam
Aki szűklátókörű (laghu cetasam), az úgy gondolkodik, hogy ez az enyém és a magam számára kell, hogy használjam. Aki azonban széleslátókörű (udar caritanam), az az egész univerzumot a családjának, Krisna családjának tekinti. A Bhagavad-gitában azt mondja az Úr: „Tudnod kell, hogy az anyagi természetben minden faj születés által jöhet létre, s Én vagyok a magot adó Atya.”
- Egy grhastha tekintsen minden élőlényt a saját családjának, ne csak az emberi lényeket, a vendégek és a hozzánk közelálló és kedves személyek formájában!
- Felmerülhet a kérdés, hogy mit tegyünk, ha kártevőkkel, rágcsálókkal, svábbogarakkal, szúnyogokkal stb. találkozunk az otthonunkban? Olyan módszereket kell alkalmaznunk, melyekkel távol tarthatjuk ezeket a kártevőket, főleg a magas szintű tisztasági sztenderdek fenntartása miatt.
- Egy grhastha természetszerűleg kedves minden állattal szemben, főleg a tehenekkel, akik tejet adnak és ezért az emberiség anyái. Nyilvánvaló, hogy egy grhastha, aki Krisnát tartja az élete középpontjában ápolja a väsudeva kutumbakam kultúrát. Ez volt a valódi kultúra a nukleáris családok és a TV-videó kultúra megjelenése előtt!
8.4. Hogyan viszonyuljunk a szolgákhoz / alárendeltjeinkhez?
Azt mondják, hogy az embernek úgy kell bánnia a szolgájával, mint a saját fiával, észben tartva a széles látókörűség elvét. Egy szolgának ugyanolyan boldognak kell lennie a házadban, mint a fiadnak. Adj a szolgádnak szeretetet, ajándékokat, és ezt a szolgálatával fogja viszonozni.
- A grhasthának gondoskodnia kell róla, hogy prasadamot szolgáljon a szolgájának, mielőtt ő maga megtisztelné azt. Máskülönben előfordulhat, hogy nem jut elegendő étel a szolgának. Egy grhasthának azt is tudnia kell, hogy mennyi prasadamot kell főzni ahhoz, hogy mindenki elégedett legyen."
8.5 Prasadam osztás olyan személyeknek, akik nem fogadták el a Krisna-tudatot / Hogyan bánjanak a grhasthák a koldusokkal?
A prasadam Krisna kegye és annyit kell kiosztani, amennyit csak lehet azoknak, akik nem fogadták el a Krisna-tudatot. Az emberek általában annyiféle anyagi ételt megesznek, de már csak egyetlen morzsa mahaprasadam összekapcsolja őket Krisnával! Srila Prabhupada a kezdetekben így csinált bhaktákat. A bhakták, akik megtisztelték a prasadamot mindig visszajöttek és megtisztultak. Ha egy materialista személy akár csak egyetlen morzsa prasadamot elfogad, garantált, hogy emberi születést kap, mert kapcsolatba került Krisnával. Ha egy grhasthát / bhaktát az utcán megközelít egy koldus, sosem szabad, hogy üres kézzel hagyjuk távozni. Ha valaki megközelít egy vaisnavát és kér valamit, bármit is kérjen, a vaisnava Krisnát adja neki. Az embernek életelve kell, hogy legyen, hogy mindig legyen egy bizonyos mennyiségű prasadam nála, akár kis csomagokban vagy valamilyen formában, hogy tudjon adni bárkinek, aki koldul. Valójában, ha valaki koldul, lehetőségünk van átadni neki Krisnát.
Ha egy koldus megközelít egy grhasthát és nincs nála prasadam, akkor adjon pénzt. Ne menjünk el anélkül, hogy adnánk valamit. Még ha nem is éhes a kéregető, még ha csak megjátssza is magát, honnan tudjuk? Adjunk neki prasadamot. Ha nincs nálad prasadam, adjál neki néhány pajszát vagy rúpiát. Nem tudjuk, hogy mit fog csinálni a koldus a rúpiákkal és pajszákkal, de ha prasadamot kap, biztosan tudjuk, hogy tisztulni fog. Ha nem adunk prasadamot és elküldjük a koldust, megkeményedik a szívünk. Osszatok prasadamot és imádkozzatok, hogy Krisna adja a kegyét az elfogadónak. Ez egy olyan szabály, amit minden bhaktának / grhasthának követnie kell. Ez erősíteni fogja az egyén Krisna-tudatát és lehetővé teszi, hogy egy igazi, Krisna kegyével teli edénnyé váljon.
Amikor prasadamot osztunk, ne gondoljuk magunkról azt, hogy valami nagy személyiségek vagyunk, vagy jótevők, hanem lássuk magunkat a koldus szolgájaként. Ez egy vaisnava. Ne szolgáljunk egy koldust úgy, hogy olyan dolgot adunk neki, amit rosszul fog használni. Ehelyett alázatosan kérjük meg, hogy tisztelje meg a prasadamot. Ha azt mondja a koldus, hogy nem kell nekem prasadam, valami mást adjál, csak folytassuk, amit csinálunk. A koldus azt kapja, amire szüksége van, függetlenül attól, hogy érti-e, vagy sem.
Kb. másfél éve itt Magyarországon ismét Kripamoya prabhu és elképesztően jó előadásokat tartott a házaséletről.
Srila Prabhupada tanítvány ő és a felesége is. Három gyerekük van és mindenki szuper bhakta a családban, ami komoly dolog.
Ezeket a leckéket azért ajánlanám mindenkinek, mert hihetetlenül praktikus, a kényes témákat se kerülgeti.
Innen tudod letölteni (371 Mb)
Kérés: hatalmas dolog lenne, ha valaki ezt begépelné! Sajnos nekem nincs rá időm.
Bónusz.
Itt egy kép Kripamoya prabhuról és Sivarama Maharajaról 1990-ből, amikor komolyan besegített a Magyarországi prédikálásba, mint aranytorkú kirtanos.